[2003] Van 2003 Standard naar SBS omwille van Exchange

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik hoop dat ik deze vraag hier kwijt kan want het is niet echt een probleem maar een praktische kwestie waar ik over twijfel.

Ik heb een Windows 2003 Standard netwerk voor een kleine organisatie. Indertijd gekozen voor Standard ipv SBS omwille van Terminal Server. Nu is er toch de wens gegroeid naar Exchange en het leek mij het gemakkelijkst/goedkoopst er een SBS 2003 server naast te zetten, bij Dell al te koop incl. SBS 2003 voor EUR 549 (wel met 512Mb dan).
SBS 2003 moet DC zijn dus ik dacht met het DC-af maken van de huidige Windows Standard 2003 server en de gebruikers/groepen op de nieuwe SBS 2003 aan te maken er zo'n beetje te zijn.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

Mark

Verwijderd

Je kan een SBS niet in een domein er hangen dus dit gaat niet werken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Omdat het over servers gaat is dit beter op z'n plek in Windows Servers en Software - ik verplaats je topic er eventjes naartoe :)

Windows Clients >> Windows Servers en Software

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:41:
Even ter verduidelijking:

Een SBS server MOET altijd als Primary Domain controller werken. Dus kan er enkel 1 machine in je domein een SBS server zijn. Je kunt wel een andere server (bijvoorbeeld je terminal server) in je domein gebruiken etc etc. Ook moet je denken aan het aantal gebruikers , zowel nu als in de toekomst. Small Business Server heeft een limitatie van 75 gebruikers. Verder kun je geen gebruik maken van child domains en geen trusts opzetten met andere domeinen. Verder nog een maximum kwa hardware (4 GB ram en 2 Proc's maximaal)
Additional Server
Earlier in this paper, I mentioned that there are reasons why you might want an additional server on the Windows SBS network. By far, the most common reason is to offer Terminal Server to network users.
Because the server running Windows SBS can provide Terminal Server only in Remote Administration mode, small businesses that want to offer Terminal Server in Application Server mode have to go another route. That's where the additional server comes in.
You can place a server running Windows 2000 Server or Windows Server 2003 on the Windows SBS network as an additional server for the sole purpose of offering Terminal Server in Application Server mode. Network users can connect to the additional server and have all the normal functionality of Terminal Server in Application Server mode.
Another reason to add an additional server is for redundancy. You can add a computer running Windows 2000 Server or Windows Server 2003 as a replica domain controller to a local or remote office for redundancy in the event that the server running Windows SBS is unavailable. Replication with the server running Windows SBS keeps Active Directory up-to-date on the additional domain controller even in the remote-office scenario, provided there is a link between the offices. Users can then log on to the network normally until the server running Windows SBS is brought back online.
And finally, there is one more reason to add an additional server to a Windows SBS network: line-of-business (LOB) applications. LOB applications that can't or shouldn't run on the server running Windows SBS can be installed on an additional server running Windows Server and placed on the network. If you find yourself in this scenario, just make certain that you've covered the licensing requirements (if any) for the LOB applications. The additional server doesn't require any new licenses for network users to access it.
Het gehele document:

http://www.microsoft.com/...7b97c232ec&DisplayLang=en

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Raku op 22-05-2006 16:05 ]

Raku

• mvandek2
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:41:
Ik zeg toch ook:
"SBS 2003 moet DC zijn dus ik dacht met het DC-af maken van de huidige Windows Standard 2003 server..."

Mijn situatie is dus niet een server toevoegen aan een bestaande SBS situatie maar van een niet-SBS situatie (Windows Standard 2003) naar een SBS situatie (SBS 2003 met de "oude" Windows Standard 2003 als member server, deze gaat dus dienst doen als Terminal Server).

[ Voor 32% gewijzigd door mvandek2 op 22-05-2006 16:11 ]

• Raku

Raku

Mental Aid

mvandek2 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:08:
Mijn situatie is dus niet een server toevoegen aan een bestaande SBS situatie maar van een niet-SBS situatie (Windows Standard 2003) naar een SBS situatie (SBS 2003 met de "oude" Windows Standard 2003 als member server, deze gaat dus dienst doen als Terminal Server).
Of de migratie problemen gaat opleveren durf ik je niet te vertellen. Ik had alleen opgezocht of de situatie an sich mogelijk was... Ik ga even spitten voor migratie documenten :)

http://www.microsoft.com/.../sbs/upgrade/default.mspx

Volgens Microsoft kan het iig:
If your server is running one of the following operating systems, you can choose to either upgrade the server or complete a migration to a new server:

• Small Business Server 2000

• Windows 2000 Server, Standard Edition

• Windows Server 2003 Standard Edition
Meer info:

http://www.microsoft.com/...003/plan/gsg/chptr3c.mspx

//edit

Errr , volgens mij zie ik hier iets behoorlijk over het hoofd trouwens :X

[ Voor 39% gewijzigd door Raku op 22-05-2006 16:59 ]

Raku

• mvandek2
Errr , volgens mij zie ik hier iets behoorlijk over het hoofd trouwens :X
Wat dan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zal ik je iets leuks vertellen?

Je kan op een heel eenvoudige manier je 2003 Standard AD overzetten naar je SBS.

BackSlash32 in "Exchange overzetten op nieuwe server SBS..."

Kort gezegd: je installeert je SBS Server als een kale memberserver met de SBS CD 1 , hangt 'm in je oude domain, zet alle rollen over en repliceert de boel, + maakt 'm GC en demote je oude doos.
Daarna maak je gewoon de SBSSetup eroverheen.
Je AD en users blijven bewaard, alleen krijg je dan wel alle SBS meukee en je oude server kun je reinstallen om er TS op te draaien.
Wel even opletten met het installeren van je componenten, Sharepoint en Remote Web Workspace vinden het niet zo fijn als je IIS installeert vóórdat je dcpromo doet.

En uiteraard moet je je licenties even nalopen.

[ Voor 88% gewijzigd door alt-92 op 22-05-2006 19:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat is aan jou om uit te zoeken :P

Maar je zou als dat scenario niet werkt ook altijd nog een SBS-clean-install kunnen doen naast de huidige server, deze dc2 maken, vervolgens rollen over en de eerste originele dc offline. Dan de SBS wizard weer verder volgen.
Hierover kan je op internet genoeg info vinden. Ik zou deze migratie hoe dan ook even een paar keer testen, voordat je de productieserver omgooit. Wat je wil kan iig prima met SBS :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Raku

Raku

Mental Aid

Het feit dat het hier geen upgrade betreft? :X
SBS-clean-install kunnen doen naast de huidige server, deze dc2 maken
Kan dat wel zomaar dan? Aangezien je SBS altijd Primary DC wil zijn :) Of ik begrijp je even verkeerd :P

[ Voor 38% gewijzigd door Raku op 22-05-2006 19:38 ]

Raku

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je mag meerdere DC's hebben, zolang de SBS dc maar alle 5 rollen en GC heeft.
sanfranjake schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:36:
Maar je zou als dat scenario niet werkt ook altijd nog een SBS-clean-install kunnen doen naast de huidige server, deze dc2 maken, vervolgens rollen over en de eerste originele dc offline. Dan de SBS wizard weer verder volgen.
Hierover kan je op internet genoeg info vinden. Ik zou deze migratie hoe dan ook even een paar keer testen, voordat je de productieserver omgooit. Wat je wil kan iig prima met SBS :)
Heb ik nu al een keer of 4 gedaan inmiddels ;)
Het werkt :P

[ Voor 80% gewijzigd door alt-92 op 22-05-2006 19:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mvandek2
Ik dacht de volledige SBS installatie te doen buiten de range van de bestaande server, de DHCP server van de bestaande server uitzetten en hem in de range te hangen. Dan users/groepen aanmaken, de "oude" Windows Standard server demoten en in het domein van de SBS hangen.

Of gaat dit mis?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom ga je dubbel werk doen?
Je beseft toch wel dat al je domain users nu opnieuw aangemaakt moeten worden, userprofiles niet meer werken (andere SIDs ) en al je ACLs opnieuw moeten?

Enig idee waar je aan begint?

Laat ik het anders stellen:

Wat heb je nu, en waar wil je naartoe.
Teken dat uit, zoek de methode op die daar het beste bij past en pas die toe.

Migreren dus.

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 22-05-2006 22:18 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
mvandek2 het is wel de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat en wat dingen probeert voordat je hier komt vragen. Het is hier geen online-free-consultancybureau.

Je hebt hierboven al heel veel opties gekregen. Er zijn zat manieren om te bereiken wat jij wil.
Nu is het zaak dat je in kaart brengt welke risico's dit met zich meebrengt (voor de hele organisatie die bijv niet kan werken enz enz), wat je over wil zetten, aanpassingen, backups, hoeveel backups, test die backups. Zet testmachines op om de migratie te testen of te experimenteren (vmware oid) en nog tig andere dingen .

Wel de bedoeling dat je daar dus zelf wat mee doet.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• mvandek2
Waarom ga je dubbel werk doen?
Je beseft toch wel dat al je domain users nu opnieuw aangemaakt moeten worden, userprofiles niet meer werken (andere SIDs ) en al je ACLs opnieuw moeten?
Omdat het maar enkele gebruikers zijn (dus zo gebeurd met de hand) en ik zo de zaak beter onder controle heb.
Enig idee waar je aan begint?
Dat dacht ik wel, je vraag suggereert anderszins. De keuze voor een minder (de minst) efficiente methode is vooral gemotiveerd doordat ik geen onvoorziene dingen wil tegenkomen en alles zonder enige risico en overzichtelijk is.
Laat ik het anders stellen:
Wat heb je nu, en waar wil je naartoe.
Teken dat uit, zoek de methode op die daar het beste bij past en pas die toe.
Dat lijkt me toch duidelijk, zie hierboven (duidelijker kan ik het niet maken i.i.g.).

Mark

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mvandek2 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:15:
Omdat het maar enkele gebruikers zijn (dus zo gebeurd met de hand).
Als je dat nou gelijk gezegd had 8)7

Voor 4 of 5 users is een clean install makkelijk te doen ja.

Op zich is zo'n migratie-aanpak met een beperkt aantal users ook goed te doen, en je doet er wel nuttige kennis mee op.

Maar je moet het zelf beslissen :)

Pagina: 1