Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Traag openende klepjes en paneeltjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Beowulff
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-10 22:07

Beowulff

Weet ik het

Topicstarter
Sommige kasten hebben paneeltjes of klepjes die door een veer geopend worden, en dan op de een of andere manier afgeremd worden om ze langzaam helemaal open te laten gaan. Voor een case die ik aan het plannen ben wil ik ook zoiets toepassen, maar ik kan nergens vinden hoe je zo iets maakt, of welke onderdelen je ervoor nodig hebt. Wat ik inmiddels uit heb kunnen vinden, is dat dit soort mechanismen vaak werkt met een tandwiel dat een bepaalde weerstand biedt tegen draaien. Helaas heb ik nog niets kunnen vinden over waar je dit soort onderdelen zou kunnen krijgen, of hoe je ze zelf zou kunnen maken. Zijn er hier mensen die mij hiermee op weg kunnen helpen? Uiteraard zijn andere suggesties om hetzelfde effect te bereiken ook welkom, zolang het maar een oplossing is zonder motortjes, want daar wordt het allemaal weer te ingewikkeld van.

De laatste doet het licht uit

Verwijderd

heel simpel, met een vliegwiel

doe een touwtje aan je klepje, draai dat om een asje met een redelijk zwaar vliegwiel eraan. Door de energie die het kost om dat vliegwiel op te spinnen neemt de snelheid van dat klepje een flink stuk af.

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 19:18
Volgens mij is dat een demper, net als in een auto.
Deze hebben als eigenschap dat hoe hooger de snelheid hoe hoger de weerstand. Een voordeel is dat je hiermee een constante snelheid hebt tewijl die met het vliegwel wel toe zal nemen (uitgaande van een constande veer kracht. In werkelijkheid zal deze meestal af nemen omdat de veer op het laatste stukje minder kracht levert.)

• Beowulff

Beowulff

Weet ik het

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat zo'n demper beter werkt dan een vliegwiel - een vliegwiel moet immers ook weer afremmen. Een touwtje wikkelt zich anders gewoon weer om het vliegwiel en dan gaat het klepje weer dicht, terwijl een verbinding met tandwielen het vliegwiel in één klap zal moeten stoppen, wat op de lange termijn nooit goed kan gaan. Weet iemand alleen hoe ik aan zo'n rotatiedemper kan komen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Neem een wieltje, laat die ronddraaien in een kuipje welke net iets groter is. Daar spuit je dan wat dik kogellager vet in en klaar is kees :) Het kan natuurlijk ook met een soort van cilinder waar de zuiger door een met vet gevulde zuiger schuift.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

sloop een paar cassettedecks ofzo, daar zitten ze vaak in. *zo'n klein cylinder ding met tandwieltje eraan gevult met olie en raden oid* die werken daarna nog prima, maar je klepje gaat met een tik open ipv soepeltjes.

[ Voor 25% gewijzigd door powerflux op 23-05-2006 17:35 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Kijk eens op de site www.skiffy.nl - plaatjesindex links, 2e van onderen.

Skiffy bewegingsdemper Serie 078
Voor een harmonische, rustige beweging van kleppen, apparaatdelen, etc
Productverbetering door een geruisloze werking met siliconendemper
Ideaal voor gebruiksapparatuur
Eenvoudige tijdbesparende montage
Leverbaar in vier draaimomenten
Geen onderhoud

http://www.skiffy.nl/docs...ID=xyxz796315A7&serie=078
Je klepje gaat niet met een tik open.
Helaas levert skiffy alleen grote hoeveelheden.

edit: :) grote hoeveelheden zij 1000 tot 10000 stuks :)
misschien een uitzondering voor een enthousiast ?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2006 20:34 ]

Verwijderd

Misschien een idee omdat een soort van massa bestelling te plaatsen en dan kijken wat de animo hiervoor is? (of omgekeerd :P)
Ik kan misschien ook nog wel iets gebruiken waar ik een soortgelijk iets voor nodig zal zijn.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Ruik ik hier een Inkoopactie (of 'Samenkoopactie')? O-)

I see red pixels.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Dit effect wordt vaak bereikt met een soort vetkoppeling :)
Het komt erop neer dat de koppeling slechts een bepaald moment kan overbrengen. Wanneer over dit moment heen gegaan wordt geeft de olie als nog een remmend effect, maar de boel is wel beweegbaar (ik weet het, ik ben niet zo goed in uitleggen...)
Alle extra energie wordt in warmte omgezet. Daardoor wordt het vet in de koppeling warm en zachter, als je een casettedeck heel snel open en dicht duwt gaat hij ook sneller open als je daarna op de eject-knop drukt. daar heb ik me uren mee vermaakt toen ik klein was :X

Er zijn zeker meer van dit soort oplossingen, maar een vetkoppeling is wel een veel voorkomende.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Ik ben toen ook bezig geweest met een klepje voor fans samen met iemand van hier, we hebben verschillende dingen geprobeerd maar eigenlijk niks 'geproduceerd' zal morgen ff verder kijken en ff zoeken naar het topic...

Revive the guild!

• Beowulff

Beowulff

Weet ik het

Topicstarter
Ik heb ook deze gevonden: http://www.ondrives.com/p...ubcategory=Rotary+Dampers
maar voor zover ik kan zien zit die in Engeland en ik heb nog niet kunnen achterhalen of ze ook aan particulieren en in Nederland leveren. De prijzen zijn in ieder geval in ponden.

Die op http://www.skiffy.nl die Bockwurst gevonden had (bedankt daarvoor) zijn overigens ook in pakketjes van 10 en 50 te verkrijgen, niet alleen maar in pakketjes van 1000. Dat is trouwens nog steeds iets meer dan ik nodig denk te hebben - ik zat zelf meer te denken aan twee, misschien drie om er eentje in reserve te hebben. De variant die geleverd wordt met die beugel die je op het plaatje ziet is trouwens wel per stuk verkrijgbaar, maar die is uiteraard een stuk duurder. Als ik er daar drie van koop, kan ik er net zo goed 10 zonder beugel kopen.

Pagina: 1