Toon posts:

[XP] Herinstallatie Windows - raid-mirror veilig?*

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 80 gig harde schijf waarop windows XP Pro geinstalleerd staat. Deze is echter vervuild geraakt en wil ik formatteren en dan Windows MCE 2005 erop zetten.
Nu heb ik echter al mijn data op een raid-mirror staan van 2 andere harde schijven van 250 gig (waar dus 250 van over blijft nu in mirror).
De vraag is nu of ik simpelweg de 80 gig harde schijf kan formatteren en een nieuwe windows erop kan zetten...of dat ik dan problemen krijg met verdwenen raid-drivers o.i.d. en dat ik deze ook moet herinstallen...?
Back-Up van belangrijke docs is iig al gemaakt.
Alvast bedankt!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als de schijven gemirrord zijn, kan je er zelfs 1 weghalen zonder problemen. Ik zie dus geen enkel probleem. De schijven blijven gewoon gelezen kunnen worden, al zal je bij het installeren misschien de situatie krijgen dat windows een "nieuw" array wilt maken en de data wilt gaan kopieren van de ene naar de andere schijf. Het eindresultaat is hetzelfde. DIt geldt bij softwarematige RAID in windows.

Als je een RAID controller gebruikt, maakt het natuurlijk al helemaal niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de silicon controller op mijn A8N SLI Delux moederbord. Dus dan is het geen probleem :).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En voor de veiligheid, je weet het maar nooit, kun je die twee schijven natuurlijk gewoon even afkoppelen. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
:) dat kan idd ook nog even. Maar ik denk niet dat dat helpt tegen het probleem van eventuele gewiste raid-drivers / niet gevonden HD's in windows. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 17:29 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Die laadt je dan evt. daarna toch?

ARME AOW’er

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Guardian Angel schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:26:
En voor de veiligheid, je weet het maar nooit, kun je die twee schijven natuurlijk gewoon even afkoppelen. :)
met welk doel? Ooit windows uit zichzelf met schijven zien klooien? Windows kijkt er toch niet naar als je er niets mee doet en gaat uit zichzelf helemaal niets verwijderen.

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-03 15:38
Dat zou er nog eens bij moeten komen :P

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hann1BaL schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:25:
[...]
met welk doel? Ooit windows uit zichzelf met schijven zien klooien? Windows kijkt er toch niet naar als je er niets mee doet en gaat uit zichzelf helemaal niets verwijderen.
Ikzelf niet nee, maar als je ziet hoeveel topics er zijn waar de GEBRUIKER dus een foutje maakt door niet goed te lezen en dus Windows op de verkeerde pratitie wordt gezet..... :X

ARME AOW’er

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Daarnaast kan het natuurlijk wel degelijk 'kwaad' als je bv. een pre-SP2 XP installeert die vervolgens een >137GB harddisk gaat chkdsk'en ofzo ... Dat ontkoppelen is helemaal geen slecht idee imho :)
Pagina: 1