Frequentiebereik speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128202

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb nog 2 nostalgische Wharfdale boxen uit de jaren 80. Helaas is hier een aantal jaar geleden een te hoog hoog vermogen opgezet en nu dus kapot. Nu ben ik op het idee gekomen ze om te bouwen en weer te gaan gebruiken. Ik vindt vooral bas belangrijk maar wil ik wil ze gebruiken als gewone luidsprekers dus het mag geen subwoofer worden. Nou wil ik een aantal luidsprekers kopen maar zit met een probleem:
Welk frequentiebereik moet mijn box in totaal hebben. Nou zijn breedband-luidsprekers een goedkope oplossing, die hebben een bereik van 40HZ - 16 KHZ. Maar is dat wel genoeg voor een HiFi luidspreker? Of moet ik er nog een tweater (en natuurlijk ook scheidingsfilter) er bij nemen die tot 20 KHZ gaat?:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 17:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, wat wil je nu? Je oude boxen opnieuw opbouwen of geheel nieuwe maken?

1. in het geval dat je je speakers opnieuw wil opbouwen, zul je units moeten zoeken die dicht bij de specificaties van het origineel liggen. Eerst moet je maar kijken wat je nog kan hergebruiken (dus uitzoeken wat nog werkt). Heb je geen specs, dan zou ik de onderbeming als kansloos zien zolang je geen degelijke meetapperatuur hebt.
2. Als je nieuwe speakers bauwt, en het is de eerste keer. Zoek dan gewoon een leuk bouwpakket binnen je budget. Dan heb je 100x meer kans van slagen als dat je zelf zonder enig idee aan de slag gaat. Speakers bouwen die je niet zomaar. Er komt een heleboel bij kijken!

Mijn tip: ga voor optie 2! Is makkelijker en biedt een beter eindresultaat. Kijk anders hier voor wat leuke goedkope voorbeelden.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 22-05-2006 17:09 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

de eerste 2 regels zijn zo'n beetje wel het hele verhaal. Wharfedale is misschien nostatlgisch voor jou, maar iets bijzonders is het niet. Als ze kapot zijn gooi ze dan gewoon weg. Er zijn nog zat werkende 2eH te koop voor een prikkie. Mijn moeder heeft nog een paar staan (in 'gebruik') en ik krijg er echt geen warme gevoelens van hoor :P

Om ook nog even je vraag te beantwoorden: ook met fullrangedrivers kun je best aardige resultaten bereiken. tot 16kHz is niet super maar het hoeft niet perse slecht te klinken. En er zijn ook hele dure speakers te koop met fullrangedrivers (hoornluidsprekers van >>€10.000).
Maargoed, in een simpel oud kastje dat lijkt mij niet wat.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 26-05-2006 15:35 ]