Toon posts:

Cool 'n quiet toch slecht voor je CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een amd athlon 64 3000+, en uiteraard Cool 'n quiet aanstaan. Nu heb ik dat dashboard wel is open staan, en bij veel programma's die ik open schiet hij binnen een seconde van 1ghz naar 1.8ghz en weer terug, waarbij hij de VCore uiteraard ook opkrikt en weer terug zet.

Nu was mijn vraag, is dat niet slecht voor je cpu? Aangezien hij toch wel een 'stootje' krijgt omdat er in een keer meer stroom op wordt gezet en eraf wordt gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 13:44 ]

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Daar heb ik zelf nog nooit over nagedacht, maar wat ik zelf gebruik is RMclock. Hiermee kan je zelf de voltage en de snelheid van de CPU instellen. Ook kan je heel snel tussen verschillende settings switchen (rechtermuisknop op het tray-icon, performance profile, maximum/minumum). Vooral omdat het met spelletjes vaak fout gaat (automatisch switchen) doe ik het liever handmatig.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakerNummer op 22-05-2006 13:48 ]

Verwijderd

Is al verscheidene malen over gediscussieerd geweest.
Ten eerste is het al te betwijfelen dat het kwaad kan.
Ten tweede: als het kwaad kan zal het ervoor zorgen dat je cpu een minder levensduur heeft: bijvoorbeeld maar 10 jaar ipv 15 jaar. Feit blijft wel dat je binnen 10 jaar die cpu al lang niet meer gebruikt.

Met sommige programma's zoals idd RMclcock kan je zelf instellen hoe lang de belasting moet duren voordat de de snelheid omhoogt geschroefd wordt, zelf instellen welke snelheden en zelf instellen welke voltages, en dit alles in 3 stappen (ipv 2 stappen bij C&Q).

Vele Venice cores werken nog goed op lage voltages dus kan je bijvoorbeeld de snelheid laten aanpassen, maar het voltage op 1.2V laten.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 13:51 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk niet dat AMD en Intel zo stom zijn om voor de grap CPU's met schadelijke terugkloktechnieken op de markt te zetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
TweakerNummer schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:47:
Daar heb ik zelf nog nooit over nagedacht, maar wat ik zelf gebruik is RMclock. Hiermee kan je zelf heel snel het voltage en de snelheid van de CPU instellen. Vooral omdat het met spelletjes vaak fout gaat (automatisch switchen) doe ik het liever handmatig.
RMclock heb ik gister ook uitgeprobeerd ja, ik clockte 'm naar 1ghz terug en mijn pc sloeg compleet vast en wou niet meer POST'en totdat ik m'n bios had gereset.. daar blijf ik dus nog even van af :P

Maar het zou dus kunnen zijn dat cool n quiet niet zo goed is als het beschreven wordt?

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 21:47
Nee dat maakt niet uit voor je CPU. Het zou wel erg zijn als de voltage hoger wordt dan standaard, echter dut is niet het geval. Het zou al lang aan het licht zijn gekomen als het slecht zou zijn vergeet niet dat deze technologie ook in de servers zitten. Deze procesoren draaien 24 per uur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:49:
RMclock heb ik gister ook uitgeprobeerd ja, ik clockte 'm naar 1ghz terug en mijn pc sloeg compleet vast en wou niet meer POST'en totdat ik m'n bios had gereset.. daar blijf ik dus nog even van af :P

Maar het zou dus kunnen zijn dat cool n quiet niet zo goed is als het beschreven wordt?
Ligt dan waarschijnlijk aan verkeerd gebruik van het programma. Met dit programma kan je veel verkeerd instellen waardoor je instabiliteit krijgt (veelal voltage niet goed afgestemd op clocksnelheid). Lees dus een goede tutorial door waarin men uitlegt hoe je het programma moet instellen en gebruiken zonder instabiliteitsproblemen te krijgen.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Nee, het biedt eigenlijk alleen maar voordelen, met name een lager energieverbruik en dus een lagere energierekening. En al zou het snelle switchen enigszins schadelijk zijn, het resulteert wel in lagere temperatuur als ie op een lagere snelheid draait, wat weer goed is voor alle componenten in je systeem. En zoals gezegd, na tien jaar zul je waarschijnlijk je cpu niet meer gebruiken...

Behalve ik dan, heb nog steeds een p1 staan van tien jaar oud, gebuik m alleen niet zoveel meer, is voor de nostalgie :Y)

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Over de CPU levensduur. Die is lastig te stellen, maar Intel heeft, naar mijn weten, altijd gezegd dat de levensduur 30 jaar is. Dat weet je alleen pas na 30 jaar zeker natuurlijk :P

Dus dat 10 jaar verhaal gaat helemaal al niet op, want ik verwacht niet dat de levensduur van AMDs veel korter zal zijn. Het feit dat je uit nostalgie dus een 10 jaar oude CPU in gebruik hebt, vormt voor dan ook geen probleem, want ik verwacht niet dat je 20 jaar een CPU gebruikt :)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:49:
[...]

Met RMclock is het heel makkelijk om het voltage te laag te zetten & de multiplier te hoog. Dit lockt dan inderdaad je hele PC totdat je het BIOS reset of je BIOS je OC settings terugverandert (probeer meerdere keeren resetten voordat je BIOS helemaal opstart). Probeer het eens met 1.000 volt en 1.0 GHz zou ik zeggen.

Persoonlijk vind ik cool & quiet helemaal slecht en gebruik ik liever RMclock. Deze CPU is nu al meer dan een jaar oud en ik gebruik RMclock meerdere keren per dag (maar niet op auto). Voor de rest ken ik geen mensen van wie hun CPU kapot gegaan is (wel de mensen die OC'en maar dat is een ander verhaal). Het is gewoon vrij lastig te voorspellen wat het effect is van C&Q op de lange duur. Immers met C&Q blijft de CPU veel kouder bij normaal gebruik, dit zou de levensduur bevorderen.

Ik ben geen expert of zo, maar zo denk ik erover.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Aunt bunny is coming to get me!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het enige wat mogelijk slecht zou kunnen zijn is de spannings-piek. Maar al zou dit van 0.7V naar 1.5V gaan (met de bijbehorende stroom), kan ik me niet voorstellen dat dit veel impact heeft. :)

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 22-05-2006 16:51 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Long time effecten van spanningsverschillen en -pieken op CPU's zijn vast onderdeel van stress/endurancetesten in standaard ontwikkelingsprogramma van elke processor. Uiteraard worden effecten van C&Q hierin uitgebreid onder de loep genomen. Dat lijkt me vanzelfsprekend, alhoewel er wel een beetje sprake is van achteraf interpreteren in mijn geval, omdat dit onderwerp uitgebreid ter sprake kwam in een kennisuitwisselingsprogramma mbt kwaliteitscontroles waar ik vorig jaar aan deelnam.

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:02

Flip

^^

Ik denk niet dat Cool 'n Quiet schadelijk is voor je cpu, omdat de cpu standaard op een bepaald voltage behoord te werken. Als deze dan teruggeklokt word door C&Q, gaat het voltage ook omlaag, wat resulteert dat de temperatuur lager word -> beter voor je cpu.
C&Q werkt ook met stapjes, naar mijn weten. Op het moment dat de cpu iet wat meer gebruikt word, dan word het aantal mHz/voltage ook ietwat verhoogt.
Of het handig is, moet je je nog wel even afvragen omdat wanneer je bijvoorbeeld een spel installeert, en dan even je specs van je systeem checked, gaat hij meestal wel zeiken omdat deze dan veels te weinig mHz heeft, en dus 'te slecht' is voor het spel. Dit komt omdat dan C&Q aanstaat. Pas als je dan ff dat spel gaat spelen, dan gaat ie op de goede kloksnelheid lopen.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
MoNo79 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:53:
Nee dat maakt niet uit voor je CPU. Het zou wel erg zijn als de voltage hoger wordt dan standaard, echter dut is niet het geval. Het zou al lang aan het licht zijn gekomen als het slecht zou zijn vergeet niet dat deze technologie ook in de servers zitten. Deze procesoren draaien 24 per uur.
24 uur per dag bedoel je ;)

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 12:12
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:48:
Feit blijft wel dat je binnen 10 jaar die cpu al lang niet meer gebruikt.
Ik kan je de pc van mijn ouders laten zien... die zitten op een celeron 5nogwat mhz... die zit volgens mij al redelijk tegen de 7 tot 8 jaar aan...
Pagina: 1