Break even extern hosten en thuis hosten...

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 12:22
Zit hier een beetje te dubben.

Een eigen servertje draaien is best leuk, maar volgens mij zitten er een hoop verborgen kosten aan.
-Stroom
-Backup media
-???

Ik heb de ballen verstand van wat het kost om iets ergens te laten hosten. Daarbij komt ook nog eens kijken dat je toch een zekere mate van controle verliest over het systeem. Ik wil er mijn eigen smtp domein op kunnen hosten en een webservertje met PHP en het liefst ook Servlet/JSP.

Nadelen die ik zie is dat je niet beschermd bent tegen het prutswerk van mensen die ook op de server draaien en dat je je in te passen hebt in de wensen van je hosting provider.

Maar goed, wanneer is het nou zinnig om bij relatief laag verkeer extern te gaan hosten? Wat kost zoiets? De goedkoopste kan ik wel vinden, maar ik weet dus niet wat ik nodig heb.

M.a.w.: Ideeën en tips zijn meer dan welkom voor deze "zelf een website/mailserver door een externe partij laten hosten"-noob.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Het voordeel van een eigen server is dat je hem altijd onder volledige controle hebt.
Nadelen zijn bv je thuis-internetverbinding moeten gebruiken voor de server en geen automatisch beheer.

Als de kosten je niet bijzonder veel uitmaken en je wil toch je eigen server nemen bij een hostingbedrijf, kijk dan eens naar een Virtual Dedicated Server. Het heeft de voordelen van zelfbeheer en dat er toch controle door het bedrijf plaatsvindt.

Wat ik zelf als server (in jouw situatie zit ik ook ;)) zou nemen is een simpele Epia met DVDRAM(eventueel DVDRW) en een externe harddisk. Gewoon elke dag alle belangrijke bestanden (mail/documenten) laten wegschrijven naar het DVDRAM-station en alle 'normale' data op het extern station.
En tja, onderhoud, dat is dan weinig nodig. Geen fans die kunnen verstoppen, geen processor die (snel) oververhit raakt, en bij de ergste crash die je je maar voor kan stellen heb je altijd nog het DVD-schijfje met je belangrijke data.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• The - DDD
Ik draai op dit moment een headless Asus Pundit-R.
Met enkel een CD station en een HD.
De pentium 4 die er in zit zal de grootste stroomvreter zijn.
Verstoppen doet ie niet, want de fans draaien echt nooit.

Want wat ik dus zie als prijzen is al snel 50 euro per maand en dat is toch best vrij veel denk ik dan.
Bedoel, dat ben ik echt niet per maand kwijt nu en daarbij, wat mot ik met zoveel bandbreedte en datalimieten. :D

Alles wat belangrijk is heb ik in een subversion repository staan, ook config files. Dat ding regelmatig remote zetten is dus voldoende.

Maar goed, waar ik dus mee zit is tegen welke prijs en kan ik nog wel subversion, mail en http draaien tegen de versies die ik wil. Zoals al gezegd, geen ervaring.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

DarthPlastic schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:42:
Wat ik zelf als server (in jouw situatie zit ik ook ;)) zou nemen is een simpele Epia met DVDRAM(eventueel DVDRW) en een externe harddisk. Gewoon elke dag alle belangrijke bestanden (mail/documenten) laten wegschrijven naar het DVDRAM-station en alle 'normale' data op het extern station.
En tja, onderhoud, dat is dan weinig nodig. Geen fans die kunnen verstoppen, geen processor die (snel) oververhit raakt, en bij de ergste crash die je je maar voor kan stellen heb je altijd nog het DVD-schijfje met je belangrijke data.
Leuk bedacht, maar wat als de HD crasht tijdens het branden? Is zowel je HD als het schijfje onleesbaar ;)
Een RAID met mirror lijkt me stukken beter, en wellicht dat het datacenter voor een paar euro wel voorziet in een backupsysteem waar je data naar toe kunt pompen.

Heb hier laatst uitgerekend wat het kost aan stroom op jaarbasis, kwam hier uit op iets meer dan 1 euro per Watt continu op jaarbasis. Een pc van 120 Watt kost dan dus ruim 120 euro.
Voor 10 euro per maand kun je echter uitstekende hostingpakketen vinden, met veel dataverkeer, hd ruimte en mogelijkheden. Wellicht is zelfs co-location mogelijk voor dat bedrag,

• The - DDD
Damn, waarom vind ik dat niet dan?
Ik kom alsmaar uit rond de 50 euro per maand.

Punt is dat ik volgens mij nogal een vervelende combi wil.
-Subversion
-Servlet/JSP
-SMTP

Dan zit je gewoon vast aan dedicated of virtual dedicated volgens mij.

[ Voor 52% gewijzigd door The - DDD op 22-05-2006 11:09 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CyBeRSPiN schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:56:
[...]

Leuk bedacht, maar wat als de HD crasht tijdens het branden? Is zowel je HD als het schijfje onleesbaar ;)
Terug gaan naar de backup ervoor? :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

The - DDD schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:59:
Damn, waarom vind ik dat niet dan?
Ik kom alsmaar uit rond de 50 euro per maand.

Punt is dat ik volgens mij nogal een vervelende combi wil.
-Subversion
-Servlet/JSP
-SMTP

Dan zit je gewoon vast aan dedicated of virtual dedicated volgens mij.
Subversion is toch gewoon een CMS? kan je dat niet op elke gewenste host draaien? mits die voorzien is van de bijpassende scripting engine dan (php bijvoorbeeld).
Servlet/JSP ben ik niet bekend mee, maar sommige hosts willen dat wel voor je installeren als je lief vraagt. Helemaal als ze zoiets op per user basis kunnen.
En een SMTP server draait elke hosting provider wel, zolang die maar een mailserver heeft.

kijk anders eens in mijn sig, denk dat je daar wel verder kan komen ;) denk dat daar alles wel te regelen valt
AW_Bos schreef op maandag 22 mei 2006 @ 11:21:
[...]

Terug gaan naar de backup ervoor? :P
Als je maar 1 schijfje gebruikt om te backuppen is je backup van daar voor natuurlijk weg ;) dus dan moet je wel elke dag schijf wisselen.
Mirror RAID gaan draaien is ook een optie. Goedkoop ergens een tapedrive op de kop tikken kan ook, en staat stoerder dan op een DVD, plus dat tapes vele malen vaker herschrijfbaar zijn als RW opticals.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 22-05-2006 11:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• The - DDD
Subversion is a better CVS. ;) Dus versie beheer...

En SMTP is op een eigen domein, liefst met encrypted verbindingen. Dan natuurlijk ook dat ik gewoon naar believen accounts aan kan maken en verwijderen. (Handig voor spampreventie en speciale mail adressen voor tijdelijke zaken.)

Op dit moment als ik remote mail op wil halen dan gooi ik een SSH tunnel open naar mijn mail server. (Welke overigens Apache James is. Erg leuk om zelf mailets aan toe te voegen.) Ben er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken hoe ik self-signed certificaten aan James hang. :D

Daarom dus dat ik denk dat ik met een simpele web hosting niet klaar kom.

[ Voor 77% gewijzigd door The - DDD op 22-05-2006 12:11 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zelf hosten is eigenlijk alleen interresant als je erg veel data hebt, een combi kan ook helpen. Zo hosten we onze Scouting site deels zelf deels extern. Zelf de foto's ruim 6 GB en wat sub sites extern de hoofdsite grote performance etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• The - DDD
Als ik het zo zie is het toch het beste om voor de verhoogde energie rekening te gaan. :D

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Hosting en de verschillen daartussen horen wat mij betreft nog altijd in I&H dus een kleine move :)

• The - DDD
Okidoki... :)

Hier iemand met ideeën?

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 12:59
www.netdirekt.de

krijg ik via via waarschijnlijk binnenkort een accountje op, een dedicated bak vanaf 15euro/maand.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de P733 met 256MB en 10GB wat verdacht vind klinken.. Is dat oude zooi? Of toch virtuele server deling.

Ik ben zelf opzoek naar iets wat lekker draait op een colo en in NL staat en dan toch wel een P4 met 1GB/80GB oid. Thuis draaien is wel leuk maar je moet dan wel een serieuze upstream hebben, de abo kosten daarvan zijn behoorlijk, vaak zit je er ook een jaar aan vast. Verder wil je misschien niet altijd een server hebben draaien (vakantie, brandgevaar, enz) Je moet zelf ook niet vollop gaan downloaden/uploaden als je website een beetje vlot moet blijven enz.

Vergeet niet dat je voor die 50-100euro/maand een complete server huurt, dus over 5 jaar of als er iets kapot gaat wordt alles weer netjes vervangen. Als je hobby servertje in de fik vliegt moet je zelf naar de pcshop fietsen. En als je een beetje geld verdient aan je site (of hosting voor andere) dan kan je het niet maken om de boel even een paar dagen plat te laten liggen.

Als mensen nog aanbevelingen hebben voor nederlandse dedicated hosting houd ik me warm aanbevolen!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
jnr24 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 20:39:
www.netdirekt.de

krijg ik via via waarschijnlijk binnenkort een accountje op, een dedicated bak vanaf 15euro/maand.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de P733 met 256MB en 10GB wat verdacht vind klinken.. Is dat oude zooi? Of toch virtuele server deling.
http://www.netdirekt.de/c...lang=1&idart=132&idcat=33 :
Server exklusiv für Sie reserviert, kein V-Server!
Unlimitiert nutzbar als: Game-, Web-, IRC-Server etc.

Dusja, ze zetten gewoon een P3-733 idd voor je neer :)
Qua stroomverbruik vind ik dit absoluut niet kunnen, maja, het gaat om het idee, je hebt dan je eigen pc :Y)

Enne @ n paar hierboven:
Doel was idd ook om elk uur ofzo het meeste te kopiëren naar een externe HD (wat er bijgekomen of veranderd is) en van de überspecial bestanden (mail/MijnDocumenten :9) een kopietje op DVDRAM te branden.
Toch denk ik dat een DVDRAM er niet onder zal lijden als hij uitvalt, hij heeft namelijk net zo'n filesysteem als een hdd. DVDR is idd een ander verhaal... :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Mischien is FlexDS iets voor je ? Heb ik zelf ook naar zitten kijken maar toch maar niet gedaan omdat ik toch zoiezo een server thuis heb draaien voor beetje filesharing enzo . . . .

• The - DDD
FlexDS? Linkje? Google brengt me elke keer bij een of ander integrated device van Texas Instruments.
Pagina: 1