Om onduidelijke redenen valt een margin-top bij Opera groter uit dan bij andere browsers. Ik heb zelf het vermoeden dat het komt doordat de meeste browsers niet vanaf het vorige element tellen wanneer deze gefloat is.
Ik heb sowieso alle margins en paddings voor <ul> en <li> weggehaald, vanwege de grote verschillen per browser:
Het menu (<ul id="menu">) komt in Opera dus lager uit dan in andere browsers. Ik denk dus dat de meeste browsers de margin vanaf boven berekenen omdat het element ervoor gefloat is, terwijl Opera wel netjes vanaf het vorige element rekent.
Voor een 'werkend' voorbeeld van het probleem kun je terecht op http://www.xs4all.nl/~zeep10/test/index.xhtml
Heeft iemand enig idee wat hier aan te doen is, behalve dan het menu absoluut positioneren (iets wat ik liever niet doe).
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| <ul id="navigation"> <li><a href="index.php">Hoofdmenu</a></li> <li>Kleurenkiezer</li> </ul> <ul id="menu"> <li><a href="" id="mnu_hoofdmenu">Hoofdmenu</a></li> <li> <a href="" id="mnu_modules">Modules</a> <ul> <li><a href="" id="mnu_nieuws">Nieuws</a></li> <li><a href="" id="mnu_fotoboek">Fotoboek</a></li> <li><a href="" id="mnu_nieuwsbrief">Nieuwsbrief</a></li> <li><a href="" id="mnu_zoekfunctie">Zoekfunctie</a></li> <li><a href="" id="mnu_vraagantwoord">Vraag & Antwoord</a></li> <li><a href="" id="mnu_maillijst">Maillijst</a></li> <li><a href="" id="mnu_kalender">Kalender</a></li> </ul> </li> <li><a href="" id="mnu_layout">Layout</a></li> <li><a href="" id="mnu_tekstpaginas">Tekstpagina's</a></li> <li><a href="" id="mnu_gebruikers">Gebruikers</a></li> <li><a href="" id="mnu_instellingen">Instellingen</a></li> <li><a href="" id="mnu_beveiliging">Beveiliging</a></li> <li><a href="" id="mnu_help">Help</a></li> </ul> |
Ik heb sowieso alle margins en paddings voor <ul> en <li> weggehaald, vanwege de grote verschillen per browser:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| ul, li { margin: 0px; padding: 0px; } ul { list-style-type: none; clear: left; } ul#navigation { margin-top: 25px; display: block; } ul#navigation li { float: left; } ul#menu { margin-top: 45px; } |
Het menu (<ul id="menu">) komt in Opera dus lager uit dan in andere browsers. Ik denk dus dat de meeste browsers de margin vanaf boven berekenen omdat het element ervoor gefloat is, terwijl Opera wel netjes vanaf het vorige element rekent.
Voor een 'werkend' voorbeeld van het probleem kun je terecht op http://www.xs4all.nl/~zeep10/test/index.xhtml
Heeft iemand enig idee wat hier aan te doen is, behalve dan het menu absoluut positioneren (iets wat ik liever niet doe).
Ik ontken het bestaan van IE.