Toon posts:

dvdspeler + schrijver aansluiten bij 2x hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

weet niet zeker of ik hier goed zit, maar ben nieuw hier.
Mijn probleem:

Ik heb straks een dubbele harddisk aangesloten op mijn pc.
Dus splitkabel van moederbord naar 2 harddisks toe, bij één harddisk heb ik een jumper in Master gestopt.
Werkt perfect.

Nu wil ik mijn dvd speler en mijn dvd writer erbij aansluiten, dus de andere splitkabel vanaf het moederbord naar de 2 drives en eentje instellen als master, tenminste dat dacht ik, maar fout !!
Ik krijg hetvolgende:

Computer blijft hangen op: Detecting discs
Krijg dan vervolgens NONE en er word gevraagd een systeem disk in te voeren.

Lampje van de writer blijft continue branden en van beide drivers kan ik door de knop in te duwen de laden niet openen.

Iemand die weet wat ik verkeerd doe?

Verwijderd

je moet 1 master en 1 slave per kabel steken, dus 1 master instellen is niet genoeg. Check ff of de andere als slave's staan...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

neem: OM FAQ / Beleid eens door en dan met name het stukje van de jumpers.

Geef daarnaast duidelijk aan waar je het over hebt. Splitkabels? Ik neem aan dat je IDE kabels bedoelt?. Geef verder ook de specs eens van je bak zodat we weten waar je het over hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar zal het probleem zitten dan !!
Ik ben er als volgt van uit gegaan:

Je hebt in totaal 6 puntjes bij de drive waar een jumper op kan.
Ik heb op de eerste 2 verticale puntjes een jumper gezet, dus die drive is master volgens mij?
En bij de andere heb ik geen jumpers gezet, want dan is die meteen slave of niet?
Tenminste, heb hetzelfde geredeneerd als bij de harddrives.

Maar dat werkt dus niet, snap niet hoe ik nu die jumpers moet zetten

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel de IDE ja.
Ik heb absoluut geen verstand van hardware dus kan je echt geen specs leveren.
Ik heb die computer en toevallig 2 harddisks ben er verder absoluut niet in verdiept...
Kan niks over jumpers vinden op die pagina, kan dat?
Of heeft het een andere benaming?

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Kijk voor de grap eens op de bovenkant van de beide apparaten.
Daar staan de jumper settings waarschijnlijk.
Misschien moet je ze even uit de pc halen, anders kan je ze natuurlijk niet lezen ;)

Workstation

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dat is een kleine moeite, ga ik proberen !!
bedankt !! :)

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan,

weet nu wel hoe de instellingen van master en slave zijn, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Er staat ook `CSEL` bij, moet ik hier misschien ook een jumper indoen ofzo?

Er gaan van mijn moederbord 2 IDE kabels. nu heb ik op één kabel beide harddisks aangesloten en op de andere kabel beide Drives, is dit wel goed?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:46:
Gedaan,

weet nu wel hoe de instellingen van master en slave zijn, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Er staat ook `CSEL` bij, moet ik hier misschien ook een jumper indoen ofzo?

Er gaan van mijn moederbord 2 IDE kabels. nu heb ik op één kabel beide harddisks aangesloten en op de andere kabel beide Drives, is dit wel goed?
CSEL staat voor cableselect, die moet je niet gebruiken. Dit staat trouwens ook in de faq (die link die ik je gegeven heb).
En hoe je je IDE config hebt hangt weer af van het gebruik, als je bijvoorbeeld veel on the fly kopieert is het makkelijker om beide spelers op een eigen kanaal te zetten, hoewel het tegenwoordig al vrij weinig meer uitmaakt.
en dit staat ook hier in de FAQ: OM FAQ / Beleid

Voor het jumperen van je apparaten kun je gewoon de info op de drives zelf geven. En geef gewoon die specs van die bak eens (iig van de drives die je hebt) dan kunnen we je enigszins helpen en die basiskennis is op got toch echt wel vereist
Niet om lullig te doen, maar misschien kun je beter eens op beginnersweg.nl rondkijken mocht dit wat lastig voor je zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 21-05-2006 20:53 ]

Pagina: 1