Toon posts:

[COOLING] Ontwerp VGA Heatsinks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een hele tijd zitten zoeken op GoT, op Google, zelfs mijn boeken van school erbij gepakt, maar ik kom er niet uit.

Ik heb een Zalman VF700-cu VGA koeler gekocht, een tweederhandse welliswaar, voor op 1 van mijn 6800GT's. Nu konden om een bepaalde reden de heatsinks van dit apparaat niet meegeleverd worden. Omdat ik dan toch met zo'n koeler bezig ben, vind ik het jammer geen heatsinks te gebruiken. Ik heb bij een vriend een oude CPU heatsinks gehaald, van ongeveer 69,5 bij 52,3 mm (lag toevallig nog een schuifmaat hier :9 Hoogte 40 mm) Hij had hier zelf al wat afgezaagd om eigen sinks van te maken.
Ziet er ongeveer zo uit:
"Foto Heatsink"
"Foto 6800GT"
Sorry van de plaatjes, komt niet van mij, maar heb zelf geen ruimte om plaatjes te kunnen uploaden.

Nu heb ik er zelf 4 blokjes afgezaagd van 12 bij 12 mm. Hierop staan 5 koelribben van 30 mm hoog.
Nu vroeg ik mezelf af hoe het ontwerp van zo'n ding het meest optimaal is.
De volgende punten zijn volgens mij het belangrijkst:
- Zo groot mogelijk oppervlak
- In een lijn met de luchtstroom
- Geen rare krommingen in verband met geluid
- Materiaaleigenschappen (kan ik niets aan doen, heb maar 1 heatsink)

Zo is de vorm, ik denk dat jullie ze zo wel kennen ;)

| | | | |
| | | | |
| | | | |
|_|_|_|
|____|

Ik dacht de ribben open te buigen, zodat het oppervlak waar de lucht langs stroomt maximaal wordt, maar ik weet niet of ik de vinnen onderling nog moet zagen.
Moet ik nu bijvoorbeeld alleen die heatsinks van 12mm bij 12mm buigen, of kan ik ze het best over de andere lengte zagen, dat ik allemaal hele dunnen reepjes krijg, of wat is het verstandigst om te doen?

Dit is alleen een hobby-bobby constructie, ben benieuwd wat het meest efficient is. Ik denk dat die Zalman koeler van zichzelf al genoeg koelt, maar ga het gewoon even proberen.
Resultaten zal ik later wel posten.

Graag jullie ideeen over dit...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:46 ]

Verwijderd

Misschien een foto van de sinkjes die je tot nu toe hebt, en van de grafische kaart waar ze moeten opkomen?

bij de meeste graka's staan de memchips 2 per 2. Je kan dus relatief grote sinks maken (en dus ook veel koelvinnen) die elk voor 2 memchips dienen. En dan nog kan je ze zo groot maken dat de sinks nog buiten de zone van de memchips oversteken.

En inderdaad zo zetten dat ze in lijn zijn met de airflow.

dit is wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/4015/sinks1nd.png
ik heb ze zelfs 4 per 4 getekend, dus 1 sink bedekt 4 chips. En zoals je ziet steken de sinks over de chips als het ware waardoor het basisopp vergroot en je er dus ook veel meer koelvinnen (slordig getekend) op krijgt. De pijlen duiden de zin aan van de airflow.

Edit> fotos uploaden op www.imageshack.us

Afbeeldingslocatie: http://img342.imageshack.us/img342/2661/picture00623mu.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/5609/picture00322ff.th.jpg
Dit is hoe het bij mij is: dus ook 1 koperen sinkje over 2 chipjes (hierdoor zijn er 3 koelvinnen extra, en dan heb ik nog niet eens buiten de zone van de chipjes laten oversteken), de hoogte is net zo dat de vf700 er nog opgeraakt. En de koelvinnen uiteraard met de airflow mee. Werkt fantastisch.

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel foto's maken, maar heb geen space om ze op te zetten :(

Ik heb 2 6800GT's, zal even een foto in de TS zetten...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:30 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
je kunt je foto's uploaden op http://www.imageshack.us

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt !!!!! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarschijnlijk kan ik die hoge fans nog niet eens kwijt onder die Zalman koeler. Of ik moet ze tot bijna horizontaal buigen. Is dat verstandig?

Verwijderd

Als de fins dun genoeg zijn, passen ze tussen de fins van de vf700 (zolang maar niet in de weg van de fan).
Een andere optie is om ze inderdaad een beetje te buigen maar dan moet je er wel voor zorgen dat er tussen de fins onderling nog genoeg plek blijft voor de airflow.
Andere optie is om ze in te korten zodat ze onder de vf700 passen.
Ander optie is om ze maar een beetje in te korten zodat ze mits een beetje buigen onder de vf700 passen (niet te veel buigen zodat er ruimte genoeg tussen blijft).

Verwijderd

Topicstarter
Ja dit gaat denk ik wel, aangezien het massieve gedeelte van de heatsinks ongeveer 10 mm hoog is... dit wordt even hobbieen.

Maar is het nu verstandig de vinnen onderling ook nog kleiner te maken? zou dit nog beter zijn voor de luchtstroom, of is dit alleen maar slecht voor het geluid?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 20:09 ]

Verwijderd

In dat geval vormt de hoogte geen enkele beperking meer en kan je de fins zo hoog mogelijk houden uiteraard (extra koelopp.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment even aan het zagen en vijlen geweest, hoop dat die dingen morgen ofzo klaar zijn en dan volgen er hier wel foto's... Ik moet wel wat verlichting uit mijn kast halen want die past daardoor niet meer. :9

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag complete zooitje weer in elkaar gezet, met het volgende als resultaat:

Eigen + Zalman
Kaart Gemod
SLI
Hele Kast

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb bij deze kaart, gewoon de koelpasta gebruikt die bij de zalman koeler zat. Bij mijn eigen kaart heb ik er artic silver tussen gesmeerd. Op de puntjes van de heatsinks heb ik ze vastgelijmt aan de kaart. Kan dit kwaad, bijvoorbeeld dat het over een tijdje niet meer goed zou gaan?

Verder zien jullie dat ik voor 2 van die condensators, 1 heatsinks gebruik om die te koelen. Wederom dezelfde vraag, kan dit kwaad?

Die 2 hoge heatsinks zijn maar voor het oog ;)...

(heatsinks zijn trouwens naar een machinefabriek geweest om aan de onderkant te vlakken, zodat ze goed aan liggen op die condensators en dat de koelpasta zijn werk goed kan doen. Overclock moet nog komen, maar ben benieuwd hoe goed dat gaat met zo'n Asus A8N-SLI bord, volgens mij voor geen meter)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 08:40 ]

Pagina: 1