Toon posts:

220V patch panel

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik toch aan het renoveren ga, leek het mij handig om alle stopcontacten, lichtpunten etc binnen te laten komen in een soort 220v patchkast. (dus aan de ene kant komen alle 'outlets' binnen, aan de andere kant de electriciteitsgroepen). Hierdoor kan ik 1. stopcontacten van groep veranderen zonder de boel open te breken, 2. domotica later inbouwen met wat meer gemak, 3. heb ik alle overzicht van kabels en hun aansluiting op elkaar.

Echter, op google, got enz. kan ik nergens zoiets vinden als een 220v patchkast of patch aansluitingen/systemen. Weet iemand waar ik dit kan vinden of hoe ik dit veilig zelf kan doen met bijv. gamma-zooi.

Verwijderd

of het gamma zooi is weet ik niet (ik ken het gamma van de gamma niet), maar je kan eventueel je stopcontacten die je in een groep wil hebben (nu tijdelijk dan toch) op een klemmenrij steken (das zo'n metalen blokje met allemaal vijsjes in voor je draden vast te zetten, stijl lego technic blokje). Als je 3 rijen per groep (dus zekering) voorziet, dan kan je de 2 lijnen en de neutraal verbinden. Wil je een stopcontact verzetten, dan dien je gewoon ff plon van beide groepen af te leggen, en draadjes te versteken...
Moet met een paar eurotjes op te lossen zijn...

edit: als je niet echt zou weten wat het is, hier staat een "variant" erop, mooi overdekkingkje en al; conrad bestelnummer 643572 - 89 (ik krijg er geen link van over)

@ Mr. ChronoM: in industriële installaties mogen dergelijke blokjes gebruikt worden als contactrails in elektrische borden (studeer ir. elektrotechniek), dus het zou me ten zeerste verwonderen moest je dat in een huisinstallatie niet mogen gebruiken...
Er bestaat immers geen enkele mogelijkheid op elektrocutie (t zit goed weggeborgen) en op kortsluiting, er hangt namelijk nog steeds dezelfde plon voor. (t zijn heus geen lusterklemmetjes/suikerklontjes hoor ;) )

edit 2: heb de "echte" gevonden waarover ik het had, deze zijn hier te vinden.
http://www.legrand-extran...tch.php?section=&id=25048
Op de bovenste rij sluit je de ene fase aan vanuit je plon, en al je stopcontacten
op de 2de rij juist hetzelfde met je 2de fase
en dan de aarding op de onderste ofzo, en daar ook alles doorverbinden.
Deze klem is inderdaad nogal zwaar (125A ga je nooit trekken), dus het zal altijd toch eerst je plon zijn die eruit slaat hoor.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:09 ]

Verwijderd

Ik weet niet of dat wel zo veilig is op die manier. Weet niet hoe het in Nederland zit, maar in belgie worden dergelijke dingen na een verbouwing gekeurd en kan me niet voorstellen dat ze die oplossing met die blokjes zouden goedkeuren.

Om een volledig systeem uit te bouwen denk ik toch dat je eerder naar een soort domotica shops zal moeten trekken om het mooi in een patchkast te krijgen enzo. Misschien valt er zelf inderdaad wel iets te maken, maar ben niet zo vindingrijk als het op zo'n dingen aankomt

Verwijderd

Waar studeer je dat???
/offtopic

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:49:
[...]

Waar studeer je dat???
/offtopic
even offtopic: Kaho Gent

Verwijderd

...

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Athmozz, enorm bedankt!

Die site heeft iig wel de producten die ik denk nodig te hebben. Gezien de ampere's zullen hopelijk die dingen tegen warmte kunnen. Nu alleen nog een gestudeerde beroepselectricien vinden die het ontwerp van te voren kan goedkeuren (kijkende naar de nen-1010 norm), uiteindelijk wil ik achteraf wel iets hebben wat ook echt mag/kan.

Zal me wel een bizar star-trek-achtige meterkast worden :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:34:
Gezien de ampere's zullen hopelijk die dingen tegen warmte kunnen.
Ze zullen zeker tegen de warmte kunnen hoor, tenzij je meer dan 27500W aan 1 stopcontact hangt. Je zou mss beter zoeken naar een minder zwaar geval, zo eentje kost al 40€ ex btw, dus zo'n 50€. Als je zo eentje plaatst achter elke zekering, ben je aardig wat geld kwijt...

zie ik juist dat ik de link verkeerd gezet heb, die die ik bedoelde vind je terug onder
Verdeling en aansluiting
Verdeling "gebruiksklaar"
Verdeelklemmen 125 tot 400 A
Pagina: 1