Software RAID5/6 met Online Capacity Expansion?

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 10:24
Op dit moment heb ik een server in gebruik (draaiende op Windows XP) waar m'n mail/www/ftp op wordt geregeld. Aangezien ik mijn huidige desktop binnenkort ga uitbreiden heb ik een flink aantal harde schijven wat ik wil gaan overzetten naar m'n server om deze dienst te laten doen als fileserver.

Dit alles wil ik gaan draaien onder Linux vanwege performancewinst en redudantie. Ik wil mijn harde schijven namelijk in een software RAID5 opstelling gaan zetten. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit geen probleem moet zijn onder Linux en er is een breed scala aan beheerprogramma's te vinden.

Het enige punt waar ik nu echter op stuit is Online Capacity Expansion. Ik wil mijn array straks beginnen met 3-4 schijven, waarna ik later nog enkele schijven wil toevoegen. Dit alles wil ik doen zonder m'n array te hoeven afbreken/rebuilden. Het moet dus uitbreidbaar zijn met behoud van data.

Onder de beheertools kwam ik onder andere 'mbadm' tegen wat RAID5 arrays kan beheren. Dit programma heeft ook een mogelijkheid de arrays uit te breiden, alleen is het me onduidelijk of dit ook toepasbaar is voor RAID5. Veel fora's en Q/A-sites geven aan dat het niet mogelijk is om RAID5 uit te breiden, maar al deze topics/antwoorden stammen af van rond 2003/2004.

Mijn vraag is dan ook: Is het op dit moment mogelijk om onder Linux een RAID5 of RAID6 te maken softwarematig, en deze online uit te breiden?

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 11:22

GieltjE

Niks te zien...

Je kan het beste mdadm gebruiken, stelt echt niks voor.

En met kernel (aankoment) 2.6.17 en hoger zul je terwijl je raid 5 draait deze naar meerdere disks kunnen expanden.

Je kan b.v. wel al steeds een disk vervangen door een grotere, die dan rebuilden en uiteindelijk uitrekken.

Ik denk dat 2.6.17 nog een week of 2 duurt.

Hier even mijn verzameling mdadm commando's (stukje uit een verzameling die ik aan het schrijven ben);

Stop a raid
  • mdadm -S /dev/md0
Hot add a device
  • mdadm -a /dev/md0 /dev/device
Device info
  • mdadm -E /dev/device
Create raid
  • mdadm -C /dev/md0 -l<level> -n /dev/device<node> (can contain “missing”, to build with missing disks)
Add raid config to mdadm.conf
  • mdadm -E –scan > /etc/mdadm.conf
  • cat DEVICE /dev/hd[abcde]1 > /etc/mdadm.conf
Watch status (and rebuild progress) of the raid
  • cat /proc/mdstat

[ Voor 13% gewijzigd door GieltjE op 22-05-2006 11:27 ]

Hell / 0

Verwijderd

Het gaat zich er niet alleen om dat je on the fly schijven aan een array kan toekennen maar ook dat je filesystem on the fly te vergroten/verkleinen is. ext2 kan dit niet zonder eerst geunmount te worden. JFS en Reiser kunnen dit dacht ik wel

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Zoek eens op EVMS. Dat is waarschijnlijk iets dat je zoekt:
EVMS now have an md raid 5 grow facility that manages this up through an 'lvresize' operation and into a xfs_growfs.
Je moet natuurlijk een systeem hebben die het toelaat je zomaar een schijf toe te voegen (SATA of SCSI) en daarnaast moet je ook een filesystem hebben die het toelaat (ik geloof Reiser en XFS). Dankzij het virtualiseren van je filesysteem in EVMS kun je verschillende soorten (netwerk, externe en interne) schijven gebruiken.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org