Toon posts:

[MCE 2005] Verwijderen bestand voorkomen *

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. het beveiligen van bestanden. Aangezien ik een redelijke verzameling audio en video bestanden op mijn pc heb staan, wil ik deze graag "behoeden voor per ongeluk" verwijderen.

Als je in MCE 2005 een beetje verkeerd omgaat met de afstandbediening, zo is mij al eens overkomen toen er een paar neefjes waren, dan ben je zo een film kwijt.
Dit is natuurlijk niet wenselijk en ik zou graag de hele verzameling op Read-Only willen zetten en nix meer. Niet verwijderen of wijzigen oid.

Is dit mogelijk zonder extra gebruiker toe te voegen?

Graag zie ik jullie tips.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De belangrijkste vraag is natuurlijk - wat heb je zelf al geprobeerd hier over? Al eens naar NTFS rechten gekeken bijvoorbeeld? :)

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
rechten afnemen van de gebruiker waarmee je inlogt? Alleen lezen laten gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al geprobeerd om de rechten van de betreffende map te wijzigen.
Dus voor de standaard gebruiker: schrijven = weigeren.

Dit selecteer ik dan via "eigenschappen" > "beveiliging"

Maar als ik een andere optie kies, bv wijzigen = weigeren, dan kan ik de bestanden zelf niet eens meer zien, dan wordt lezen/uitvoeren, lezen en mapinhoud weergeven ook geweigerd.
Ik heb het ook nog met attrib geprobeerd maar dat werkt ook niet.

De gebruiker waarmee ik standaard inlog heeft gewoon admin rechten, ik heb er een hekel aan om het inlog scherm voorgeschoteld te krijgen, dus heb ik maar één gebruiker aangemaakt.
Dus ik heb assem (standaard) en administrator.

Als gebruikers of groepen op het tabblad beveiliging staan:
Administrator,
Assem,
Gebruikers,
MAKER EIGENAAR,
SYSTEM.

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik heb 0 ervaring met MCE, maar thuis doe ik op de pc een map delen, en van die map een netwerkschijf maken (z: ofzo) en die zijn dan niet te veranderen terwijl in de orginele map ze nog wel gewoon aan te passen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik zojuist gedaan en het werkt. Maar wat ik me nu afvraag: Is het wel verstandig om het zo te doen, delen voor je eigen pc. Duurt het niet langer tijdens het opstarten/aanmelden/verkennen van windows omdat hij het netwerk doorzoekt?
Plus dat nu nog steeds de mogelijkheid bestaat dat door een "foutje" ikzelf de map zelf nog steeds kan verwijderen. En dat wil ik juist ook voorkomen.
Ik heb het al eens gehad dat ik de verkenner open had staan en op het bureaublad een icon wilde verwijderen, toch een map in de verkenner geselecteerd bleef staan en ik deze dus verwijderde.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om bestanden op een stand-alone pc een beetje te kunnen beveiligen, zonder al te gekke dingen uit te moeten voeren?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je moet bij schrijven ook niet 'weigeren' doen, maar het vinkje gewoon weghalen. En natuurlijk niet als Administrator inloggen, maar met gewone (gebruiker) privelleges.
Pagina: 1