[VB.NET] array probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• toost
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik durf het bijna niet te vragen omdat het waarschijnlijk erg noob is, maar ik heb een probleempje

ik werk geregeld met arrays, maar nu ineens werkt het niet meer

dit is de test code:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub btnVervang_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnVervang.Click

Dim arrTest() As String

arrTest(0) = "Hoi"
        arrTest(1) = "Hoi1"
        arrTest(2) = "Hoi2"

End Sub

als ik op de button druk dan krijg ik dus de volgende foutmelding:

An unhandled exception of type 'System.NullReferenceException' occurred in winapp1.exe

Additional information: Object reference not set to an instance of an object.

Normaal gesproken doet hij het gewoon, maar nu dus ineens niet meer :S (heb ook visualstudio opnieuw gestart)

Ook heb ik voor de zekerheid de boeken er nog eens op na geslagen, maar zover ik het kan zien doe ik niks verkeerd, iemand een idee?

This space for rent. Serious inquiries only please.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 14:04
verander Dim arrTest() As String

eens in

Dim arrTest(2) As String

• toost
dat werkt ja, maar ik dacht dat je het maximaal aantal elementen van de array ook weg kon laten, en hem dus dynamisch maken of moet ik dat daarna veplicht met Redim() vaststellen?

[ Voor 19% gewijzigd door toost op 22-05-2006 11:55 ]

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 14:04
nee.... maar je zou een stringlist kunnen gebruiken

• toost
jah ik was dus het redim() verhaal vergeten

stom stom stom stom, iig bedankt voor je hulp prozaq

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Arrays moet je eigenlijk alleen gebruiken als je van te voren weet hoeveel elementen je er in wil stoppen. Als je dat niet weet kan je beter een andere soort collection gebruiken. Welke je dan gebruikt is natuurlijk afhankelijk van wat je precies wilt doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Sorry hoor, maar dit is gewoon een geval van code debuggen, en logisch nadenken.
Een nullreference exception wil altijd zeggen dat je ergens naar een stuk niet gealloceerd geheugen wil schrijven. Als je dat weet, kan je eens debuggen en kijken welke variable null is. Dat zal je array zijn. Daarna kan je eens in MSDN kijken hoe je nu wel met arrays moet werken.
(Je definieert hem wel, maar je alloceert 'm niet, en je zegt ook niet hoe groot hij moet zijn)

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.