Toon posts:

Arctic Freezer 64 Pro ontwerpfout ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn huidige CPU cooler vervangen voor een Arctic Freezer 64 Pro.
Tijdens het inbouwen vond ik het vaag dat de heatpipes 90 graden gekanteld zijn als je de cooler erin zet. Dus ipv dat de U vorm van heatpipes naar boven staan, staat de U vorm 90 graden naar links gekanteld.

Even asci tekenen:
_____
_____) Zo zitten de heatpipes in mijn pc als die staat, ipv " U " zo waar die dus maximaal gebruik maakt van de koelende eigenschappen van een heatpipe. .

Dit bevorderd niet het verdampingsproces van de vloeistof in de heatpipes want die hoort naar mijn mening van onder (CPU voet) naar boven in de u vorm te lopen en vervolgens weer terug te lopen.

"""""Stukje wikipedia:
"Een heatpipe is een techniek die uit de luchtbehandeling komt.
Het basis principe is:
Een buis gevuld met een gas dat bij kamertemperatuur deels vloeibaar is. In de buis zit dus vloeistof en het gas van die vloeistof.

Wanneer nu aan de onderkant de vloeistof wordt verwarmd, zal de vloeistof gaan verdampen. De damp zal opstijgen (warme lucht stijgt op). Wanneer we boven de buis afkoelen, zal de damp condenseren en de gevormde vloeistof weer terug naar beneden stromen.

Hiermee kun je dus warmte naar een andere plaats brengen zonder dat het extra energie kost."""""

Dus een even eea getest.. prime draaien op een stabiele overclock, even de temeraturen gemeten na 15 minuten, en daarna vervolgens mijn pc op zijn kant gezet zodat de heatpipes wel in de juiste stand staan. En zoals ik al dacht blijken de heatpipes dan veel beter te werken, de temperatuur daalde met 6 graden. Toch aardig wat zegmaar.

Is dit nou een of andere ontwerpfout, of gaan men bij Arctic er vanuit dat met desktops gaat lopen afkoelen ipv tower pc`s.

Verwijderd

De heatpipes zijn ervoor om de warmte van het CPU plaatje naar het grote oppervlak te geleiden.
Bij deze luchtkoeler is dus totaal geen sprake van verdamping oid ;)

Het enige wat ik kan bedenken is dat de warme beter geleid wordt in de liggende positie van je pc :/

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
ondanks je spelfouten kon ik het verhaal toch lezen :P maar goed je hebt ook wel gelijk maar dit is tevens het makkelijkste en meest bruikbare design. ik zou zeggen mod je koeler en mail artic er eens over misschien dat ze speciaal voor jou dan een nieuw model "tower" koelers gaan maken >:)

[ Voor 4% gewijzigd door waterking op 22-05-2006 16:28 ]

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

waterking schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:28:
ondanks je spelfouten kon ik het verhaal toch lezen :P maar goed je hebt ook wel gelijk maar dit is tevens het makkelijkste en meest bruikbare design. ik zou zeggen mod je koeler en mail artic er eens over misschien dat ze speciaal voor jou dan een nieuw model "tower" koelers gaan maken >:)
Vond ergens een jpgtje op mijn systeem.Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/heatpipes%20feb%2014%202003_small.jpg

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
In de engelse wikipedia staat dit:
A typical heat pipe consists of sealed hollow tube made of a thermoconductive metal such as copper or aluminium. The pipe contains a relatively small quantity of a "working fluid" or coolant (such as water, ethanol or mercury) with the remainder of the pipe being filled with vapour phase of the working fluid, all other gases being excluded.

Internally, in order to overcome gravitational forces (or because of their absence in the case of space applications) most heat pipes contain a wick structure. This typically consists of metal powder sintered onto the inside walls of the tube, but may in principle be any material capable of soaking up the coolant.

Heat pipes contain no moving parts and typically require no maintenance, though non-condensing gases that diffuse through the walls of the pipe may eventually reduce the effectiveness, particularly when the vapour pressure of the working fluid is low.

The choice of materials and coolant depends on the temperature conditions in which the heat pipe must operate, with coolants ranging from liquid helium for extremely low temperature applications to mercury for high temperature conditions.

The advantage of heat pipes is their great efficiency in transferring heat. They are actually more "conductive" than a copper bar of equivalent cross-section.
Vrij vertaald: door één of ander spulletje in een moderne heatpipe heeft de zwaartekracht weinig effect. Net als bij een spons die water OPzuigt, gaat de vloeistof in een heatpipe vrolijk tegenin de zwaartekracht.

@dTwIzzy: IN heatpipes is dus wel degelijk sprake van verdamping!

@wim-bart: mooi plaatje, maar nieuwe heatpipes doen het anders: beter.

[ Voor 6% gewijzigd door SilentWings op 22-05-2006 18:03 ]

Verwijderd

caterpillar effect. Er moet een soort wollenstof in de heatpipe zitten waarlangs het water weer om hoog kruipt. Of omlaag voor de andere helft. Volgens mij heb je gelijk dat de heatpipes beter zouden werken als ze recht op staan, maar dat kan nu eenmaal niet, en het doet zijn werk goed, 35c stressed op mijn venice :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:46 ]

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 17:15
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:45:
caterpillar effect. Er moet een soort wollenstof in de heatpipe zitten waarlangs het water weer om hoog kruipt. Of omlaag voor de andere helft. Volgens mij heb je gelijk dat de heatpipes beter zouden werken als ze recht op staan, maar dat kan nu eenmaal niet, en het doet zijn werk goed, 35c stressed op mijn venice :D
gewoon je kast een tijdje gekanteld legen met heatpipe naar boven en kijken hoe het dan presteert :) en vergelijken met je kast normaal op de grond

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
cappilair effect, en wat de TS zegt kan waar zijn , maar dat ligt dan meer aan het type wiek dat er gebruikt is , en dus aan de "zuigkracht" van de wiek, is die laag , dan zal het temperatuursverschil idd groot zijn ...

en ik heb een sempron 3000+ en die doet 42 a 44° stressed (en ik heb 4 120 mm casefans en twee voedingen , dus niet gaan melken over airflow), de foto van mijn setup staat in mijn sig.
mijn procje draait overigens wel op 2.43GHz

net mijn heel grote kast op zijn zij gelegd , en er gebeurde niks met mijn proctemp ....

[ Voor 50% gewijzigd door successor op 23-05-2006 18:09 . Reden: testje met de kast .... ]

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1