Toestand tussen net niet slapen en slapen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 02:17
Deze nacht iets raars meegemaakt.
Savonds leg ik me op mijn buik op het bed neer, ik lig wat na te denken en verkeer in een soort roes.
Plots voel ik een heel zwaar gewicht op mijn lichaam en krijg ik het moeilijk met ademhalen, dan valt het gewicht weg en na een paar seconden komt het terug, dit herhaalt zich enkele keren, net of ik verstikt word.
Het rare is dat ik denk bij bewustzijn te zijn en niet in een droom zit, ik kan mijn lichaam ook bewegen, en nadenken over wat er gebeurt.
Ik vond het eigenlijk ook wel een aangenaam gevoel, alhoewel het mijn adem blokeerde.
Iets erna vond ik het wel genoeg zijn en beweegde ik mij in een andere positie, toen kwam het niet meer terug.

Is deze toestand jullie bekend ? is dit een toestand tussen wakker zijn en slapen in ? en wat voor naam heeft het ? ik denk dat somige mensen dit kunnen beschauwen als een geest die hun ergert of iets dergelijks.

Wie heeft hier ervaringen met die toestand ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
heel vaak gehoord ja, term ligt op het puntje van mijn tong :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:59
Zenuwen tik??

Ik weet het niet. Het jkan dan wel lekker aanvoelen. das personlijk natuurlijk. maar ik adviseer je wel ff contact met de dokter op te nemen als het aanhoud.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58

St@m

@ Your Service

Het verhaal wat jij vertelt herken ik niets van :P maar ik weet wel dat ik soms ineens met mijn been schop of met mijn arm sla als ik nog net niet lig te slapen.. ik denk dat het in dezelfde periode is als jij bedoelt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:55

AzzKickah

06-CENSORED

Ik weet precies welke roes je bedoelt en dat je je dromen kunt 'controleren' maar ik weet ook niet meer hoe het heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
C00P schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:46:

Is deze toestand jullie bekend ? is dit een toestand tussen wakker zijn en slapen in ? en wat voor naam heeft het ? ik denk dat somige mensen dit kunnen beschauwen als een geest die hun ergert of iets dergelijks.

Wie heeft hier ervaringen met die toestand ?
Deze toestand is zeker bekend - bij het lezen over lucide dromen (bewustworden tijdens je dromen en er controle op uit kunne oefenen) ben ik dit meerdere malen tegen gekomen - zoek daar eens naar :)
AzzKickah schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:08:
Ik weet precies welke roes je bedoelt en dat je je dromen kunt 'controleren' maar ik weet ook niet meer hoe het heet
Lucide dromen dus.

[ Voor 19% gewijzigd door kunnen op 22-05-2006 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:48
Oftewel slaapverlamming, zelf nooit gehad, wel eens overgehoord.

Het gevoel van stikken komt omdat je zelf geen controle hebt over je ademhaling, en omdat je ademhaling in de slaapstand zit. Verder komen er ook halicunaties als uittreding voor.

[ Voor 44% gewijzigd door The Fox NL op 22-05-2006 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33810

Pulsher schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:13:
[...]

Deze toestand is zeker bekend - bij het lezen over lucide dromen (bewustworden tijdens je dromen en er controle op uit kunne oefenen) ben ik dit meerdere malen tegen gekomen - zoek daar eens naar :)

[...]

Lucide dromen dus.
Lucide dromen is volgens mij weer iets anders. Bij Lucide dromen slaap je wel echt, maar heb je toch controle over wat je droomt. Bij deze toestand ben je niet echt in slaap, maar "droom" je toch...en dit lijkt nu heel echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 33810 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:26:
[...]

Lucide dromen is volgens mij weer iets anders. Bij Lucide dromen slaap je wel echt, maar heb je toch controle over wat je droomt. Bij deze toestand ben je niet echt in slaap, maar "droom" je toch...en dit lijkt nu heel echt.
Dat snap ik - maar deze toestand wordt wel genoemd in veel bronnen die over lucide dromen gaan. Met mijn laatste "Lucide dromen dus." reageerde ik op dat wat de persoon die ik quotte zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171133

Wat jij beschrijft heb ik eigenlijk nooit gehad.
Ik heb wel vaak dat ik bijna indut en dan het gevoel heb dat ik val en neerkom, terwijl ik gewoon in mijn bed blijf liggen. Dat is ook wel apart. is dat hetzelfde idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

Anoniem: 171133 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 18:37:
Ik heb wel vaak dat ik bijna indut en dan het gevoel heb dat ik val en neerkom, terwijl ik gewoon in mijn bed blijf liggen. Dat is ook wel apart. is dat hetzelfde idee?
Ik heb volgens mij precies hetzelfde. Lig je zo wat in te slapen en schrik je in eens wakker omdat je valt, iig dat gevoel, als reflex probeer ik ook m'n armen te spreiden, om schrap te zetten tegen de val :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
Anoniem: 33810 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:26:
[...]

Slaap je dan wel 'echt' :? Misschien verkeer je in een lucide droom wel in een fase tussen echt slaap en wakker.
Anoniem: 74137 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:20:
[...]

Ik heb volgens mij precies hetzelfde. Lig je zo wat in te slapen en schrik je in eens wakker omdat je valt, iig dat gevoel, als reflex probeer ik ook m'n armen te spreiden, om schrap te zetten tegen de val :?
Dat is je centraal zenuwstelsel iig in orde ;) Mijn din heeft het ook, vrij vaak..de eerste keer dat ik bij haar sliep d8 ik dat ze een spastische aanval ofzo kreeg :|

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 21:55:
[...]

Slaap je dan wel 'echt' :? Misschien verkeer je in een lucide droom wel in een fase tussen echt slaap en wakker.
Waarschijnlijk is het slaapverlamming. Zie ook de link die ik iets eerder heb gegeven naar het bijbehorende Wikipedia artikel. Om even de Wiki te quoten:

"Tijdens de REM-slaap zijn alle spieren in het lichaam verlamd, behalve de oogspieren en het hart. Deze verlamming is normaal en zelfs noodzakelijk: het voorkomt dat we onze dromen echt zouden uitvoeren. Soms treedt deze verlamming echter op wanneer men nog wakker is, meerbepaald net voor het in slaap vallen of na het ontwaken. Deze slaapstoornis noemt men slaapverlamming of slaapparalyse. Het is een nog relatief onbekend begrip waar nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt. Om die reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van dit verschijnsel. Men vermoedt dat minstens 20 % van de mensen ooit al slaapverlamming gehad heeft."
Dat is je centraal zenuwstelsel iig in orde ;) Mijn din heeft het ook, vrij vaak..de eerste keer dat ik bij haar sliep d8 ik dat ze een spastische aanval ofzo kreeg :|
Ik heb dat ook wel eens, lig je lekker, schrik je jezelf kapot omdat je denkt dat je valt. Volgens mij is het een moment dat je spieren verslappen waardoor het lijkt alsof je in een vrijeval terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooster
  • Laatst online: 12:02
Anoniem: 171133 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 18:37:
Precies dat gevoel, als ik op het punt sta om in slaap te vallen lijkt het alsof ik m'n evenwicht verlies of ergens vanaf val. Leuk als je in de auto zit bijvoorbeeld, je spieren trekken dan ineens samen en iedereen zit je vervolgens raar aan te kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

St@m schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:36:
Het verhaal wat jij vertelt herken ik niets van :P maar ik weet wel dat ik soms ineens met mijn been schop of met mijn arm sla als ik nog net niet lig te slapen.. ik denk dat het in dezelfde periode is als jij bedoelt.
dat heb ik ook 0_o.

mijn din vind dat nie zo leuk, schrikt ze zich de pleuris :p
Maar dat ik een gewicht voel ken ik niet, wel ineens 'wakker'schrikken, al dan niet met een schop.

Ik heb 't voor mezelf een soort van dagdromen genoemd. Je slaapt niet echt, maar je bent met je gedachten echt *compleet* ergens anders. En zodra je wat beweegt, is het weg.
bij mij tenminste

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dutch-Hane schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:10:
[...]

Precies dat gevoel, als ik op het punt sta om in slaap te vallen lijkt het alsof ik m'n evenwicht verlies of ergens vanaf val. Leuk als je in de auto zit bijvoorbeeld, je spieren trekken dan ineens samen en iedereen zit je vervolgens raar aan te kijken :P
Inderdaad, precies dat gevoel heb ik ook.
En inderdaad, mijn vriendin schrok zich de eerste keer ook echt het apezuur (ofzoiets dan :P)
The Fox NL schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:06:
Ik heb dat ook wel eens, lig je lekker, schrik je jezelf kapot omdat je denkt dat je valt. Volgens mij is het een moment dat je spieren verslappen waardoor het lijkt alsof je in een vrijeval terecht komt.
Klinkt aannemelijk.
Het is inderdaad altijd een gevoel dat je valt of je evenwicht verliest en dat je dat wilt opvangen. Dat je vervolgens wakker schrikt van je eigen reactie (ofzoiets).
Nadeel is dat je voor die reactie ontzettend relaxt in bed ligt.
Voordeel is dat je dan beseft dat je ontzettend lekker relaxt in bed lag. (om die reden kijk ik eigenlijk altijd uit naar slapen, dat relaxte vrije (val) gevoel)

Hoevaak komt die schrikreactie voor: een paar keer per maand op zijn minst. Opvallend vaak als ik bij mijn vriendin ligt (link met relaxt/vrije gevoel?)

@TS: gaat dit te ver offtopic?

[ Voor 49% gewijzigd door bartvl op 26-05-2006 23:13 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 02:17
Nee, geen enkel probleem :)
Toen ik dat zware gewicht op me voelde zat ik hele tijd te denken dat somige mensen dit wel eens zouden kunnen ervaren als een geest of demoon die je probeert te wurgen of in jou wilt.
Heel raar.
Ik bleef er echter nuchter bij en had door dat het door mijn halve slaap toestand was, ik voelde me vredig en ook wel gelukkig, toen verplaatste ik mijn slaaphouding en was het gevoel ook weg.
Ben toen nog ff bij bewustzijn geweest en heb er over nagedacht, toen ben ik in slaap gevallen.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
C00P schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 04:20:
Nee, geen enkel probleem :)
Toen ik dat zware gewicht op me voelde zat ik hele tijd te denken dat somige mensen dit wel eens zouden kunnen ervaren als een geest of demoon die je probeert te wurgen of in jou wilt.
Heel raar.
Slaapverlamming:

Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd. Mogelijk is de legende van de Incubus dan ook voortgevloeid uit hallucinaties tijdens slaapverlamming. De Incubus was een mannelijke demon die ’s nachts op de borst van vrouwen kwam zitten, vaak om hen te verkrachten. De vrouwelijke variant van de Incubus is de Succubus. Men vindt de legende van de Incubus terug in verschillende culturen.

Van de wikipedia. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:28

Guldan

Thee-Nerd

/me Guldan heeft zelf ook altijd iets vreemds

op het moment dat ik tussen slapen en wakker zijn inziet gaat mijn geest in droom modus en dus zie ik in 1 keer allemaal dingen die er niet zijn. Spinnen, mensen of hele vreemde dingen die niet kunnen. Op dat moment schrik ik mij wilt en knip een lamp aan en dan is in 1 keer alles weg en lig je met kloppend hart op bed. Misschien dat daar het gevoel ook wel iets weg kan komen.

offtopic: ik heb zelf ook wel eens een aantal nachten precies hetzelfde. En op den duur ben ik het gewoon zat en heb ik zooiets van als die er nog 1 keer staat dan geef ik hem een mep. alleen is hij altijd weg zodra ik buiten mijn bed sta ;)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Laatst online: 09-05 15:04
The Fox NL schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 18:31:
[...]

Slaapverlamming:

Eén specifieke hallucinatie komt opmerkelijk vaak voor: het gevoel dat er een demonisch wezen op de borst zit die de persoon probeert te verstikken. Dit wordt ook wel het “Old Hag-syndroom” genoemd. Mogelijk is de legende van de Incubus dan ook voortgevloeid uit hallucinaties tijdens slaapverlamming. De Incubus was een mannelijke demon die ’s nachts op de borst van vrouwen kwam zitten, vaak om hen te verkrachten. De vrouwelijke variant van de Incubus is de Succubus. Men vindt de legende van de Incubus terug in verschillende culturen.

Van de wikipedia. ;)
Is lang niet altijd een demonisch wezen. Eens wat over gezien op Discovery, in andere culturen is het meestal een ander wezen, dus licht aan je opvoeding wat voor raar ding jij ervan verwacht op je borst te zitten :P

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:41

RA7

Btw ter voorkoming, niet teveel stressen, en niet teveel slaap tekort.
Meest heb ik last van dat vallende gevoel, op vrijdag avond. Einde van een week werken.

We are all accidents waiting to happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81294

Ik ken het gevoel wel, maar dan zonder het adem probleem. Ik heb dan het idee dat ik steeds zwaarder word, en (dus) steeds verder wegzak in het matras. Ik heb dat gevoel alleen als ik op mijn rug lig, en ik vind het persoonlijk een heel erg lekker gevoel. Het probleem is echter, dat zodra ik op mijn zij ga liggen om te gaan slapen (op mijn rug kan ik niet slapen) is het meteen weg. Maar dan ben ik al zo ver heen, dat het een kwestie van seconden is voor dat ik slaap.
Ik zou zeggen, probeer het vannacht eens. Gewoon op je rug in bed liggen, ontspannen, en dan lukt het meestal wel. :)

P.S.: MS Word zegt dat het de matras is, maar volgens mij is het toch echt het matras.... Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb dat ook wel eens. Dan voel je je langzaam wegzakken. Maar terwijl dat gevoel zo bezig is merk ik dat ik niet meer ademhaal. Ik probeer me dan altijd te concentreren op dat gevoel in de hoop dat ik inderdaad in slaap val. Op die manier kun je dan wellicht trainen om vrij gauw nadat je naar bed gaat in slaap te vallen.

Maar nee hoor. Altijd trekt het gevoel weg omdat ik me dan weer op ademen focus en lig ik als gewoonlijk toch weer een uur wakker voordat ik in slaap val :(

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Dit heeft met spierverlamming te maken, je hersenen gaan hier niet synchroon aan in de slaapstaat. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik bewust wakker was maar mijn lichaam nog niet kon bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:15

Zewatanejo

Fine Thanks!

Anoniem: 19137 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:07:
Dit heeft met spierverlamming te maken, je hersenen gaan hier niet synchroon aan in de slaapstaat. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik bewust wakker was maar mijn lichaam nog niet kon bewegen.
Ik ken dat ook! Als eens een keer een nacht oversla en ga daarna in bed liggen val ik vaak niet meteen in slaap. Op dat moment lijkt het wel dat ik in slaap ga vallen en dat er een soort van deken over me heen valt. Als er daglicht in de kamer is dan kan ik soms heel lang in die situatie blijven (bv een uur). Alhoewel ik het gevoel heb dat ik wakker ben (bewustzijn) kan ik me niet of nauwelijks bewegen. Echt nadenken (piekeren of zo) zit er ook niet meer in. Ik denk dan eigenlijk niets (behalve dat ik graag echt in slaap zou willen vallen).

Grappig genoeg zeg ik dan later vaak tegen mijn vriendin ...ik was "doodmoe" ;), maar ik kon niet slapen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zewatanejo op 29-05-2006 13:30 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tigos
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11-2023
Als ik slaap dan heb ik soms een voorgevoel(of zoiets) over dat ik mijn arm op mij ga leggen(ik slaap op mijn rug) en 2 seconden later dan leg ik mijn arm op mij in het echt. Echt raar en echt wel freaky. Ik heb het al geprobeerd om het niet te doen als ik dat voorgevoel krijg maar toch leg ik mijn arm op mij.
dus als ik het voorgevoel krijg dan denk ik wel dat ik slaap maar toch ergens niet slaap.
Heeft iemand dit ook?

[ Voor 3% gewijzigd door tigos op 04-06-2006 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:08

JCG

PA1JCG

Guldan schreef op zondag 28 mei 2006 @ 01:51:
/me Guldan heeft zelf ook altijd iets vreemds

op het moment dat ik tussen slapen en wakker zijn inziet gaat mijn geest in droom modus en dus zie ik in 1 keer allemaal dingen die er niet zijn. Spinnen, mensen of hele vreemde dingen die niet kunnen. Op dat moment schrik ik mij wilt en knip een lamp aan en dan is in 1 keer alles weg en lig je met kloppend hart op bed. Misschien dat daar het gevoel ook wel iets weg kan komen.
Dat heb ik ook, maar dan kan ik wat ik zie zelf soms "oproepen". Lijkt een beetje op lucide dromen, maar ik slaap nog niet. En zo gauw ik me teveel concentreer op wat ik "zie" verdwijnt het. Dit lukt me het best al ik weinig slaap en mezelf wakker probeer te houden. Ik vind het geweldig, stel je eens voor je ligt lekker in je bedje en staan bijvoorbeeld opeens lara croft naast je bed :P , maar soms gaat het mis en dan zie ik opeens een zombie (inclusief maden) nog geen 10 cm van mijn gezicht. Dan zit je recht op in je bed (of tegen het plafon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154480

Damn! Ik dacht dat ik de enige was die lucide dromen had! Ik heb deze vrij regelmatig en ik vind ze echt kicke! Maar toch durf je niet van die brug af te springen he 8)7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 00:08
Ik heb weleens gehad na een periode van nogal weinig slaap dat ik even een middagdutje ging doen en dat ik wakker werd, maar mij enkele seconden niet kon bewegen. De eerste keer was dat doodeng, net zoiets als bij een ruggeprik maar dan in je hele lijf. Zelfs met mijn ogen knipperen lukte niet. Wat ik verder ervoer was dat ik razendsnel kon denken en mij plotseling herinnerde dat ik bij mijn studie psychologie ooit eens iets gelezen had over dit verschijnsel. Het is hetzelfde als wat je hebt bij de vrije val maar dan bij bewustzijn. Je lichaam slaapt nog maar je geest (of hoe je het ook noemen wil) is nog wakker. Gelukkig is het na een paar seconden over.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Ik heb regelmatig van die lucide dromen waarin ik half bewust iemand zie staan op de overloop. Ik besef me altijd op dat moment dat ik gewoon aan het halucineren ben, maar toch verdwijnt het beeld niet. Als ik me dan bewust omdraai en weer terugdraai is het weg. Verderop in de nacht kan het gewoon weer terug komen. Ook ben ik vaak in een soort slaapwandeling een voorwerp aan het tegenhouden dat er niet is. Voorbeeld: een tijdje terug dacht ik dat de tv van de muursteun af viel, dus ik sprong omhoog in mijn bed om dat ding tegen te houden. Mijn vriendin had echt het idee dat ik niet helemaal spoorde.

Volgens mij kom ik gewoon slaaptekort ofzo.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170822

ja als je echt je dromen kan bepalen en richten is dat lucide dreaming, maar dat andere is gewoon de fase tussen wakker zijn en remslaap, heb ook wel es dat je wakker schikt dat je niet kan ademen maar dat maak je normaal niet mee als je ,,meteen'' slaapt.
ik moet zeggen dat ik dit heel vaak had toen ik nog wiet rookte, nu al 3 jaar niet meer en heb er eigenlijk nooit meer last van, ze zeggen van wiet ook dat je geest dan bij je lichaam blijft en dat je dan niet droomt, als je nuchter bent gaat je geest uit je lichaam en dus droom je dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 08:05

Anand

Thank you, come again!

Anoniem: 81294 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:12:
Ik ken het gevoel wel, maar dan zonder het adem probleem. Ik heb dan het idee dat ik steeds zwaarder word, en (dus) steeds verder wegzak in het matras. Ik heb dat gevoel alleen als ik op mijn rug lig, en ik vind het persoonlijk een heel erg lekker gevoel. Het probleem is echter, dat zodra ik op mijn zij ga liggen om te gaan slapen (op mijn rug kan ik niet slapen) is het meteen weg. Maar dan ben ik al zo ver heen, dat het een kwestie van seconden is voor dat ik slaap.
Ik zou zeggen, probeer het vannacht eens. Gewoon op je rug in bed liggen, ontspannen, en dan lukt het meestal wel. :)

[small]DISSOLVE PROBLEM[small]
Mooie beschrijving, mij overigens zeker niet onbekend.. Echter wakker worden met een verstikkend gevoel heb ik ook weleens meegemaakt, in vergevorderd stadium ook wel bekend als het slaap-apneu syndroom.

Nu denk ik er het volgende over:

Er zijn meerdere modi van bewustzijn. Ofschoon dromen vaak ongeregistreerd - en dus 'onherinnerd' - blijven, maken we ze weldegelijk bewust mee. Hoe vaak voel je je niet naar over, of juist jaloers op een droom? Ik droomde van geld wat ik niet had, van vijanden die ik liever niet had en van vrouwen die ik graag had gehad...

Maar op een bepaald moment tussen fantasie en realiteit bevindt zich een grens waarbij onze inschatting het keurmerk 'echt' of 'onecht' uitreikt. Die inschatting weegt eigenlijk 'controle' af. Controle over bewegingen, interactie, dat soort dingen. Helaas wordt de accuratesse van die inschatting mede bepaald door de 'machinerij', de rekencapaciteit van de hersenen. En laat dat serverpark nu nét systematisch units aan het uitschakelen zijn. Dus op een bepaald ogenblik ga je van de ene toestand over in de andere.

Net zoals dat bij de meeste processen in het lichaam is, is deze overgang niet statisch, maar dynamisch. Er is dus een overgangstraject, een schemerzone. En hoe snel die wordt afgelegd is casus-afhankelijk. Soms merk je de 'slaapverlamming'op en vertaal je dat als een indruk van bodemloos vallen. Als je dat bewust meemaakt, schrik je wakker. Hersenen vertellen je dan dat het vast dat skateboard was, waar je via doodgewoon gerandomiseerde associatieprocessen voor koos als meest waarschijnlijke oorzaak. Maar dan zit je verder op de schaal van 'wakker' en besef je je dat het een droom was.

Zo onthoud je dat je zonet een verstikkingsgevoel ervaarde, wat je volgens diezelfde doodgewoon gerandomiseerde associatieprocessen als een onwegneembaar herfstblad op je gezicht verklaarde - omdat dat nu eenmaal paste in de droomsetting. Of dat je in een positieve droomsetting de slaapverlamming aanvoelde als wegzakken in je matras - voor mij persoonlijk het favoriete onderdeel van slapen; vandaar dat ik moeite heb met opstaan.

In dat wegzakken ligt ook een grappige verklaring van het gewoel in bed, wat je eerder die nacht meemaakte: door de geestelijke onrust voelde geen enkele houding rustegevend prettig aan, terwijl het feitelijk helemaal niet de houding was, die je wakker hield. Getuige de acceptatie van elke willekeurige houding wanneer je eenmaal slaapt. Ik heb persoonlijk veel aan een 'mental happy place' - een fantastisch strand in exotische context.

Feit is dat je je bewust kunt worden van de droomtoestand. In hoeverre je daar controle over kunt krijgen is een interessante vraag.

Ik heb weleens van een geweldig idee gehoord:

Hypothetisch genomen dat het bovenstaande de correcte uitleg is van de slaap-waak verwarring, zou het mogelijk moeten zijn je ervan te gewaarworden dat je droomt en zodanig de fantasie moeten kunnen aansturen. Dromen voelen als echt aan. Dus als je met die-of-die naar bed wilt ... waarom niet zo?

De exacte wijze?
- Geen idee.

Een begin?
- Reality-checks.

De mensen postuleerden dat als je je een korte reality-check gewoon zou maken, je je kans vergroot om zo'n check in je slaap te doen. Met een beetje geluk ontdek je dan een keer dat er geen snars je indrukken van klopt. Na enige ervaring met díé gewaarwording zou er een kans gecreëerd kunnen worden om met die kennis je dromen te sturen.

De checklist moet je zelf samenstellen aan de hand van deze simpele voorbeelden:

Welk jaar is het? Klopt dat?
Waar ben ik? Klopt dat?
Op welke brandstof rijdt deze auto? Klopt dat?
Welke kleur heeft het gras? Klopt dat?
etc...

Door dit wakker te oefenen, gebeurt in de freudiaanse opinie het onherroepelijk ook eens in de droom. En met wat geluk ontdek je nieuwe werelden.

Hoe vaak heb ik me niet herinnerd: "Ik dacht in die droom nog zó dat dit niet waar kon zijn "? Kans gemist dus...

Red pill? Or the blue pill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
ik heb maar heel soms een droom die ik zelf kan controleren, maar wel bijna elke nacht dat ik ineens met mn been trek met het vrije-val gevoel. ook heb ik wel es dat ik bijna in slaap van en dat ik dan het gevoel heb dat ik een hart stilstand krijg, dan voelt het alsof je hart even hapert en dan krijg ik meteen dikke hartkloppingen. ik ga dan ook meteen rechtop zitten soms breekt me het zweet zelfs uit.
gellukig heb ik dit niet als te vaak. maar als het teveel aanhoud dan ga ik zeker een keer naar de doc.

trouwens heeft mn moeder het ook wel es, dus het kan erfelijk zijn misschien.

maar de dromen waar in je zelf de baas bent zijn toch het coolst. heb soms dat ik kan vliegen ofzo, maar ook vaak gaat de controle weg en dan is het alleen maar frustrerend.

ook juist als ik een lucide droom heb is het net voordat de wekker gaat of dat je abrupt wakker wordt gemaakt. dit is eigenlijk wel kloten, omdat je eindelijk wat controle hebt en dan is het voorbij.
misschien wordt je soms ook juist wakker omdat je doorhebt dat het te makkelijk gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Bulls op 11-06-2006 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177043

Ik heb ook wel eens het gevoel dat ik val, als ik net in slaap gevallen ben. Nou had ik een keer veel te veel gedronken en toen kreeg ik dat gevoel. Gevolg: :r :r :r :P .

EDIT: Ik heb trouwens ook soms dat ik aan het slapen ben en dat ik in mijn droom dan een wekker of iets dergelijks zie, 5 sec later gaat de wekker af. Dan past het geluid precies in de droom. Ik weet dat je lichaam een biologische klok heeft, maar zo precies is hij toch niet? :Z

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 177043 op 11-06-2006 00:30 . Reden: Nog iets leuks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:00
Is dit een gevaarlijk verschijnsel aangezien ik het redelijk vaak heb.
Dat ik mijn ademhaling niet meer kan controleren
En moet zeggen dat ik er wel eens een paar keer goed door in paniek ben geraakt.

Het engste is voor mijn gevoel bij bewust zijn, maar toch niet wakker kunnen worden terwijl je dat wel wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchzilla op 11-06-2006 01:12 ]

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Anoniem: 177043 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 00:22:
Ik heb ook wel eens het gevoel dat ik val, als ik net in slaap gevallen ben. Nou had ik een keer veel te veel gedronken en toen kreeg ik dat gevoel. Gevolg: :r :r :r :P .

EDIT: Ik heb trouwens ook soms dat ik aan het slapen ben en dat ik in mijn droom dan een wekker of iets dergelijks zie, 5 sec later gaat de wekker af. Dan past het geluid precies in de droom. Ik weet dat je lichaam een biologische klok heeft, maar zo precies is hij toch niet? :Z
Men vermoedt dat de biologische klopt weldegelijk zo nauwkeurig kan werken.. (kan de link niet meer terugvinden, stond op VPRO nieuwslicht ofzo) Een andere verklaring is dat de wekker al afging toen je sliep, maar dat je je er pas bewust van werd toen je uit je "slaapstand" kwam.

Zelf heb ik het ook wel regelmatig dat ik voor mijn wekker wakker wordt, vooral als je weken lang om (b.v.) 8 uur moet opstaan, kan ik het na een tijdje ook zonder wekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177043

Ik sta normaal altijd om half 7 op. Dus ik zit wel in een vast ritme, toch best vaag dat die biologische klok zo precies is. Vooral vervelend in vakantie of weekend :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 17:31
Normaal gesproken zit er tussen het in slaap vallen en het weer wakker worden voor je gevoel wel enige tijd, ookal heb je er (zonder klok) geen enkel idee van hoe lang dit duurt. Wat ik wel eens heb als ik erg moe ben (bijvoorbeeld tijdens LAN-party waarbij het weer eens 4 uur geworden is) is dat er voor mijn gevoel helemaal geen tijd tussen zit, dus alsof je helemaal niet geslapen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:52
minder drugs gebruiken...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Laatst online: 17:31
minder drugs gebruiken...
Haha :), maar dat bebruik ik niet. Maar de energydrinks die op LAN's onvermijdelijk zijn zullen ook wel meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178973

Ja, ikzelf ken dit verschijnsel ook wel, maar ik vind het over het algemeen totaal niet prettig.

Lucide dromen lijken me nog altijd interresant om te hebben, maar het dichtste dat ik erbij in de buurt ben gekomen is dat ik een nacht niet in slaap kon vallen en toen kwam ik in zo'n mooie toestand tussen slapen en wakker zijn in. Dit heb ik wel vaker gehad, maar nog nooit op zo'n manier, ik was gewoon aan het nadenken over dingen, maar alles waarover ik aan het nadenken was zag ik voor mijn ogen gebeuren, al heb ik niet het idee dat ik toen echt besefte dat dat gebeurde, zo van, na die tijd, toen ik weer wakker was, had ik pas door dat dat niet echt zo hoort te gaan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
ik heb ook eens gehoord dat je ook in je slaap een "Anti geluid" kan produceren met je hersens.
zo luide het voorbeeld dat als je langs het spoor woont, en elke nacht om half 3 een goederen trein langs komt denderen. dat je de eerste paar dagen/weken er wakker van schrikt, maar na een tijd voortdurend het zelfde waar te nemen, dat je hersens dan een anti geluid produceren op dat tijdstip, waardoor je niet meer wakker wordt.

helaas als de trein te laat is, schrik je van je eigen anti geluid wakker, en op het moment dat de trein daadwerkelijk komt ook nog een keer :Y)

fooled by your own brain >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb het een hele tijd gehad, dat als ik in slaap viel dat mijn hele lichaam schokte. Ik had het zelf nooit door maar toen ik bij mijn vriendin bleef slapen kwam ik er dus achter nadat zij zich kapot was geschrokken.

Ook lag ik gister lekker in de tuin op de tuinstoel en elke x als ik bijna in slaap viel voelde het net of ik uit mijn stoel werd gegooid door iets en was ik weer klaar wakker. Dit heb ik ook vaak in bed dan droom ik dat ik een kuil val oid.

En het leukste gebeurde toen ik op vakantie was met mijn vriendin, ik droomde die nacht dat ik een voetbal wedstrijd had en het was koud! Toen ik de volgende ochtend wakker werd hoorde dat ik 30 minuten met mijn been in de lucht (gestrekt) lag en de deken omhoog had getrokken. Toen ze wakker was geworden duwde ze me been omlaag en die ging toen vanzelf weer omhoog.

8)7

Na 30 minuten ging mijn been liggen, had trouwens vette spierpijn de volgende dag, ben blij dat ze naast me lag anders zou ik dat nooit kunnen verklaren.

Ow ja en verder droom ik nooit interesant, behalve over dino's die in de ruimte vliegen en een skelet die mij en 10talle andere jongens als slaven in een grot laat graven naar kristallen oid.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
WSaeNoTSoCK schreef op zondag 11 juni 2006 @ 19:52:
ik heb ook eens gehoord dat je ook in je slaap een "Anti geluid" kan produceren met je hersens.
zo luide het voorbeeld dat als je langs het spoor woont, en elke nacht om half 3 een goederen trein langs komt denderen. dat je de eerste paar dagen/weken er wakker van schrikt, maar na een tijd voortdurend het zelfde waar te nemen, dat je hersens dan een anti geluid produceren op dat tijdstip, waardoor je niet meer wakker wordt.

helaas als de trein te laat is, schrik je van je eigen anti geluid wakker, en op het moment dat de trein daadwerkelijk komt ook nog een keer :Y)

fooled by your own brain >:)
De term "anti-geluid" is een beetje verkeerd gekozen, het is meer het negeren van een geluid na x- aantal keren. Dit is trouwens niet bij alle mensen gelijk, sommige mensen blijven zich bijvoorbeeld aan dit soort geluiden ergeren, en zullen altijd wakker worden. Zelf kan ik mezelf echt van (bijna) elk mogelijk geluid afschermen, ik stoor me simpelweg er niet aan. (en als het je wel stoort, houd je zelf voor dat het je niks kan schelen) Ik heb ook altijd direct naast een kerk gewoond, in het begin werd ik best vaak wakker door de klokken, maar nu nooit meer. Gewenning, conditioneren, hoe je het ook wilt noemen. :) (zelfde dus voor treinen, tikkende klokken etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YozY
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

YozY

X

wtf ik heb dit gistere es meegemaakt
ik heb examens dus slaap de laatste tijd niet veel maar het is wel de eerste keer dat ik zoiets meemaakte
gelukkig had ik deze topic al geleze dus wist ik wat aan de hand was en had ik geen paniek
ik was dus bijna in slaap gevalle maar dus nog niet helemaal
ik kon dus moeilijk ademhalen, voelde ook een gewicht op mijn bovenlichaam en kon mijn nek niet bewegen voor een paar seconde
wat ik vaker heb is het gevoel dat ik val, net voor het slapengaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Anoniem: 178973 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 17:00:
Ja, ikzelf ken dit verschijnsel ook wel, maar ik vind het over het algemeen totaal niet prettig.

Lucide dromen lijken me nog altijd interresant om te hebben, maar het dichtste dat ik erbij in de buurt ben gekomen is dat ik een nacht niet in slaap kon vallen en toen kwam ik in zo'n mooie toestand tussen slapen en wakker zijn in. Dit heb ik wel vaker gehad, maar nog nooit op zo'n manier, ik was gewoon aan het nadenken over dingen, maar alles waarover ik aan het nadenken was zag ik voor mijn ogen gebeuren, al heb ik niet het idee dat ik toen echt besefte dat dat gebeurde, zo van, na die tijd, toen ik weer wakker was, had ik pas door dat dat niet echt zo hoort te gaan. :D
Lucide dromen kun je leren. 1 methode is door aan te leren om tijdens een normale dag geregeld reality-checks te doen (bijv: jezelf af te vragen droom ik nu? en twee keer op je horloge kijken, dromen hebben de eigenschap dat als je twee keer naar hetzelfde kijkt, dat dat bijna zeker veranderd is op inconsistente wijze). Als je je dat aanwent ga je het ook doen als je droomt en zo vergoot je de kans dat je je realiseert dat je droomt (de lucide droom).
Een goed boek over de wetenschappelijke kant van Lucide dromen (ja ze zijn wetenschappelijk aangetoond) is "Lucid Dreaming" - Stephen LaBerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

heb ik ook een paar keer gehad, en gelijk schrik ik wakker :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:05

JdM

Humbled

Ik lees wat over anti-geluiden.
Nu heb ik een hele tijd last gehad van stampende geluiden en wat lichtflitsen hier en daar tijdens die half waak/slaap fase inclusief verlamming en toch bewust erbij zijn......
Heb na veel zoeken op internet mezelf op mijn hals gehaald dat het een vorm van epilepsie kon zijn en ben daarmee naar de huisarts gegaan.
Deze verwees mij door naar het ziekenhuis en heb daar een EEG en een MRI ondergaan, waaruit blijkt dat ik absoluut hersens heb en dat er niks mis mee is, ben ik meteen doorgelicht en nu ben ik blij dat ik dit topic lees, ik ben dus niet alleen gek ;)

Ik ben er echt zo para van geweest, dat was niet gezond, gelukkig weet ik dankzij de onderzoeken dat ik gezond ben :) en nu zit ik er ook niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 13:48
Pfff,, slapen en dromen, praat me er niet van. Bij mij is het elke nacht wel "feest".

Als ik wakker wordt gebeurt er iets waar ik enorm van schrik en op dat moment ook 100% zeker weet dat het gebeurt. Laatst dacht ik dat de voorgevel van mijn huis ging instorten, want ik zag de scheuren al in de muur. Ik rende in paniek naar beneden, en pas kort daarna kwam het besef te boven dat ik weer eens gedroomd had. De scheuren in de muren waren verdwenen en op hun plaats zat nu de naden van het behang.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:22
je kan ook in een hoger bewust zijn gekomen zijn,

je kan dit ook forceren, daar moet je me maar over pm'n

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
BurnerT schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 01:04:
je kan ook in een hoger bewust zijn gekomen zijn,

je kan dit ook forceren, daar moet je me maar over pm'n

greetz
Reageer je nu op de TS' topic of op mijn reactie? :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

Grappig, dat het mensenlijk brein gewoon zo _immens_ complex is dat je droomt, herinnert, etc etc.. Waanzinnig :) Ook lucide dromen lijkt me vet om onder de knie te krijgen. Mijn dromen herinner ik 9 van de 10 keer vrij goed, alleen "vergeet" ik die reality-checks dus te doen.. Ik ben ook helemaal niet bewust van mezelf in een droom, en de gedachte al om een reality-check te doen komt gewoon _niet_ in me op.

Hoe doen de mensen die het wel onder de knie hebben dit? Lijkt me wel tof om te kunnen :P

Trouwens:

Wanneer je slaapt, ervaar je verschillende stages van bewustzijn. 1 daarvan, is de REM-slaap (Rapid Eye Movement) waarbij het lichaam weer actiever wordt en hersenactiviteit toeneemt. We noemen dit dus dromen. De REM-slaap duurt naar mijn weten slechts ~20 minuten todat het lichaam weer in diepe slaap komt, waarna het lichaam daarna weer in REM-slaap toestand komt. Je schakelt dus de hele tijd tussen die twee niveaus van bewustzijn en je ervaart ongeveer 5 REM-slaap periodes per nachtrust dacht ik.

Ooit een spreekbeurt over gehouden en die info is blijkbaar blijven hangen :)

/edit Ah, Wikipedia heeft een nog betere verklaring:
Tijdens de remslaap stuurt de hersenstam informatie naar bepaalde delen van de hersenen die normaal gezien door de zintuigen worden geprikkeld. Dit zou de aanwezigheid van dromen kunnen verklaren.

Mensen hebben gemiddeld vier of vijf rem-periodes per nacht, van elk ongeveer 20 minuten. Meestal zijn de rem-periodes kort in het begin en langer naarmate de nacht vordert. Om die reden herinnert men zich meestal eerder dromen die men 's ochtends gehad heeft. Wetenschappers gaan ervan uit dat de remslaap (al dan niet in combinatie met het dromen) noodzakelijk is om de ervaringen van de dag te verwerken.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 18-06-2006 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Ik realiseer me vrij regelmatig dat ik droom, maar daar schrik ik dan zo erg van dat ik wakker word :|

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 16:18
Best vervelend. Ik heb vaak bij mooie/fijne dromen dat ik begin door te hebben dat ik aan het dromen ben, ik wil dan ook controle uitoefenen, maar net op dat moment wordt ik wakker. Erg frustrerend. Dit gebeurd trouwens altijd in de ochtend, niet midden in de nacht. Hoe kan ik er op zo'n moment voor zorgen dat ik niet wakker wordt?

Ik heb ook één keer gehad dat ik wakker werd, maar mijn lichaam dus nog niet wakker was. Ik kon gelukkig wel mijn adem controleren en een beetje om mij heen kijken (alleen via ooghoeken), voor je gevoel duurt dat echt 30 tot 60 seconden ofzo, was geen fijne ervaring. Vooral omdat ik toen nog niet wist wat het was.

En natuurlijk het valgevoel voor je in slaap valt, maar dat heeft 90% van de mensen wel eens gehad volgens mij.

edit:
Wel een vet mooi iets trouwens, dat dromen! Toch dé manier om dichter bij je ware geest te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Scooper op 18-06-2006 22:24 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zucht388
  • Laatst online: 02-05-2024

Zucht388

Dreadhead

Scooper schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:23:
Best vervelend. Ik heb vaak bij mooie/fijne dromen dat ik begin door te hebben dat ik aan het dromen ben, ik wil dan ook controle uitoefenen, maar net op dat moment wordt ik wakker. Erg frustrerend. Dit gebeurd trouwens altijd in de ochtend, niet midden in de nacht. Hoe kan ik er op zo'n moment voor zorgen dat ik niet wakker wordt?

Ik heb ook één keer gehad dat ik wakker werd, maar mijn lichaam dus nog niet wakker was. Ik kon gelukkig wel mijn adem controleren en een beetje om mij heen kijken (alleen via ooghoeken), voor je gevoel duurt dat echt 30 tot 60 seconden ofzo, was geen fijne ervaring. Vooral omdat ik toen nog niet wist wat het was.

En natuurlijk het valgevoel voor je in slaap valt, maar dat heeft 90% van de mensen wel eens gehad volgens mij.

edit:
Wel een vet mooi iets trouwens, dat dromen! Toch dé manier om dichter bij je ware geest te komen.
www.ld4all.nl

Luciditeit verlengen
Wanneer je je realiseert dat je droomt ben je in het begin meestal zo opgewonden dat je daarvan meteen wakker wordt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom zijn er hier wat technieken om je in de droom te houden. Als het niet meteen lukt, blijf oefenen, en op een gegeven moment is het de gewoonste zaak van de wereld om te realiseren dat je droomt en gewoon door te dromen.

Blijf kalm
Niet opgewonden raken. Dit is in het begin erg moeilijk, ik weet het. Als je helemaal enthousiast wordt (IK DROOM!!) word je waarschijnlijk meteen wakker.
Probeer kalm te blijven door diep adem te halen en tegen jezelf te zeggen:"Ik ben lucide en ik blijf in mijn droom.".

Draaien
Draai heel snel om je eigen as - je weet wel, wat je vroeger als kind wel eens deed om duizelig te worden. In een droom word je niet duizelig. Zeg tijdens het draaien tegen jezelf:"Als ik straks stop ben ik nog steeds in mijn droom.", of "Als ik stop droom ik nog steeds en ben ik ..(vul een leuke plek in)"

Kijk naar je handen
Het gaat erom dat je je aandacht richt op een stabiel punt in de droom. Bijvoorbeeld je handen of de grond. Dit helpt je in de droom te blijven.

Wrijf je handen
Als je je handen wrijft zal dit je een helder gevoel van wrijving en beweging geven. Terwijl je je handen tegen elkaar blijft wrijven zeg je tegen jezelf:"Ik blijf in de droom".

Pak iets uit de droom
Als je je droom voelt vervagen, pak dan iets vast uit de droom. Houdt je vast aan iets binnen de droom, bijvoorbeeld het gras, of pak iets wat je ziet staan, of houd een droompersoon vast. Ondertussen zeg je tegen jezelf dat je in je droom wilt blijven.

Maak een "te doen" liijstje
Als je niets te doen weet in een lucide droom kun je snel weer terugglijden in een normale droom. Maak een lijstje met dingen die je wilt doen in een lucide droom. Wanneer je gaat slapen, kies dan één of twee dingen en neem je voor om dat te doen als je lucide wordt.

Wanneer je lucide bent herinner je je doel en kunt dit dan meteen uitvoeren.

Schreeuw het uit
Wanneer je je luciditeit voelt verdwijnen roep dan:"Meer luciditeit nu!" of:"Helderheid keer 1000!"

Je kunt natuurlijk ook je eigen kreet bedenken.

Die website is echt een mustread voor lucide dromers :)

Who the hell is general failure and why is he reading of my hard-drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Erg interessant, ik zal het eens proberen.

Ik had ook een keer gelezen dat wanneer je je dromen niet kan onthouden, je meteen als je wakker wordt moet proberen te herinneren wat je hebt gedroomd, eventueel kun je dit ook voor jezelf opschrijven. Toen ik dit had gelezen ben ik dat ook gaan doen, en ik moet zeggen dat dat best aardig werkt. Het is de eerste stap naar lucide dromen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28158

Heeft de TS (of andere personen die dit verschijnsel herkenne) recentelijk een strijker, paragnost of een ander persoon met "speciale gaven" ontmoet?

Beetje vreemde vraag misschien.. maar ben erg nieuwsgierig naar het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107731

Het is inderdaad slaapverlamming.
Dit ook trouwens:
Ik heb ook wel eens het gevoel dat ik val, als ik net in slaap gevallen ben. Nou had ik een keer veel te veel gedronken en toen kreeg ik dat gevoel.
Kan ook prima als je niet gezopen hebt hoor... ;)

Maar dat schijnt dus het moment te zijn dat al je spieren tegelijkertijd verslappen, da's dus het omgekeerde van slaapverlamming: op het moment dat je spieren 'verlammen' slaap je nog niet en maak je dat bewust mee. Gevolg: je bent weer klaarwakker :+ (Ik meestal wel iig).

Ik heb weleens met college iets erover gehoord, maar dat is alweer een tijdje terug.

Het heeft inderdaad iets met remslaap en dromen te maken. Je droomt alleen maar tijdens je remslaap. En dan droom je van alles, je motorneuronen worden wel geactiveerd dat je rent, bijv. maar er is een proces van 'spierontspanning', waardoor je die 'droom' niet omzet in daadwerkelijke beweging. (Anders pleur je uit je bed, je kunt gewond raken enzo).

Als je wakker wordt, dan duurt het even voordat je systeem 'online' is. Het schijnt zo te zijn dat je hersenen de eerste 10-13 minuten niet werken. Dat is ook gelijk de reden waarom mensen als je ze midden in de nacht uit bed haalt, er een rondje mee gaat lopen, en ze weer in bed stopt, zich daar doorgaans niets van herinneren, hoewel ze toch een zekere mate van 'bewustzijn' hadden. Je kunt ermee praten, je krijgt antwoord enzo.

De volgende dag weten ze er niks meer van. Ik kan me zo voorstellen dat die 'slaapverlamming' ook iets met dit systeem te maken heeft: met het 'online' komen/ rebooten van het 'systeem mens'.

* Anoniem: 107731 studeert cognitieve neuropsychologie en wil wel wat opzoeken in een van mijn studieboeken, als mensen dat interessant vinden.

Weet alleen even niet in welk boek dit precies staat, wil er na mijn tentamens weleens naar op zoek gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 107731 op 23-06-2006 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Anoniem: 107731 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:50:
Als je wakker wordt, dan duurt het even voordat je systeem 'online' is. Het schijnt zo te zijn dat je hersenen de eerste 10-13 minuten niet werken. Dat is ook gelijk de reden waarom mensen als je ze midden in de nacht uit bed haalt, er een rondje mee gaat lopen, en ze weer in bed stopt, zich daar doorgaans niets van herinneren, hoewel ze toch een zekere mate van 'bewustzijn' hadden. Je kunt ermee praten, je krijgt antwoord enzo.
Is dit echt zo? Daar kan ik me echt helemaal niks bij voorstellen. Als je wakker wordt gemaakt ben je toch wakker? Ik kan mij altijd herinneren hoor als ik snachts even wakker heb gelegen of wakker ben gemaakt.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107731

Volgens één van mijn studieboeken wel. Ik dacht dat het in "Skill Acquisition and Human Performance" van Proctor/Dutta stond, maar ik zou dat even moeten uitzoeken.

Het wordt wel "sleep amnesia" genoemd, maar ik kan er op internet niet zoveel over vinden, dit lijkt er nog het meeste op:
During this stage the brain produces delta waves almost exclusively. Waking a person up during stages 3 and 4, which combined together are called deep sleep, is very difficult. There is no eye movement or muscle activity. People awakened during deep sleep do not adjust to reality immediately and often feel disoriented and very tired for several minutes after they wake up.

Just as an interesting fact, interference with deep sleep appears to be the main cause of sleep amnesia (REM can cause this as well though). This sleep related form of amnesia is the reason people forget telephone calls they had in the middle of the night and why we often don’t remember our alarms going off in the morning if we go right back to sleep after turning them off.
Na mijn tentamens ploeg ik dat boek wel door, ik ben zelf ook nieuwsgierig geworden.

In deze link staat het ook wel vrij compleet:
http://www.ninds.nih.gov/...s/understanding_sleep.htm

En we hebben het dus over 'deep sleep', stadium 3 en 4 van de slaap.

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 107731 op 24-06-2006 11:01 . Reden: quote + links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
Dat over die wekkers komt me erg bekend voor ja!
Ik denk dan dat mijn wekker kapot is omdat hij niet meer afgaat. Maar mijn ouders verzekeren mij er dan van dat deze écht wel afgegaan is :).
Blijkbaar zet ik deze gewoon uit en slaap dan verder, en weet er daarna niks meer van af.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Als ik midden in de nacht wakker wordt dan kan ik soms niet goed onderscheiden wat nou de realiteit is en wat een droom. Zo had ik een keer een droom dat er een spin over me muur liep ik schrok toen wakker en ben een half uur op zoek geweest naar de spin.

Dat vind ik ook freaky.

Met die wekker gedoe klopt wel, ik had een keer de wekken op 4 uur snachts gezet omdat ik iets moest downloaden ( }:O ) toen ik wakker werd was ik nogal boos terwijl in mijn telefoon wel stond dat de wekker was gegaan :o

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Lucide dromen lijkt me erg lastig, in het gros van de gevallen kun je niet eens weten dat je droomt, in je droom. De droom ervaar je als realiteit, hoe onrealistisch de droom ook is. Ik droom wel eens dat ik van een grote hoogte val, bv, uit een reuzenrad, en de meeste mensen schrikken dan wakker vlak voordat ze neerkomen. Bij mij is dat niet, ik voel het vallen en neer komen helemaal, alleen levert het nooit gebroken botten op :) .Dan heb je nog de factor vliegen en ademen onder water. In de droom vind je dit heel normaal, maar je zou beter moeten weten dat dit niet kan. De dromen die ik wel eens heb over kunnen vliegen als een vogel vind ik altijd super, en baal ik weer ontzettend als ik dan wakker wordt (met beide benen op de grond) :)

Het meest vage wat ik ooit heb meegemaakt is een droom in een droom.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172502

Scooper schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:51:
[...]
Ik kan mij altijd herinneren hoor als ik snachts even wakker heb gelegen of wakker ben gemaakt.
Behalve de keren waarvan je je het niet herinnert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127247

Ik heb wel eens het volgende:

Ik val in slaap, kom dan in een droom terecht. Zit dan bijvoorbeeld in de woonkamer, kijk dan even om me heen en zie dat het niet allemaal klopt zoals het hoort te zijn. Dan realiseer ik me dat ik droom en kan ik doen en laten wat ik wil. ben alleens naar de buren gelopen en daar koffie gedronken :D

Als ik dan iets engs ofzo tegenkom weet ik ook dat het niet klopt maar toch durf je op de een of andere manier het niet zeker te zeggen. dan kan ik mezelf zeggen dat ik wakker moet worden en wordt ik wakker. Ik herinner me dan nog gewoon alles.

Laatste tijd heb ik het minder vaak dan eerst, maar toch vind ik het wel leuk dat je gewoon alles kunt doen in je dromen. Maar toch durf je in je droom niet voor een trein te springen ofzo, bang dat je in je droom dood gaat en niet meer wakker wordt ofzoiets??!!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb af en toe wel eens slaapverlamming. Ik denk een handvol keren per jaar. Ik word dan blijkbaar wakker terwijl mijn lichaam nog in de slaapstand staat. Het kost me dan erg veel mentale kracht om mijn lichaam weer te kunnen bewegen, maar het lukt altijd wel. Het grappig is dat ik me dan volledig bewust ben van alles en dat ik mijn eigen ademhaling hoor en denk; verrek ik slaap! :P Een raar gevoel, waarvan ik me goed kan voorstellen dat je er angstig van wordt.

Lucide dromen heb ik ook een tijdje gehad. Tegenwoordig stop ik met dromen zodra ik me realiseer dat ik in een droom steek. Mijn invloed op de droom lijkt een beetje doorgeschoten dus.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1