Toon posts:

PHP icm MySQL Fatal error onmogelijk opgelost...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op een server krijg ik de volgende melding:

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect()

Op deze server heb ik alles geprobeerd om het euvel te verhelpen.......het heeft overigens gewoon gewerkt.

Ik heb PHP 5.1.4 draaien en kan zonder problemen de phpinfo uitlezen. MySQL 5.0 draait ook zonder problemen op deze server. Ik kan hier gewoon in werken via MySQL administrator.

In php.ini heb ik de extension van php_mysql ingeschakeld door de ; weg te halen. Ik heb de dll's php_mysql.dll en libmysql etc op de juiste plekken staan. Voor de zekerheid inmiddels in de extensions map die in de php.ini is aangegeven. in de windows directory en tevens in de system32 directory.

Niks lijkt te helpen...het heeft gewerkt totdat ik php_mbstring.dll ingeschakeld had omdat ik phpmyadmin wil gaan gebruiken. Ik denk zelf overigens dat het toeval is dat het nu plotseling niet meer werkt. Samenloop van omstandigheden....

Het vreemde is dat de mysql niet in de phpinfo verschijnt. Afzonderlijk draaien php en mysql goed. Wanneer ik bij de extensions php_mysql.dll verander in php_mysqli.dll (de lite versie). IIS restart (draait trouwens op W2K ja). Vervolgens zie ik wel in de phpinfo MySQLI verschijnen.

Heeft iemand wellicht nog een idee wat er fout kan gaan en wat ik zou kunnen proberen?

Verwijderd

Wat fout gaat is duidelijk.
De MySQL module voor PHP is niet geladen.

Ik werk zelf niet onder Windows, maar weet je zeker dat ; het comment is wat je weg moet halen?
Meestal is ; het einde van een statement.
comments zijn doorgaans # of // ofzo

Maar wellicht klopt dat wel onder windows. Dat zou kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je helemaal gelijk in! Onder Windows is het alleen voor de extensie van php_mysql.dll de ; weghalen en zorgen dat de libmysql en php_mysql op de juiste plek staan. Dan zou alles moeten werken inderdaad...maar dat is helaas niet het geval.

Het is een werkende situatie geweest, dus dat is het vreemde. Alle dll's etc staan op de juiste plek....

Verwijderd

Mijn insteek: Als iets werkt blijft het werken tenzei je iets veranderd.Wat is er veranderd op die server? Windows updates? virusscanner definities? Software geinstalleerd of verwijderd? etc etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb php_mbstring ingeschakeld door de ; ervoor weg te halen...verder hebben er geen wijzigingen plaatsgevonden....

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Volgens mij is dit niet helemaal PNS materie, maargoed.

Wat al gezegd is, je MySQL module wordt dus gewoon niet geladen. Dat kan aan 3 miljoen dingen liggen, dus als je ns begint met de relevante stukken uit je logs en php.ini te laten zien, kunnen we er vast wel wat mee.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wordt er niet ergens log info weggeschreven bij het opstarten van IIS? Het zou best kunnen dat je je config file wat verkloot hebt waardoor er een syntax error in zit. Bij het inlezen zal dan vast wel ergens een foutmelding weggeschreven worden.

Doet php_mbstring het trouwens wel?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
php_mbstring doet het wel gewoon...maar geloog het of niet...HIJ WERKT....

Ik heb de hele directory c:\php weggegooid en opnieuw geplaatst. Vervolgens wat dll's in de root van de php map gezet (gekopieerd van de ext map) en Mysql verschijnt weer in de phpinfo!!!

Vreemd, maar waar. Zou niet weten wat er fout gegaan zou kunnen zijn in de PHP map...

Bedankt voor jullie hulp...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Heb je wel de juiste module voor PHP5 en MySQL5 geladen. Ik heb het vroeger ook voorgehad met PHP4 en MySQL3 -> 4. Het geeft geen foutmelding of zo dat er een module tekort is, maar PHP onder Windows is gewoon een hel. Je moet dus zeker zijn dat je de juiste dll's voor de juiste versies van je producten hebt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle juiste modules en dll's draaien. Ik heb op diverse windows machines deze set-up lopen en ze lopen allemaal als een zonnetje...
Pagina: 1