Toon posts:

Hè, chipset koeler losgesprongen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag wilde ik een cardreader inbouwen en zag tot mijn ontsteltenis dat de chipset koeler was losgesprongen en heeft de videokaart op een haar na niet geraakt.
Een maandje ofzo geleden vond ik al een onderdeel dat ik niet kon thuisbrengen in de tower, nu blijkt dat een oogje voor de klemmen van de chipsetkoeler te zijn.
Foto's ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/koeler.jpg
Chipsetkoeler met één oogje.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/oogjesweg.jpg
Bevestigingspunten van de oogjes.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/poing.jpg
Koeler bijna tegen videokaart.

M'n vraag is hoe ik dit op moet lossen, ik draai nu zonder koeler en dit gaat goed, waarschijnlijk omdat m'n Celeron 2400 maar 400Mhz bus is en het moederbord 800Mhz aankan maar het is natuurlijk niet echt ideaal.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is dat oogje niet terug te plaatsen? Anders zou je misschien met iets het blok vast kunnen binden op de plaats waar het oogje doorheen ging.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
Vastlijmen met warmtegeleidende lijm.

Of terugbrengen voor garantie als dat er nog op zit.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
En anders een nieuwe chipset koeler kopen. De Cooler Master Blue Ice heeft eenzelfde bevestigingssysteem :)

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Ik zou het in ieder geval niet riskeren om zo te blijven werken. Ik denk dat je northbridge toch aardig warm gaat worden, ook al heb je maar een FSB van 400Mhz. Hoe was het bevestigd? was het vastgesoldeerd? Heb je allebei de oogjes nog? Anders zou ik gewoon proberen te herstellen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt dat dingetje waarschijnlijk met een drupje secondenlijm wel weer vastmaken.

Verwijderd

Topicstarter
De oogjes waren niet gesoldeerd, blijkbaar gewoon erin geperst. Secondelijm lijkt me nogal link, dat spul is vaak nogal corrosief en ik weet niet wat het doet met de printplaat als het al houdt.
Moederbord is meer dan 2 jaar oud (Asrock P4i45PE), de geleidende lijm lijkt me voor nu de beste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 18:08 ]

Verwijderd

Op die 2e foto lijkt het wel of er 2 oogjes missen, klopt dat? Zo te zien kun je ze er weer gewoon in solderen.

@Crash, volgens mij is de bevestiging van z'n mobo af en dan gaat een nieuwe koeler toch niets oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, alle twee zijn er af.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

De oogjes lijken een beetje op headers wat ze op printplaten gebruiken, misschien kan je er weer headers opsolderen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou ook voor de geleidende lijm gaan (heeft een bepaalde fabrikant dit niet op de markt onder de naam "thermal adhesive"?). Ik denk wel dat je die koeler dan nooit meer los krijgt maar aangezien het geen actieve koeler is (en dus geen lawaai kan gaan maken) lijkt me dat geen probleem.

Overigens heb ik nog al eens bij iemand een Asrock bordje gezien waarvan de chipsetkoeler losgesprongen was. Zou eigenlijk toch niet mogen :/

Verwijderd

Topicstarter
Vastsolderen lijkt me geen goede optie, soldeer-tin is helemaal niet bedoeld om ding vast te solderen waar kracht op wordt uitgeoefend, daarnaast staan de beugeltjes erg strak. Ik moet best wel hard duwen om de beugeltjes in de oorspronkelijke positie te duwen, een socket 370 zou zich er niet voor schamen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 18:20 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:16:
Vastsolderen lijkt me geen goede optie, soldeer-tin is helemaal niet bedoeld om ding vast te sloderen waar kracht op wordt uitgeoefend, daarnaast staan de beugeltjes erg strak Ik moet best wel hard duwen om de beugeltjes in de oorspronkelijke positie te duwen, een socket 370 zou zich er niet voor schamen.
Even vast-solderen en klaar is kees.

Zo deed ik dat eerder ook altijd bij Asus (gewerkt bij het RMA center in Emmen)
Houd er idd rekening mee dat er vrij veel kracht op komt te staan..
Even plakken zit er dan misschien niet in.

Solderen is iig de beste optie (moet je wel ff je mobo eruit halen, en solderen aan de onderkant..

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56

n00bs

Het is weer Zomer!

Een lompe goedkope oplossing:

smeer wat Artic oid wat je in huis hebt op die chip en bij de hoekjes wat super patex... ff flink aanduwen en presto.

Zo heet wordt die chip niet

[ Voor 4% gewijzigd door n00bs op 22-05-2006 18:23 ]

Verwijderd

offtopic:
Wat een stof :O

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

n00bs schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:20:
Een lompe goedkope oplossing:

smeer wat Artic oid wat je in huis hebt op die chip en bij de hoekjes wat super patex... ff flink aanduwen en presto.

Zo heet wordt die chip niet
Dat werkt niet op deze Intel, sommige chipsets van Intel zijn niet plat wat ook wel te zien is op het plaatje dus je hebt geen raakvlak voor die lijm

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag wat Zalman Adhesive gehaald en de koeler op de chip geplakt, zit nu muurvast. :)
Pagina: 1