onload mailto triggeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 23:09

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een manier om bij het loaden van een pagina een mailto-actie te triggeren. Op dit moment gebruik ik aan het eind van mijn mailscript een header(location:mailto), dat werkt wel in firefox (pagina blijft hetzelfde, mailto-link wordt geopend), maar niet in IE (blanco pagina, mailto-link wordt geopend).

Wat ik graag wil is dat op een mailto-link wordt geklikt, de pagina herladen wordt waarbij het php-mailscript gaat lopen, de mailclient van de gebruiker gestart wordt (a la een normale mailto-link) en de pagina (zoals hij in de beginstate was) aan de user wordt getoond.

De user mag dus eigenlijk niks merken van het php-script op de achtergrond, maar moet gewoon hetzelfde gedrag als ware het een normale mailtolink ervaren. Daarom zit ik te denken aan een onload in plaats van een header(location) actie, maar ik heb even geen idee hoe ik de mailto-actie via JS kan triggeren.

Verwijderd

Dit is niet wat je wilt:

HTML:
1
2
<body onload="document.location='mailto:adres@example.com'">
</body>

Maar dat in een popup? Dus:

HTML:
1
2
<body onload="window.open('mailto:adres@example.com')">
</body>

Mijn commentaar: Bijde enorm ranzig, en tweede word door popupblokker geblokt met wat pech.

Als antwoord op je vraag: je kan php script openen in popup/iframe en dan als die iframe/popup klaar is met laden (<body onload="">) de locatie weizigen naar je mailto.

Maar beide zijn methode om een mailto: link te triggeren. Als je er niets mee kan, zou ik graag wat meer uitleg willen.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 13:09 ]

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 23:09

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Het probleem wat ik nu heb, is dat ik niet weet hoe ik de mailto-click kan simuleren (ergo: de mailclient laten openen) EN op dezelfde pagina (in hetzelfde window) te blijven. Een popup die zichzelf weer sluit lijkt me lastig, gezien het feit dat de boel dan faalt als er een popupblocker werkt (en die werkt imho in 9 van de 10 gevallen).

Zoals ik het nu heb werkt het in firefox:

code:
1
<a href="?action=mail&to=email@adres.nl">email@adres.nl</a>

PHP:
1
2
3
4
if ($_GET['action'] == 'mail') {
registerMail($from, $to);
header("location:mailto:$to");
}

de headerlocation-actie zorgt er in IE echter voor dat het scherm blanco wordt (ook wel logisch ergens). Wat ik dus wil is dat het scherm dezelfde pagina blijft weergeven, maar dat de mailclient wel geopend wordt (en de php gedraaid, uiteraard)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zou je een mailto-link willen gebruiken als je een PHP-script kan en mag gebruiken? :?

Daarnaast spreekt wat Hel Gast zegt redelijk voor zich, en dat had je ook prima zelf kunnen verzinnen. Daarnaast had je in Waar hoort mijn topic? kunnen lezen dat Javascript-related spullen niet hier horen maar in Webdesign, Markup & Clientside Scripting. Mocht je er nog steeds niet uit komen, dan kun je daar een nieuw topic openen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.