Nieuwe PC voor van alles wat gebruik.

Pagina: 1
Acties:

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een paar dagen geleden besloten dat het maar eens tijd word om een upgrade voor m'n PC aan te schaffen. Wat ik nu heb is een oud Dell pc'tje dat ik van m'n vader heb gekregen omdat hij weer een nieuwe PC kocht. Aangezien ik geen complete PC incl. alles nodig heb ben ik maar eens rond gaan kijken in webshops om zelf losse onderdelen te kopen en in elkaar te zetten. Dit komt een stuk goedkoper uit en er zijn nog een aantal dingen van mijn huidige PC die ik kan gebruiken.

Helaas is er zoveel uit te kiezen, alles in verschillende snelheden en merken en dingen waar ik geen tot weinig verstand van heb. Ik heb daarom aardig wat tijd door gebracht hier op GoT en op review sites, tig reviews gelezen van verschillende produkten die ik er wel leuk uit vond zien om te kijken of het wat was. Maar toch blijft het lastig om een keuze te maken.

Wat wil ik met de PC gaan doen? Het hoofddoel van deze PC word gamen, nu game ik vrij weinig en gebruik ik me Xbox voornamelijk maar daar hoop ik nu verandering in te gaan brengen. Maar ik knutsel ook graag met Photoshop en maak zo nu en dan ook eens een website. Verder algemeen gebruik zoals internetten (Mozilla Firefox, en heb vak veel vensters open staan en bijv. tegelijkertijd ook Photoshop) en MSN'en.

Ik verwacht niet om games in 1280x1024 in de hoogste settings te spelen, daar is ook mijn budget niet naar. Maar ik hoop toch redelijk leuk te kunnen gamen.

Verder lijkt het me ook leuk om een beetje te gaan overclocken, maar heb er geen ervaring mee.

Wat is mijn budget? ~€700 Eerst was het een stuk lager, maar ik heb besloten om maar even door te spalen totdat ik me salaris heb van de maand Juni, over grofweg een maand tot anderhalve maand zal ik dus een systeem aan gaan schaffen.

Ik heb twee verschillende configraties samengesteld, bij verschillende winkels. Deze staan hier onder met wat onderbouwing als je het zo wilt noemen.

Configratie 1 (AMD)
  • Processor: AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0Ghz. 512kb.) Tray € 105,30
  • Processor Koeling: Artic Freezer 64 Pro CPU Cooler skt 754.939.940 € 19,95
  • Moederbord: DFI Lanparty UT nF4 SLI-D. nForce4 SLI € 148,75
  • Geheugen: Corsair 1024mb DDR400 64MX64 XMS3200 C2 PE € 102,65
  • Videokaart: XFX GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-E) € 189,40
  • Voeding: Hiper Type-R 580 Watts 450 Voeding Blue € 93,95
Totaal: €660,00
Onderbouwing

Dit is het AMD systeem, van wat ik uit reviews heb op dit moment toch eigenlijk dé processor om beter op te kunnen gamen zonder er veel aan te doen. Ik heb als processor voor de 3200+ gekozen omdat dit een beetje een middenweg is. De 3000+ is kwa prestaties misschien net wat aan de mindere kant, en het prijsverschil is nihil. Eventueel zou er nog een 3500+ gemaakt van kunnen worden aangezien dat nog wel binnen m'n budget past. Maar ik weet niet of dat voor een merkbare prestatie winst zorgt terwijl de extra kosten misschien ergens anders kunnen worden besteed.

Koeler spreekt eigenlijk voor zich, uit reviews blijkt het een erg stille en goed koelende koeler te zijn, waar ook goed mee valt over te klokken. En is nog goedkoper samen met de processor dan de boxed versie.

Het moederbord heb ik gekozen omdat DFI toch eigenlijk overal als dé overclock moederborden word neergezet, en op OC Forums werd dit moederbord aangeraden als je een niet te groot budget hebt. Ook hier op GoT lijkt de serie moederborden erg populair aangezien het OC topic al weer bijna toe is aan het 9de deel.

Voor het geheugen heb ik eigenlijk weinig motivatie, heb het uit het lijstje gepikt omdat het een leuke prijs heeft en voor mij klinken de specificaties goed. Ik heb voor 1 latje 1GB gekozen omdat ik het later nog wil uitbreiden naar 2GB, maar las dat 4x512mb ervoor zorgt dat het geheugen op een langzamere snelheid gaat lopen. Daarom koop ik er dan nu 1 en dan later stop ik er nog een extra 1GB bij.

De videokaart is de 7600GT. Een redelijk goedkope videokaart en uit reviews blijkt deze goed te presteren. Zeker in een SLi opstelling doet hij het goed, en ik ben ook van plan om er later een 2de 7600GT bij te zetten als ik weer geld heb. Dit is voor mij nu goedkoper dan bijv. nu een duurdere videokaart te kopen, en ik zou dan ook langer moeten wachten, en ik wil toch wel redelijk snel van een nieuw PCtje kunnen genieten ;)

De voeding is een 580Watt voeding, reviews zijn erg lovend en hij ziet er gewoon prachtig uit :9~ Ook met een uitbreiding van een 2de 7600GT hoop ik toch hiermee wel genoeg watt te hebben.. Verder weinig bijzonders hierover te melden.

En dan eindelijk op naar configratie 2, dit maal een Intel Pentium D systeem.

Configratie 2 (Intel)
  • Processor: Intel Pentium D, 805, Socket 775, Boxed € 119,48
  • Processor Koeler: Artic Freezer 7 Pro € 16,55
  • Moederbord: Asus P5ND2-SLI, Retail € 82,99
  • Geheugen: Corsair TWIN2X1024-5400C4, DDR2, PC5400, 675MHz, (2x512) € 102,23
  • Videokaart: Asus EN7900GT /2DHT, 256MB, DDR3, PCI Express x16 € 268,25
  • Voeding: Hiper HPU-4B580, blauw, 580 Watt, Retail € 98,63
Totaal: €688,13
Motivatie

Hier sla ik eigenlijk een hele andere weg in. Een Intel dual core processor. Het klinkt allemaal erg mooi als je met verschillende applicaties in Windows tegelijk werkt, dat het dan gewoon sneller is. Bij gamen merk je de dual core misschien alleen minder. Ik heb voor de 805 gekozen omdat wat ik er over lees gewoon veel belovend is. Zoals het topic hier op GoT en de guide op THG waarin deze 2.67Ghz processor naar 4.1Ghz word overgeklokt!

De koeler is volgens mij de socket 775 variant van de Freezer 64 Pro, en meen me te herinneren dat ik ergens heb gelezen dat deze ook net zo mooi presteert als de AMD variant, kost ook niet te veel.

Moederbord is hier ook weer een moederbord met SLi ondersteuning, en de reviews zien er ook goed uit. Heb niet gekozen voor de Deluxe versie van dit bord omdat die gewoon te duur is. En in het 805 overclock topic vonden ze het een goede keuze heb ik begrepen.

Bij het geheugen heb ik hier helaas voor een 2x512mb setje moeten gaan, omdat van wat ik er van begrepen heb dit een van de weinige geheugens is die op het moederbord past en niet te duur is. Verder eigenlijk niks over dit geheugen specifiek gelezen, gewoon uit het lijstje beschikbare geheugens gekozen.

De videokaart is een stapje of wat hoger dan de 7600GT uit configratie 1. Omdat hier o.a. het moederbord een stuk goedkoper is heb ik dat verschil in de videokaart kunnen stoppen. Dit is dus een 7900GT geworden. Ook hiermee ben ik van plan om er over een tijdje een tweede 7900GT bij te zetten. Verder weinig over te melden.

Verder dezelfde voeding als in configratie 1. Hoop alleen dat het genoeg vermogen verzorgt als ik twee 7900GT's heb draaien.

Best een lang verhaal tot nu toe, hoop dat je nog leest :+

Mijn vraag komt nu eigenlijk simpel op het volgende neer. Met het AMD systeem kan ik misschien beter gamen zonder er al teveel moeite in te stoppen, terwijl ik met het Intel systeem er toch wel wat tijd in moet investeren om hem snel werkend te krijgen? Wat lijkt ook op de toekomst gericht een betere optie, een overgelockte dual core processor met eigenlijk twee betere videokaarten, of toch het AMD systeem. Ik ben niet van plan om over een paar maanden weer een nieuwe processor en moederbord te kopen, daar heb ik helaas het geld niet voor.

Conroe? Dit las ik op een aantal fora, toch veel mensen die staan te springen om een Intel Conroe processor te mogen bezitten. Ik heb er verder weinig over gelezen, alleen dat mensen zeiden dat hij sneller+goedkoper zou zijn. Ik heb geen idee wat de prijzen van deze processors gaan zijn, en of ze goed presteren met bijv. games.

Zou het het waard zijn om te wachten op de Conroe, of misschien is die al uit als ik m'n PC aanschaf.

Eindelijk kan ik er een eind aan breien.. het is een vrij lang verhaal en ik hoop dat het zo goed word gekeurd door de moderators ;)

Alle tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom :D

Verwijderd

De conroe is het wachten waarschijnlijk wel waard, alles wijst erop dat het een supersnel ding wordt en tegen de tijd dat jij het geld bij elkaar heb ligt 'ie al bijna in de winkels. Alleen of het ook zo goedkoop wordt is nog maar de vraag, ik dacht gelezen te hebben rond de €300 voor de "tragere" modellen en dan moet je de rest nog hebben...dat neemt niet weg dat het in verhouding natuurlijk erg veel prestatie is wat je er voor terugkrijgt (AMD FX60 niveau).

Je kunt anders natuurlijk ook eerst een "conroe ready" moederbord kopen zodra de conroe er zelf ook is (nu nog te duur). Dan daarop eerst een tijdje met een D805 gamen totdat je genoeg geld hebt gespaard voor die conroe (kun je vast wel weer doorverkopen). Ik denk dat je daar uiteindelijk meer aan hebt dan een 3200+, al dan niet overgeklokt.

Is er eens iemand die wel een fatsoenlijke startpost maakt, heeft niemand wat te vertellen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 13:27 ]