Toon posts:

Computer 'bevriest' na tik HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen dagen een probleem met mijn computer. Ik kwam achter het probleem toen ik een spel wou opstarten en deze tijdens het opstartscherm bevroor. Enige optie was de reset-knop. Ik heb een lampje dat harddrive activiteit weergeeft, en dat was er dus niet. Nog een keer geprobeerd en weer hetzelfde probleem. Ik dacht eerst dat het aan het spel lag, maar kon dit uitsluiten nadat hij bleeft vasthangen toen ik op Internet aan het surfen was.

Ik hoor altijd een klik, gevolgd door het compleet bevriezen van mijn systeem, waarbij de reset-knop de enige optie is. Ik vermoed dat het één van mijn harde schijven is, gezien de klik. Speedfan leest de S.M.A.R.T. waarden af en kan niks afwijkends vinden (waarden van beide harde schijven):

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v85/Floraison/hddsmartwaarde1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v85/Floraison/hddsmartwaarde2.jpg

Ik heb onlangs nog gedefragmenteerd, maar gisteren nog een poging gewaagd en bij de C schijf (hier staat het OS op geinstalleerd en beslaat 1 harde schijf van 200 gb) bevroor de pc weer. Defragmentatie wordt wel voltooid voor de andere schijfstations (3 partities van de andere harde schijf). Vervolgens Checkdisk geactiveerd en toen deze vanmorgen bij het opstarten zijn werk deed, bleef de pc opnieuw hangen. Dit bevriezen lijkt alleen te gebeuren als ik zulk soort handelingen uitvoer. Ik heb vandaag een aantal uren op Internet gesurft, maar geen enkele vastloper gehad.

Het is waarschijnlijk zinvol om te vermelden dat er een blikseminslag is geweest bij ons thuis twee weken geleden, waarbij mijn computerscherm en kabelmodem kapot zijn gegaan. Mijn computer leek in orde, alleen hij bevroor eventjes toen ik hem voor de eerste keer opstartte na het gebeuren om te kijken of alles het nog deed. Nadien geen problemen gehad, alles leek normaal te werken tot gisteren. Ook geen foutmeldingen gevonden of iets dergelijks. Zelfs (voor gisteren) verschillende spyware checks gedaan die hij allemaal vlekkeloos heeft doorlopen. Het lijkt erop dat een van mijn harde schijven toch een tik heeft meegekregen, hoewel ik andere mogelijke oorzaken niet wil uitsluiten.

Indeling van de harde schijven is als volgt:
1 harde schijf: 200GB - C schijf
1 harde schijf ingedeeld in 3 partities: 50 GB - 50 GB - 100 GB

Ik heb memtest een poos gerund en deze heeft 0 fouten gevonden. De voltages in de pc lijken ook in orde:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v85/Floraison/voedingetc.jpg

Kan iemand m'n vermoeden bevestigen dat het om de harde schijf gaat of kan er ook iets anders aan de hand zijn? Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 18:53 ]

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Voeding naar de knoppen lijkt me.

Veel voorkomend probleem. Zeker na blikseminslag.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om andere dingen uit te sluiten, maar de gemiddelde "tik" van een HDD betekent meestal dat 'ie op het punt van overlijden staat.

Als je de mogelijkheid hebt; probeer vast wat te backuppen en hopelijk hebben andere Tweakers nog andere ideeen/mogelijkheden voor je.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Een tik in je hd hoeft zeker niet te betekenen dat ie op overlijden staat hoor.

Als je voeding bv raar doet trekt je schijf t ook niet meer en raken de koppen in "paniek". Krijg je ervan als ze geen sleep commando krijgen.. Had het vorige week nog op mn werk. Nieuwe voeding erin en was weer als vanouds.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het alleen vreemd dat de ene harde schijf geen problemen vertoont bij defragmentatie en bij de andere wel...daarom dacht ik dat het wellicht aan de harde schijf lag. Ik sluit de voeding ook niet uit trouwens, het is een kwestie van vervangen en proberen wie de boosdoener is waarschijnlijk...

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb precies hetzelfde gehad, ook met 1 van de 2 harde schijven die er in de computer zaten. Toen bleek het dat die voedingskabel defect was, de andere HD zat namelijk op een andere kabel.

Je kunt de voeding vervangen, of zoals ik heb gedaan, een paar voedingssplittertjes kopen en alles voeden vanaf de andere kabel.
Pagina: 1