Linux & webcam issues

Pagina: 1
Acties:

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-01 21:21
Ik probeer een linux variant aan de praat te krijgen met 2 Philips SPC900nc webcams. deze worden ondersteund door de PWC webcam driver.

Ik ben begonnen met Fedora Core 4 (2.6.9-1.667) hierop moest ik de PWC drivers installeren, ik heb hier dus versie 10.0.10 van de drivers op kunnen installeren. Echter, als ik de module laad en vervolgens cat /dev/video0 probeer krijg ik "no duch device"
In /var/log/messages staat een input0 timeout en een output0 timeout als ik de cam inplug

Ok, dan terug naar RH9 met een 2.4 kernel. (hier zaten de PWC drivers nog standaard in, zie ook: http://www.smcc.demon.nl/webcam/ deze herkent een audio device als ik de cam inplug. en geeft vervolgens keurig allerlei specificaties, blijkt deze versie van de PWC driver de camera's die ik heb nog niet te ondersteunen. upgraden naar een nieuwere versie gaat niet want daarvoor heb ik een 2.6.9 kernel nodig. die de cams afschrijft met een foutmelding :|

Ik ga nu proberen om het onder Gentoo te installeren., alleen ben ik bang dat ik daar mn touchscreen niet aan de gang krijg. deze werkt nl wel gewoon onder FC4 en RH9.

Heeft iemand ideeen over welke richting ik dit probleem moet zoeken? ik snap het niet meer na 3 dagen :P

I said I'd be back...

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Hier op mijn Debian Testing systeem zie ik wel een pwc kernel module en zijn er ook nog aan pwc gerelateerde debs.
Ook mijn Ubuntu (Dapper voor Xgl) test systeem heeft die beschikbaar.
In hoeverre dit je helpt kan ik niet zeggen aangezien ik geen Philips webcam heb om het mee te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Keeper of the Keys op 22-05-2006 18:04 ]

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Voor Gentoo staan er in ieder geval wel een aantal interessante packages voor je bij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
media-video/usb-pwcx
Description: Optional closed source drivers for phillips webcams to allow for higher resolutions and framerates

media-video/usb-pwc-re
Description: Free Philips USB Webcam driver for Linux that supports VGA resolution, newer kernels and replaces the old pwcx module.

media-video/setpwc
Description: Control various aspects of Philips (and compatible) webcams

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• RoBBS
@surfer, tnx :) ben gentoo nu aan het installeren, en dan maar eens kijken of het goed gaat.

@keeperofthekeys, jij ook bedankt. Ben debian aan het downloaden voor als het niet lukt met gentoo :)

I said I'd be back...

• RoBBS
UPDATE: probleem (waarschijnlijk) gevonden. Ook onder debian/gentoo krijg ik ze niet aan de praat. van ellende maar windows XP geinstalleerd. Keurig een foutmelding dat de USB hub niet genoeg spanning kan leveren :( alleen zonder toetsenbord eraan werken beide cams (op USB1.1)

Iemand enig idee hoeveel die dingen trekken? ik dacht max 500mw per hub?

I said I'd be back...

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Die foutmelding zou linux je dan ook moeten geven denk ik, misschien niet via een mooie popup ofzo, maar hij zou toch zeker moeten verschijnen in dmesg.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

smokalot schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:32:
Die foutmelding zou linux je dan ook moeten geven denk ik, misschien niet via een mooie popup ofzo, maar hij zou toch zeker moeten verschijnen in dmesg.
Gezien de distro-roulette gok ik zomaar dat TS niet vaak in logfiles kijkt. Ongeacht de distro is het oplossen van een probleem veel sneller, betrouwbaarder en leerzamer dan een andere distro uitproberen en tegen hetzelfde probleem aanlopen. Of twee keer. Of drie keer. |:(

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

RoBBS schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:51:
Ik ben begonnen met Fedora Core 4 (2.6.9-1.667) hierop moest ik de PWC drivers installeren
Voordat je een vraag stelt, altijd upgraden. Bij mij (FC4 + updates) zit pwc namelijk gewoon in de kernel:

code:
1
2
$ rpm -qf /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/usb/media/pwc/pwc.ko
kernel-2.6.16-1.2096_FC4

verder heb ik een pwc-webcam en deze werkt zonder verdere problemen. Downgraden is het vaagste wat ik ooit heb gehoord, dus als je slim bent ga je gewoon terug naar FC4 (of FC5, lijkt me nog handiger) en probeer je dat nog eens inclusief updates.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 14:41 ]

• RoBBS
@smokealot % burne In de logfiles staat een input0 en een output0 error (zoals in de ts vermeld ;))
@beelzebubu De reden dat ik niets geupdate heb is dat dir er even snel tussendoor kwam en voor een project afmoest. ben net verhuisd en heb nog geen netwerk liggen, dus ook geen routing (ja ik weet het, ben lui)
het draait nu voor de demonstratie onder windows XP, dan heb ik in ieder geval wat :)

I said I'd be back...

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

RoBBS schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 20:28:
@smokealot % burne In de logfiles staat een input0 en een output0 error (zoals in de ts vermeld ;))
@beelzebubu De reden dat ik niets geupdate heb is dat dir er even snel tussendoor kwam en voor een project afmoest. ben net verhuisd en heb nog geen netwerk liggen, dus ook geen routing (ja ik weet het, ben lui)
het draait nu voor de demonstratie onder windows XP, dan heb ik in ieder geval wat :)
Maar staat er ook iets over een exceeded power quotum in je logfiles?

En wat werd er uberhaupt bijgeplaatst in dmesg toen je dat ding inplugde? handmatig dingen modproben hoeft tegenwoordig bijna nooit meer, en al helemaal niet met usb-apparaten.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Gentoo machine: Philips ToUCam 740 aan de praat met V4L als module in de kernel en de usb-pwc-re drivers.
code:
1
2
3
#lsmod
videodev                7232  1 pwc
v4l2_common             6592  1 pwc

code:
1
2
#lsusb
Bus 002 Device 003: ID 0471:0311 Philips PCVC740K ToUcam Pro [pwc]

code:
1
2
#make menuconfig
Multimedia devices ---> <M> Video for Linux

Je zou ook eventueel in de kernel de PWC driver kunnen gebruiken.
code:
1
USB Devices ---> <*/M> Philips Cameras

Verwijderd

RoBBS schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 20:28:
Het lijkt me dat handmatig wat RPMtjes downloaden en die op een CDtje gooien (updaten met rpm -Uvh /media/cdrom/*.rpm) dan alsnog een stuk sneller is dat het volledig herinstalleren van een Linux distro? 8)7.
Pagina: 1