[Kalibreren monitor]goed & goedkope kalibreerder

Pagina: 1
Acties:
  • 3.981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je foto's schiet & afdrukt, loop je gegarandeerd een keer tegen het probleem aan: je monitor laat niet precies de kleuren zien zoals ze bedoeld zijn. De oplossing is dan om je monitor te kalibreren met een speciaal meetapparaat.

Nu ben ik mij aan het orienteren op zo'n apparaatje. Ik wil het liefst voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :7 Zoals iedereen. Daarom open ik dit topic om te kijken wat ervaringen van anderen zijn. Als nu-nog-niet gebruiker weet ik niet nog niet hoe zo'n apparaat werkt en waar ik op moet letten bij aanschaf. Daarom: graag tips waar ik op moet letten, zodat ik me niet laat omverlullen door een verkoper.

Om ergens mee te beginnen. Een aanbieding voor 99,- bij kamera-express is de ColorVision Spyder 2 Express. Kent iemand deze of gebruikt iemand deze? Er staat een mooie TIPA Award bij, dus als leek denk ik dat het een mooi product is.

==
hoi

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Dit vind ik wel een mooie voor FGW. Immers, een goed gecalibreerde monitor is eigenlijk een onmisbare schakel in je workflow :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Die TIPA award is voor PrintFIX Pro, een pakketje van 599 euro...
En op de ColorVision site staat Spyder 2 Express voor 85 euro, dus kamera-express is wat aan de prijs. :)
edit:
ex VAT and delivery, dus 99 euro is wel reeel

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 21:29 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb zelf een ColorPlus van ColorVision. Deze bestaat uit de Spyder 1-spectrafotometer en een simpel software paketje. Resultaten zijn redelijk tot goed, wat zoveel betekent dat de kleuren in applicatie a op monitor x er nagenoeg hetzelfde uitzien als de kleuren in applicatie a op monitor y. Tenminste als beide gecalibreerd zijn. Doe je dit niet, dan zijn de kleuren beduidend verschillend. Verder komen de kleuren op het scherm ook een stuk beter overeen met prints die uit de printer komen rollen. Het caibreren van monitors als je met digitale fotografie aan de slag gaat is dus echt een must.

De ColorVision Spyder 2 Express is voorzien van een betere spectafotometer dan het ColorPlus-paket, waardoor er beter gecalibreerd kan worden. Er zijn betere calibratietools, zoals Eye-1, maar die zijn ook meteen een flink stuk duurder. De €85,- die op de website van ColorVision staat aangegeven is trouwens exclusief BTW! Dus die prijs van €99,- is niet eens zo slecht ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:11:
Die TIPA award is voor PrintFIX Pro, een pakketje van 599 euro...
En op de ColorVision site staat Spyder 2 Express voor 85 euro, dus kamera-express is wat aan de prijs. :)
edit:
ex VAT and delivery, dus 99 euro is wel reeel
Naja, die 99,- was ook meer als richtprijs bedoeld. Kamera-express kennende zet hij geen artikel op de FP wat niet goedkoop is. Er staat anders wel een TIPA bij. Geen idee waarom :? 2005 was een McBeth aan de beurt, bij 2004 kan ik geen color management system-nominatie vinden.

600,- vind ik iets teveel om mee te beginnen ... kan ik ook niet goed verantwoorden naar mijn vrouw :). Is 99,- voor de Spyder 2 een aardige prijsverhouding of zijn er betere (evt iets duurdere) op de markt? Als er mensen zijn met gebruikerservaringen: graag :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Eusebius op 22-05-2006 07:52 ]

==
hoi

Verwijderd

Maar de ene printer is ook de andere niet. Is het dan ook niet zaak om in de kailbratie de printer mee te nemen??
HEt is wel leuk als op de monitor de kleuren precies zo worden weergegeven als de bron, maar als de printer afwijkt, dan heb je er nog weinig aan?!
(dit zegt een leek)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 07:55:
Maar de ene printer is ook de andere niet. Is het dan ook niet zaak om in de kailbratie de printer mee te nemen??
HEt is wel leuk als op de monitor de kleuren precies zo worden weergegeven als de bron, maar als de printer afwijkt, dan heb je er nog weinig aan?!
(dit zegt een leek)
Met de 'betere' kleurenprinter komen samen met de driver al een paar door de fabrikant gedefinieerde kleurenprofielen voor verschillende colorspaces mee, als je deze daadwerkelijk ook gebruikt heb je in de beginsituatie al een redelijk acceptabele colormatch...dit kun je nog verder uitbreiden met kalibratie van het output-profiel, maar is niet strikt noodzakelijk als je tevreden bent met een resultaat van 92-100% van wat je in je hoofd /op je scherm hebt.

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 07:55:
(dit zegt een leek)
Ik print altijd bij profotonet. Dan krijg ik chemisch afgedrukte foto's. Hoef ik mij geen zorgen te maken over aanschaf, onderhoud, afwerking van de foto's en kan ik mij helemaal storten op de core-business.

Zelf afdrukken is leuk, maar: welke printer? Een inktjet vind ik niet goed (voor foto's dan), thermisch printen is te stofgevoelig, maar qualitatief beter. Echter, nothing beats chemisch printen. Helaas heb ik geen geld en ruimte voor een Fuji chemisch minilab op mijn kamer (al zou het ont-zet-tend 1337 zijn). En ja, ik weet hoe die dingen werken.

==
hoi

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Eusebius schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:55:
[...]

Ik print altijd bij profotonet. Dan krijg ik chemisch afgedrukte foto's. Hoef ik mij geen zorgen te maken over aanschaf, onderhoud, afwerking van de foto's en kan ik mij helemaal storten op de core-business.

Zelf afdrukken is leuk, maar: welke printer? Een inktjet vind ik niet goed (voor foto's dan), thermisch printen is te stofgevoelig, maar qualitatief beter. Echter, nothing beats chemisch printen. Helaas heb ik geen geld en ruimte voor een Fuji chemisch minilab op mijn kamer (al zou het ont-zet-tend 1337 zijn). En ja, ik weet hoe die dingen werken.
Kan je niet wat foto's laten afdrukken en met behulp van een icc profiel ondersteunend programma (photoshop oid) de monitor precies zo instellen dat ze qua kleur overeenkomen? Dat is de goedkoopste oplossing denk ik. Neem wat contrastrijke, contrastarme, kleurijke en een z/w foto, dan kom je een heel eind denk ik.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Ik heb enkele weken geleden de Spyder 2 Suite gekocht van 189 Euro.
Had ik al lang eerder moeten doen.

De calibratie software is uitgebreider als die van de Spyder 2 express.

Print nu met papier profielen op mijn Epson 1290 en dit gaat goed.
Dit lukte voorheen niet goed omdat er altijd kleurzwemen bleven die ik nu op mijn monitor (Eizo T966)met de Spyder weg calibreer.

ps bij mijn lokale fotoboer koste de Spyder 2 Express 85 euro (incl. BTW)

• Eusebius
  • Niet online
Waarom heb je de Spyder 2 Suite verkozen boven de expres? Just for info ...

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:51:
Waarom heb je de Spyder 2 Suite verkozen boven de expres? Just for info ...
Ivm de uitgebreidere calibratie software, tevens zat er nog een programma bij dat heet printfix plus.
heb hier echter nog niet mee gewerkt.

Bij suite heb je de keuze uit 2 monitor gamma keuze's bij express is die vastgesteld
Bij suite heb je de keuze uit 2 monitor kleurtemp. bij express is die vast
de nauwkeurigheid van suite is beter. en suite heeft een RGB pre-calibratie
Dit zijn de verschilen tussen express en suite mbt de software zoals die op de verpakking staan

Voor meer info :
http://www.colorvision.com

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 20:58 ]

• B-lennium
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

moet je zo'n ding constant gebruiken?

ik neem aan dat het kalibreren maar 1 keer hoeft.

dan lijkt mij het huren van zo'n ding makkelijker

[ Voor 6% gewijzigd door B-lennium op 22-05-2006 23:30 . Reden: dt td t en d verkeerd :P ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Constant is een beetje te veel van het goede. Wel is het gebruikelijk om je monitor eens op de twee weken te calibreren.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
B-lennium schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:30:
moet je zo'n ding constant gebruiken?

ik neem aan dat het kalibreren maar 1 keer hoeft.

dan lijkt mij het huren van zo'n ding makkelijker
Nee, een calibratie moet je regelmatig uitvoeren om het juiste resultaat te houden. Dit in verband met de afzwakking van je beeldkanon, en andere onderdelen binnen je beeldscherm.

• B-lennium
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

misschien kan de TS dan een paar vrienden entausiast maken, dan kun je er samen eentje kopen en de kosten delen.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Eusebius
  • Niet online
Mijn vrienden weten niet eens wat 'Raw' is ...

Maar ik had er al aan zitten denken om 'n goed type te kopen en het apparaat dan tegen een bedrag van een tientje ofzo te verhuren. Als je een bruiloft / belangrijke opdracht hebt, is het natuurlijk noodzakelijk dat je een goed scherm hebt.

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
* kickje * Als er tweakerts zijn die denken dat ze wel een keer een kalibrator willen huren voor een schappelijk prijsje, laat het even horen. Dat kan voor mij een reden zijn om een wat duurder model te kiezen met meer mogelijkheden. Ik las dat een duurdere versie van Colorvision heel veel mogelijkheden heeft, oa eigen profielen aanmaken (zie hierboven) Laten we zeggen huren 10,- langskomen bij mij & afstellen monitor 15,-.

Owja, voordat dit gemoddereerd wordt: dit is geen reeële aanbieding, maar een marktverkenning. Ik heb dat hele ding nog niet en ga lekker op een andere site waar het mag adverteren (fap)

==
hoi

Pagina: 1