router kapot door blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.091 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hey,

Gisteren is hier een stevige blikseminslag in de buurt geweest. Onder andere onze telefooncentrale lag eruit (deed het weer na een rebootje), en volgens mij doet ook sinds dat moment onze router (Linksys WAG354G) het niet meer goed.

Hij maakt nog wel verbinding met Internet, en ook de wlan clients werken nog goed. Alleen alle clients via UTP aangesloten met de router werken niet meer.

Het vreemde is alleen dat ze nog wel een ip-adres toegewezen krijgen, maar wanneer ze vervolgens de router (dus dhcp-server) proberen te pingen, krijgen ze geen response. Dat de rest van het Internet onbereikbaar is, is dus ook vrij logisch.. :)

Heeft iemand enig idee of dat ik er nog iets aan zou kunnen doen? Heb diverse reboots van de router gedaan, zowel hard als soft (wat het verschil ook moge zijn). En zou het inderdaad door die bliksem kunnen komen (evt nog handig voor verzekeringen e.d.)?

[ Voor 3% gewijzigd door MadMurdock op 21-05-2006 18:24 ]

Verwijderd

Dat soort dingen gaan, zeker door overbelasting, vaak in een keer stuk. Als je nog wel een ip adres krijgt dan vraag ik me af of dat door de inslag komt. Al 'ns een factory reset geprobeerd?

Verwijderd

We hebben hier voor een week terug het zelfde probleem gehad. Ik heb zelf iets van 5 modems en routers vervangen. Als je ze open maakt zie je prachtige doorgebrande chips en connectors.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 20:55 ]

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:20
Same here gehad met een WRT54G, ik had niet alle poorten in gebruik en de vrije poorten deden het nog wel. Heb je geen schade aan andere netwerkapparatuur? De netwerkpoort van m'n xbox had ook de geest gegeven.

Verwijderd

probeer eens de firmware er opnieuw op te zetten, dat schijnt nogal eens te werken
alstie nog wel gewoon aan wil zal ie niet zo heel erg doorgefikt zijn :P

• MadMurdock
  • Niet online
Nee ik heb nog geen firmware update gedaan, maar ik denk dat ik daar niet mee ga klooien en 'm maar gewoon terugbreng naar de winkel dan. Dan weet ik ook zeker dat ik geen gedoe krijg met garantie enzo.. Wel apart om te horen dat Wisey t zelfde heeft gehad.

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12-2025

ictprutser

Schotse_Hooglanders

als je pech hebt zijn zelfs je poorten van je clients doorgebrand... ik hoop het niet, maar heb het zelf al wel meegemaakt door zo'n :X -inslag

Verwijderd

ik weet niet of firmware de garantie aantast enzo, maar als je er nog mee terug kan, why not..
In ieder geval een ouderwetse wijze les voor in de toekomst, om alles uit te doen als t hard onweert :P

Verwijderd

HP moederbord die vorige week is overleden door moedernatuur:

Afbeeldingslocatie: http://blackspotsoftware.com/files/private/hpmobo.jpg

DrayTek Vigor2500 (sorry niet scherp).

Afbeeldingslocatie: http://blackspotsoftware.com/files/private/modem.jpg

[edit]
Mijn klant had stuk: Kassa PCs, ADSL modem, ADSL Splitter, Alarm Installatie (af gefikt), Airco, TFT monitor,CRT monitor, NT1 kast, Isra punt,

Stoppen waren niet doorgeslagen, telefoon centrale werkte nog, PC waar de TFT aan zat werkte nog gewoon :?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 22:05 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
edit@hierboven: Da's wel bruut zeg :X
Voor de veiligheid zitten er altijd van die optocouplers aan (ledjes in behuizing zegmaar) en die branden altijd door, vaak is je chip nog gered.
Door een stel nieuwe optocoupler-dingen te kopen en ze erin te solderen kun je misschien je router redden.

Maja, eerst garantie idd :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door DarthPlastic op 21-05-2006 21:52 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Garantie is wel lame aangezien dit geen fout van de fabrikant is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:42:
[...]
Garantie is wel lame aangezien dit geen fout van de fabrikant is.
Valt wel onder je brandverzekering normaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:47:Valt wel onder je brandverzekering normaal.
Ja precies, voor dit soort dingen heb je dus een verzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 22:50 ]

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Kortsluiting valt toch niet onder brandverzekering mensen? Zo'n apparaat begeeft het gewoon omdat hij teveel stroom krijgt, hoe ga je nou bewijzen dat het door de bliksem komt :X .

[ Voor 7% gewijzigd door The Mystic op 21-05-2006 22:54 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:42:
HP moederbord die vorige week is overleden door moedernatuur:

[afbeelding]

DrayTek Vigor2500 (sorry niet scherp).

[afbeelding]

[edit]
Mijn klant had stuk: Kassa PCs, ADSL modem, ADSL Splitter, Alarm Installatie (af gefikt), Airco, TFT monitor,CRT monitor, NT1 kast, Isra punt,

Stoppen waren niet doorgeslagen, telefoon centrale werkte nog, PC waar de TFT aan zat werkte nog gewoon :?
Vertel mij wat. Ik was bij een tuindersbedrijf op het kantoor aan het werk toen het op de kas sloeg 40m verderop. Een oude CRT monitor die naast me stond gaf een mooie flits, waarschijnlijk iets met electromagnetische velden (ding stond uit). Verder was de UPS van een bedrijfskritische pc volledig ontregeld (en waarvoor heb je zo'n ding? juist ja) en was er een stekkerdoos afgefikt. Verder niets, de andere pc's en hardware hadden nergens last van.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Mijn klant krijgt gewoon alles terug van de verzekering (hebben direct contact opgenomen) maar onder welk type verzekering dit valt zal ik zo ook niet weten. Verder neem ik aan dat die mensen ook niet gek zijn en wel kunnen nakijken waar blikseminslagen zijn geweest op bepaalde tijden.

Meestal zullen ze dan ook aanvragen van meerdere mensen krijgen uit het zelfde gebied.

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik ben blij dat ik al m'n electroapparatuur achter overspanningsbeveiliging heb zitten, kost 15 euro maar wel verzekerd tot 25.000 euro!

Nu ook met Flickr account

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Het vreemde is alleen dat ze nog wel een ip-adres toegewezen krijgen, maar wanneer ze vervolgens de router (dus dhcp-server) proberen te pingen, krijgen ze geen response. Dat de rest van het Internet onbereikbaar is, is dus ook vrij logisch..
Komt me bekend voor... heb het meerdere keren mogen zien door een kapotte EEPROM (volgens de self-test) van de client netwerkkaart. Misschien eerst eens kijken of het met een andere netwerkkaart (als je die zo hebt liggen) op te lossen is?

Raku

• MadMurdock
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:42:
ik weet niet of firmware de garantie aantast enzo, maar als je er nog mee terug kan, why not..
In ieder geval een ouderwetse wijze les voor in de toekomst, om alles uit te doen als t hard onweert :P
Mja, regen... *boem*. Weinig tijd om eea uit te zetten dus :) Geen voorflitsje of iets dergelijks gezien. :/
Ik twijfelde ook nog een beetje of het daadwerkelijk door die inslag kwam. t Is wel vrij toevallig natuurlijk dat die het daarna gelijk niet meer deed, maar aangezien die nog wel íets deed, vond ik het een beetje twijfelachtig. Iig, ik breng 'm gewoon terug; doe het verhaal er ook wel bij dat ze maar moeten zien, het is iig ook wel verzekerd. Ik moet alleen nog ff uitzoeken of dat alleen voor reparatie geldt of ook voor een nieuwe router.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 11:26
Inderdaad verzekering als je de blikseminslag verdenkt. Ik weet niet of je een minimum deductie hebt ($250 of zo) maar het is misschien de moeite niet? Daarnaast een blikseminslagbeveiliging kan ook wel eens helpen. Ik heb persoonlijk een UPS voor mijn servers en een overspanningsdoosje voor de niet-zo-kritische laptops enzo van APC en zij geven als ik me niet vergis een $250000 verzekering voor aangesloten apparatuur tegen blikseminslag.

Die dingen zijn natuurlijk mogelijk door blikseminslag. Dat je een DHCP adres krijgt is ook mogelijk, valt te bezien welk deel van een chip of bordje is doorgebrand.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Wacky schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:00:
Ik ben blij dat ik al m'n electroapparatuur achter overspanningsbeveiliging heb zitten, kost 15 euro maar wel verzekerd tot 25.000 euro!
Nu ik dit topic zo is langs heb zien komen haal ik vanmiddag maar meteen zo'n stekkerdoos + beveiliging op, moet toch al motorolie halen bij de karwei :Y) .

Is er eventueel nog een bijzonder merk wat je moet vermijden of niet?

• MadMurdock
  • Niet online
Geen idee.. maar t is dus wel nuttig om te bedenken dat de inslag in dit geval ook via de telefoonlijn kwam; dus als je er echt rekening mee wilt houden, dan zul je ook die poorten aan moeten kunnen sluiten.. :)

Verwijderd

@mensen die zeggen dat je je dingen moet uitzetten als het onweert zodat er niks kapot gaat.

Trust me, je kan beter met een hooivork door het veld gaan rennen zodat hij niet bij jou inslaat dan alles uitzetten.
Bij een vriendin van me (waren op dat moment niet thuis, dus alles stond uit behalve de TV) hadden ook de videorecorder, dvd speler, xbox, 2 pc PSU's en de TV de geest gegeven na een bliksem inslag een stuk verder op.
(alles uittrekken helpt natuurlijk wel, maarja, das zo'n werk dat het al gestopt is met onweren tegen de tijd dat je klaar bent :P)

Ik zou er gewoon zo'n overspanningsding opzetten. Stekkerblokken met overspanningbeveiliging kosten misschien iets van 5 a 10 euro meer dan een gewoon blok, maar je zit wel veiliger :)

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb je voor zo'n overspanningsdoos een aardedraad nodig?

Ik heb namelijk op veel plekken in huis geen aarde :(

Verwijderd

_assembler_ schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:48:
Heb je voor zo'n overspanningsdoos een aardedraad nodig?

Ik heb namelijk op veel plekken in huis geen aarde :(
Wel als je aan de voorwaarden van hun verzekering wil voldoen check de kleine lettertjes maar eens (bij APC iig).
Pagina: 1