Slechte performance harddisk op Asus P5LD2

Pagina: 1
Acties:
  • 475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-02 21:25
Ik heb momenteel een D820é3.2Ghz op een asus p5ld2 mobo en 1gig RAM
op het moederbord zit een ICH7R en een ITE 8211F voor het aansluiten van PATA en SATA drives.
op de ICH7R heb ik m'n dvd writer en cd writer aangesloten (niet bootable op de ITE)
Op de ITE heb ik m'n pata maxtor diamondmax 6B200PO aangesloten. (wordt herkend als een scsi drive herkend door windows)

maar ik ondervind daar enkele problemen mee... 'gevoelsmatig' trage hd, en onderbrekingen als ik het start menu doorloop of iets anders doe, en er een dvdke speelt met spdif passthrough (via m'n audigy naar Z680 speakers) :( (via windvd)

testen met roadkil's disk speed geven nochtans geen 'zwaar' probleem aan: 60.4176 MB/sec linear Read en 3.1496MB/sec random read en 8.69ms access time (overall score 7068) ==> is dit goed/slecht?

Bij de performance meten in windows, zie ik wel iets raars... als ik tijdens dvd spelen in menu rommel, dan zie ik een 'spike' in pages/sec (memory)

De laatste drivers van het moederbord zijn geinstalleerd. hd is gedefragged met o&o defrag (name option)

Heeft er iemand een idee hoe dit probleem op te lossen? 8)7
Is de hd vervangen een oplossing ? is de aankoop van een WD raptor nuttig, of kan die chipset toch niet zoveel power aan?

Of is het verhangen van de hd van ITE naar de ICH7R beter? eventueel met een PATA ==> SATA converter? Moet ik daar verplicht voor herinstallen of lukt dat zo met windows XP?

-edit-
nog ff een pcmark05 bench gedraaid:
hdd xp startup: 8.146MB/s
hdd application loading: 6.439MB/s
hdd general usage: 5.191MB/s
hdd file write 40.509MB/s
is dit binnen de verwachtingen of zit hier toch het probleem?

[ Voor 10% gewijzigd door Promy op 21-05-2006 22:52 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is er ook sprake van een redelijke of hoge CPU belasting tijdens read/write operaties?
Staan de schijven op DMA5, 6 of 7(sata) ingesteld? Dit kun je zien in Apparaatbeheer.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Promy
er zijn niet echt hoge cup belastingen tijdens het kopieren of afspelen van de dvd (10 a 15%)
De dvd/cd rom staan op udma2
De had hangt op UDMA 6 volgens everest

ik herinner me dat ik vroeger iets via regedit heb ingesteld, om de elementen van windows in ram te houden , kan dat er iets mee te maken hebben?
Disable Paging Executive:
--methode gebruikt--
XP pages data from RAM memory to the hard drive. We can stop this happening and keep more data in RAM, resulting in better performance. Users with a large amount of RAM (256MB+) should use this setting. The setting we change to disable the ’Paging Executive’, is DisablePagingExecutive. Changing the value of this key from 0 to 1 will de-activate memory paging

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 05:23
score is beter dan mijn sata2 schijf :P ik heb 5815, ik heb volgens mij ook 'last' van dat soort vertragingen, maar ik stoor me er niet echt aan :)
ik heb zelf een 3500+ op een A8N-E met 2 gb aan ram met een western digital 160 gb schijfke
ik gebruik de onboard controller

volgens mij ben je gewoon een verwend mannetje die snel klaagt ;)

ik ga toch maar eens kijken naar wat het is dan, want een pata schijf beter dan mijn sata 2 geval!!! :9

[ Voor 6% gewijzigd door Moning2 op 23-05-2006 14:23 ]

• Promy
mmm, verwend... misschien, :+

maar voor m'n upgrade had ik er geen last van :(
Toen had ik een P4 2,4Ghz (oud modelleke), abit IS7 mobo en 1Gig ram en dezelfde HD

Is die performance van de schijf ok eigenlijk? Naar m'n gedacht gaat het hd lichtje heel veel bij afspelen dvd? Kan het iets te maken hebben met hd en cd op aparte controllers? of zit het probleem gewoon bij AC3 passthrough van dvd?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 05:23
Promy schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:45:
mmm, verwend... misschien, :+

maar voor m'n upgrade had ik er geen last van :(
Toen had ik een P4 2,4Ghz (oud modelleke), abit IS7 mobo en 1Gig ram en dezelfde HD

Is die performance van de schijf ok eigenlijk? Naar m'n gedacht gaat het hd lichtje heel veel bij afspelen dvd? Kan het iets te maken hebben met hd en cd op aparte controllers? of zit het probleem gewoon bij AC3 passthrough van dvd?
ik had er geen last van voordat ik windows opnieuw had geinstalleerd (met nu wel een legale licentie nog wel 8)7 )
dat hd lampje is niet alleen het hd lampje, die gaat ook branden als je cd/dvd spelert bezig is :)

• Promy
ff een subtiele kick :)

Weet er iemand of windows XP gelukkig blijft als je de hd waar hij op staat van controller verhangt,(natuurlijk in zelfde systeem) of als hij dan gegarandeerd gaat flippen/crashen?
als ik toch moet herinstallen, dan liever op een raptor >:)

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-02 05:50

Pieroman

/me

Promy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 17:05:
ff een subtiele kick :)

Weet er iemand of windows XP gelukkig blijft als je de hd waar hij op staat van controller verhangt,(natuurlijk in zelfde systeem) of als hij dan gegarandeerd gaat flippen/crashen?
als ik toch moet herinstallen, dan liever op een raptor >:)
Ik heb wel eens zitten knoeien met m'n IDE kanalen en jumpers, nadat alle jumpers goedstonden wilde het meteen werken (let er wel even op dat je geen dualboot hebt, dan zal het mss wel mis gaan).
Je zou denk ik dus gewoon moeten kunnen verkassen met je HD

• Promy
het lukt inderdaad om de schijf te verhangen naar een sata connector (met pata ==> sata convertor)
Nu staat hij op de intel controler op udma 5 (100MB/s), maar.... de ac3 schokt nu niet meer :)
problem solved dus!!!
Pagina: 1