Muziek Cd backup machine

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-02 18:11
Hallo allemaal, ik weet niet of ik hier in het goed topic zit maar doe toch een poging.

Ik kwam op het ide om al mij cd's te gaan omzetten naar mp3 en dan op te slaan op mijn hardeschijf.
Nu dacht ik zoals je die cd-copy-towers hebt ook zoiets te maken voor dit doel.
Ik heb me rot gezocht op GOT maar ik kon echt niks vinden.

Wat wil ik:

Ik wil dus een computer maken voor het volgende:

Ik voer de orginele cd in.
Vervolgens kopieert de pc automatische alle liedjes naar de hardeschijf en zet ze ook gelijk om in mp3.
En vervolgens tuft die de cd weer uit.

Eigenlijk hetzelfde principe als een cd_server maar dan net ff anders.

Hij moet dus voor elke cd een nieuwe map aanmaken en deze gelijk de naam van de cd meegeven.

Heeft iemand dit ooit gedaan en zoja hoe doe ik dit?

Alvast bedankt.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:04

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Zoek jij het nou in een hardware oplossing? In principe kan elke fatsoenlijke computer dit, mits je de juiste software hebt.

Woei! post 2000 :D

[ Voor 13% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 22-05-2006 15:47 ]

Hier staat tekst

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:46:
Zoek jij het nou in een hardware oplossing? In principe kan elke fatsoenlijke computer dit, mits je de juiste software hebt.

Woei! post 2000 :D
maar met welke software kan dit dan? Ik neem aan dat je het zelf moet gaan scripten want volgens mij is er nog geen programma die dit kan.. Automatisch dan he.

offtopic:
feli

[ Voor 3% gewijzigd door andreict op 22-05-2006 15:49 ]

• winter200
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-08-2021
itunes heeft dit

Athlon64 X2 3800+@2200MHz (11x200) / Asus A8N-SLI Deluxe / 1x XFX 7900GT / 2x512MB TwinMOS (1-2.5-3-3-7)/19" 451 Pro Iiyama

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 20:38
Hoeveel cd's heb je ueberhaupt, dat je overweegt een aparte computer te bouwen om ze in te lezen? Als ik op mijn computer cd's rip (naar MP3 met Lame) dan duurt het coderen langer dan het rippen. Met meerdere cdspelers tegelijk werken heeft naar mijn idee dan weinig nut, omdat je toch alleen maar zit te wachten op het coderen. Een normale pc met één of (misschien) twee cdspelers lijkt me dus afdoende.

Wat betreft het volautomatisch rippen, coderen en verplaatsen: dat kan met Abcde prima. Die haalt ook automatisch de juiste tags van het internet. Nadeel van volautomatisch werken is natuurlijk dat je niet even de gebruikte gegevens kunt controleren op foutjes.

Verwijderd

Ik meende iets te herrineren uit en computerblad ene jaar of 10 geleden, na wat zoeken iets tegengekomen. Je moet alleen bouwplannen en dergelijke zien te regelen. Daarna kun je met scripten waaschijnlijk ewel via gracenote naam van cd ophalen en dan automagisch mapje aanmaken en met LAME encoden naar mp3. (mocht je bouwplan kunnen regelen gaarne hier op tweakers zetten weer.

http://www.knudde.be/index.php?page_name=19c3&page=7

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
cd-ex of iets in die context.

freeware tooltje kan ook normaliseren (bah), id3 tags maken bestandsnamen en mapnamen kan je helemaal zelf bepalen, trekt de titels van internet als je dat wilt. enz enz :)

Je kan alles instellen ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 14:54

S1W

EAC Kan alles wat jij wilt...

• M.Koers
Het gaat niet zozeer om het bouwen van een aparte machine.
Maar ik heb geen zin om voor 200 tot 300 cd steeds allemaal handelingen te gaan uitvoeren.
Ik wil gewoon cd erin doen programma doet de rest en volgende erin proppen.

Verwijderd

Zelfs winamp kan dit.
Tenzij je ook de cd erin- en uithalen wil automatiseren.

• M.Koers
erin en eruit halen hoeft niet automatisch.

Hoe doe ik dat dan met winamp?

Verwijderd

M.Koers schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:58:
erin en eruit halen hoeft niet automatisch.

Hoe doe ik dat dan met winamp?
Een beetje basic-vraag lijkt me. En anders kun je altijd nog ff F1 gebruiken bij winamp. En de andere programma's die genoemd zijn kunnen dit ook. Denk dat je aan de hand van de tips nu zelf aan de slag moet gaan.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
M.Koers schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:41:
Ik voer de orginele cd in.
Vervolgens kopieert de pc automatische alle liedjes naar de hardeschijf en zet ze ook gelijk om in mp3.
En vervolgens tuft die de cd weer uit.
Als je niet inzit om na het invoeren van de cd nog op een knop te drukken, dan voldoet nagenoeg alle extractiesoftware. Alle betere programma's hebben de mogelijkheid om de cd uit te werpen na extractie. Omzetten naar mp3 of een ander formaat is eveneens geen enkel probleem voor de meeste programma's.

Als kwaliteit van belang is, dan is Exact Audio Copy (EAC) in combinatie met de LAME mp3-encoder een aanrader. Voor de installatie & configuratie van deze software, zie Exact Audio Copy Snelstart Handleiding. Om het aantal muisklikken te beperken kun je na het uitvoeren van die handleiding, bij 'EAC' -> 'EAC Options' -> 'General' -> 'Show status dialog after extraction' uitvinken. Op hetzelfde tabblad vink je 'Eject CD after extraction finished' aan.
Wanneer je nu een cd wilt rippen, steek je die in de drive, wacht tot de inhoud ervan in EAC verschijnt en klikt op het 'MP3' icoon in de linkse toolbar. EAC zet nu automatisch alle tracks op de cd om naar mp3. Let wel dat het altijd aan te raden is om de artiest- en titelinformatie die EAC ophaalt van de freedb-database even te controleren. Niet altijd steekt de cd al in de database en het gebeurt regelmatig dat er schrijffouten in die gegevens staan. Dat probleem heb je met elke ripper diez'n informatie online ophaalt. Maar het bespaart je doorgaans toch heel wat typwerk.

EAC kan overigens ook met meerdere instanties tegelijk werken. Als je dus meerdere cd/dvd-drives hebt, kun je ze allemaal tegelijk gebruiken! Zelf rip ik doorgaans met vier drives tegelijk.

Verwijderd

Klopt! Je kan kan Itunes installen dat die dit helemaal automatisch doet! Voldoet precies aan je eisen! Hang je systeem aan het net, en je hebt er ook de juiste tags bij :)

Verwijderd

Kijkt eens op www.dbpoweramp.com. Doet precies wat je wil met zelfde kwaliteit als eac.

• M.Koers
iedereen bedankt kan topic wel gesloten worden denk ik.

• satcp
  • Niet online
Soultaker schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:50:
Als ik op mijn computer cd's rip (naar MP3 met Lame) dan duurt het coderen langer dan het rippen. Met meerdere cdspelers tegelijk werken heeft naar mijn idee dan weinig nut, omdat je toch alleen maar zit te wachten op het coderen.
Wanneer je een klassieke extractiemethode gebruikt waarbij het extractieprogramma de data rechtstreeks aan de mp3-encoder geeft, of na het rippen van elke track wacht tot deze gecodeerd is, heb je inderdaad weinig aan meerdere drives omdat je toch maar steeds moet wachten. Bij background compression (eventueel met meerdere threads als je een multi-CPU/core-systeem hebt) wacht de extractiesoftware niet op de encoder en gaat gewoon door met rippen terwijl de encoder op de achtergrond z'n werk doet middels een wachtrij. Zo kun je al aan de volgende cd beginnen terwijl de encoder nog steeds bezig is. Op het einde van de dag kun je zo vele tientallen cd's voorstaan op de compressiewachtrij. Terwijl jij slaapt werkt het programma de wachtrij verder af. Exact Audio Copy bijvoorbeeld ondersteunt deze werkwijze.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

M.Koers schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:07:
iedereen bedankt kan topic wel gesloten worden denk ik.
Want :? Wat was nou de oplossing :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 10:18

2mb

SatCP schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:04:
[...]
EAC kan overigens ook met meerdere instanties tegelijk werken. Als je dus meerdere cd/dvd-drives hebt, kun je ze allemaal tegelijk gebruiken! Zelf rip ik doorgaans met vier drives tegelijk.
Met 4 drives tegelijk? :o
Hoe doe je dat dan met beschadigde cd's waarbij het bij 1 CD al lijkt of je computer hangt? Ik rip altijd maar met 1 drive tegelijk, en als deze de cd niet goed leest dan probeer ik het met een andere. :)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• M.Koers
Ik heb een aantal programmna's hier gezien.
en die ga ik dus allemaal even prober.
dbpoweramp valt wel af want die heb ik al

Verwijderd

M.Koers schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:12:
Ik heb een aantal programmna's hier gezien.
en die ga ik dus allemaal even prober.
dbpoweramp valt wel af want die heb ik al
zoals ik zei probeer i tunes eens, die doet dit allemaal. Althans als je itunes zo instelt.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

FlyEragon

Alien Monkeys

Dit kan ook met windows media player, hoef je alleen maar cd's te wisselen verder nergens op drukken.

• satcp
  • Niet online
Vier Lite-On SOHD-16P9 drives, in mijn ervaring bij de beste drives voor EAC. Niet zozeer bij de snelsten, maar bloedaccuraat en met zéér betrouwbare C2-informatie (vreemd genoeg in tegenstelling tot z'n directe voorgangers, de Lite-On SOHD-167T wat een echte rampendrive is). In afwachting van meer populaire SATA dvd-branders verwissel ik soms 2 van die Lite-Ons door dvd-branders, maar die gebruik ik zelden om te rippen.
Hoe doe je dat dan met beschadigde cd's waarbij het bij 1 CD al lijkt of je computer hangt? Ik rip altijd maar met 1 drive tegelijk, en als deze de cd niet goed leest dan probeer ik het met een andere. :)
Bij onbeschadigde cd's is er natuurlijk geen enkel probleem, maar bij zware krassen kun je inderdaad wel eens hebben dat EAC niet langer lijkt te reageren. Ik zeg "lijkt", want het programma doet nog steeds z'n werk verder maar de user interface luistert nauwelijks tot niet meer (*). Wanneer zulk een situatie zich voordoet in een bepaalde EAC-instantie zullen de andere EAC-instanties doorgaans gewoon verder rippen, maar pauzeren wanneer ze naar de volgende track gaan. Dus als één instantie hangt, worden de andere instanties ook vertraagd. Nu gelukkig komt dat maar zelden voor bij mij (veel hangt af van je gebruikte loopwerk - het ene heeft er nauwelijks last van, het andere al bij het minste krasje).

*: Omdat in dit soort situaties EAC in principe echt kan 'hangen' is het interessant om de optie 'Skip track extraction on read or sync errors' in the schakelen. EAC zal dan vanaf de eerste onverbeterbare fout (de foutdetectie en -correctie blijft dus z'n werk doen) het extractieproces voor die track stoppen en met de volgende track verder gaan. Dat vermijdt situaties waar EAC eindeloos lang over zwaar beschadigde sectoren blijft doen. In de meeste gevallen zijn ze toch zo zwaar beschadigd dat EAC er ook niets meer mee kan aanvangen en dat het niet de moeite is om erop te wachten.
Desalniettemin kan zelfs met die optie EAC hangen op zware krassen waarbij de cd/dvd-drive "het spoor verliest" en niet meer in staat is om te synchroniseren. Daarom ben ik persoonlijk voorstander van het uitschakelen van de optie 'Lock drive tray during extraction'. Wanneer je ziet dat een EAC-instantie hangt kun je dan simpelweg op de eject-knop van de speler drukken en EAC komt onmiddelijk weer vrij (en gaat verder met het lezen van null-samples omdat de cd niet meer in de drive zit ;) - dat is een bugje denk ik, maar het belangrijkste is dat EAC weer vrij is).

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 10:18

2mb

SatCP schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:44:
[...]
Vier Lite-On SOHD-16P9 drives, in mijn ervaring bij de beste drives voor EAC. Niet zozeer bij de snelsten, maar bloedaccuraat en met zéér betrouwbare C2-informatie (vreemd genoeg in tegenstelling tot z'n directe voorgangers, de Lite-On SOHD-167T wat een echte rampendrive is).
Ik heb er ook zo'n eentje gekocht (16P9SV), nadat jij in een ander topic hier iets over zei. Zeer fijne drive inderdaad.
[...]
*: [tips]
Goede tips :) Dat 'hangen' kan soms wel frustrerend zijn, vooral als je Test & Copy doet en hij dan de testfase nog net doorkomt maar tijdens de copyfase blijft zagen, dat ben ik al verschillende keren tegengekomen. Soms bij nieuwe cd's zelfs! Ik hoop dat EAC in de toekomst daar nog wat beter mee omgaat, het is in de laatste versies al wat beter maar toch nog niet altijd geweldig. Maargoed, versie 1.0 is nog niet eens uit ;)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 11:44
EAC idd om de CDs te rippen.. maar waarom kies je voor MP3?
Er zijn andere formaten die betere kwaliteit bieden en zelfs minder ruimte innemen. Denk aan OGG Vorbis en AAC.
De meeste (goede kwaliteit) mp3spelers ondersteunen Ogg Vorbis wel.

BTW ik dacht eigenlijk dat je een backup (archief) bedoelde met behoud van alle kwaliteit. Dus naar een formaat als FLAC. Een volle CD van 79 minuten neemt dan tussen de 300-450 MB in beslag. Ook hiervoor gebruik je natuurlijk EAC :)

• M.Koers
300 tot 450 mb is mij wat te prijzig qua hd's :9
Pagina: 1