Toon posts:

[XP] Pagefile.sys - systeem klaagt dat het memory op is*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb nooit problemen gehad met mijn pagefile.sys, maar heb daar nu wel problemen mee sinds kort.

- symptoom : bij het encoden van een film (dvd film) nooit problemen gehad, nu opeens wel, krijg out of memory message. Virtueel geheugen is niet genoeg. Ook als ik het wisselbestand naar 4096 zet en er genoeg zou moeten zijn, haakt hij toch voortijdig af. Mijn CPU vindt het ook niet echt leuk, maakt overtoeren naarmate het wisselbestand groter wordt.

- wat ik geprobeerd heb is verschillende grotes in te stellen voor het wisselbestand, zelfs uitgezet al kreeg ik nog steeds de melding dat er een soort van wisselbestand was rond de 300 mb. Uiteindelijk staat mijn wisselbestand nu op een andere drive dan C:

- Terwijl ik typ over de plek waar de pagefile.sys zich bevindt kan ik meteen even meedelen dat de pagefile.sys onvindbaar is. Met verkenner kan ik hem niet achterhalen. Er bevindt zich nergens een verborgen systeem bestand genaamd pagefile.sys op mijn computer. Toch geeft mijn computer wel aan dat er een wisselbestand in gebruik is. Het feit dat mijn computer zich opeens als een enorme slome slak gedraagd bij het aanroepen van veel ruimte van het wisselbestand heeft daar misschien iets mee te maken ?

Ik snap niet dat er opeens iets mis kan zijn... nooit problemen gehad... misschien sinds de laatste beveiligingsupdate van windows eind april dat er iets is fout gegaan ? Echt typisch. Mijn computer werkt nu niet meer goed, graag hulp!

Bedankt alvast.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 16:21

Haan

dotnetter

Over het vinden van pagefile.sys: je moet niet alleen verborgen bestanden weergeven, maar ook nog eens het vinkje weghalen bij 'verberg beschermde systeem bestanden' (of wat daar op lijkt iig).
Misschien is het ook even handig om te vermelden wat voor systeem je hebt en met name hoeveel geheugen? ;)
Geeft de taskmanager ook heel hoog geheugen gebruik aan als je gaat encoden? (je kan ook nog laten weergeven hoeveel virtueel geheugen de processen gebruiken, dit staat standaard niet zo ingesteld)

[ Voor 16% gewijzigd door Haan op 22-05-2006 12:25 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-03 15:19

lier

MikroTik nerd

En wat is het geheugenverbruik op het moment van zo'n melding (zowel fysiek als virtueel) ?
Wat zegt je eventlog ?
Wat zijn je systeem specificaties ?
OS ?
Virussen/spyware/adware ?
Harddisk(s) al getest ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
CPU : Athlon XP 2100+
RAM: 512 DDR
2 harde schijven : Maxxtor 250 gb, Western Digital 80 gb

Hoeveelheid gebruikte geheugen bij foutmelding hangt min of meer af van grootte wisselbestand.
Bij de grootte van 760 mb wisselbestand loopt hij vast rond de 1300. (1273036 als piek)
Mijn fysiek geheugen dat houdt net zijn hoofd boven water met 2000 beschikbaar en met een systeemcache van net onder de 10000.
Als ik het wisselbestand op 4096 zet, dan houdt hij het langer vol, en zit de piek rond de 3 gb.
Ondanks dat er dan nog ruimte is loopt hij toch vast, mijn CPU loopt dan inmiddels wel overuren te maken, mijn harde schijf maakt geluid alsof hij enorm veel bestanden aan het verzetten is.

Ik heb altijd al een virusscanner / firewall gehad, heb ook regelmatig hitman pro gebruikt. Er zitten wel 2 dingetjes in quarantine, maar die zaten er ook al toen ik nog geen computerproblemen had.

Oh ja, als ik nu een applicatie start etc dan schiet mijn CPU heel snel naar boven totdat het programma opgestart is. Het gaat allemaal wat trager nu dus.

op de harde schijven zitten geen fouten.

(de computer is wel een paar keer blijven hangen tussen april/mei met een aantal foute reboots tot gevolg)

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb mijn pagefile gevonden inmiddels op de F: schijf...
maar mijn computer werkt nog steeds niet goed, er zijn echt geheugen problemen ofzo wat mijn computer traag maakt. (en virtueel geheugen gerelateerd)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-03 16:21

Haan

dotnetter

Omdat je aangeeft dat je geheugen vol blijft lopen ongeacht de grootte van de pagefile, lijkt het me dat het een softwarematig probleem is. Je zou voor de zekerheid wel je geheugen kunnen testen met memtest.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:08

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Kijk eens met deze programma wat het daadwerkelijke gebruik van de pagefile is (ook tijdens encoden van een film), wanneer deze op automatisch beheren staat. Pas aan de hand van de resultaten de groote ( + ietsjes meer) van de pagefile aan.

Ik zou eens alle programma's opstarten (en even gebruiken, en open laten) die je normalitair gebruikt, en dan kijken wat de "Session Peak Usage" aangeeft. Tel daarbij 200MB + 250MB voor elke andere loginaccount die er op de computer aanwezig is, en je hebt voor jouw de ideale groote voor het virtueel geheugen.
Je *zou* dan geen problemen moeten hebben met het virtuele geheugen.

Het is ook verstandig eerst de schijf te defragmenteren, alvorens je er een pagefile op zet, doe dit op de volgende manier:

- virtueel geheugen geheel uitschakelen (geen wisselbestand)
- reboot
- schijf defragmenteeren
- virtueel geheugen weer ingeschakelen en "vast"zetten op de ideale groote volgens beschrijving boven.
Het vast zetten van het geheugen doe je door min en max waardes hetzelfde in te stellen.
Zet de pagefile het liefst op een andere hardeschijf dan waar jouw OS op staat, met als voorkeur de eerste partitie.

Als dat niet werkt, dan is waarschijnlijk jouw normale werkgeheugen niet meer goed.
Deze kan je testen met memtest86+.

[ Voor 9% gewijzigd door Abomination op 22-05-2006 13:39 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Topicstarter
ok wat een grap...

omdat ik alle tips ter harte heb genomen en niets hielp, besloot ik om uiteindelijk mijn C: schijf even te formateren en windows opnieuw te installeren.

En alles leuk en wel, maar het probleem was er nog steeds. Toen dacht ik van: hmm laat ik eens kijken of mijn wisselbestand ook vastloopt bij een andere film. Na het testen van twee andere films kom ik tot de conclusie dat het aan de film lag ! Wat een grap... >:)

Bedankt voor alle reacties in ieder geval, goed dat er mensen zijn die elkaar proberen te helpen.
Pagina: 1