Dia's scannen

Pagina: 1
Acties:
  • 14.290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71810

Topicstarter
Ik wil graag samen met mijn opa een keer zijn diavoorraad digitaliseren, het gaat om zo'n 1500-2000 dia's. Ik heb gezocht op google maar kan geen goed verhuuradres voor diascanners vinden hier in de buurt. Ik heb geen enkele ervaring met het scannen van zulke grote hoeveelheden.

Bestaan er diascanners met invoer voor van die sledes, dat zou een hoop werk schelen lijkt mij.
Waar kan ik een diascanner het best huren?
Watvoor scanner zou ik moeten hebben om een beetje redelijke resultaten te behalen?
Zijn er mogelijkheden voor automatische kleurcorrectie? Velen zijn namelijk verkleurd.

Ik hoor ook graag ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 10:02
Ik heb mijn ouders vorig jaar de Plustek OpticFilm 7200 filmscanner gegeven. Hiermee hebben ze alle dia's gescant en zijn er erg blij mee.. Kosten? Ik geloof 200 euro bij de conrad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zijn de dia's in stroken of ingeraamd? Ingeraamde dia's kan je meestal niet in batches scannen, dus eentje insteken, wat klikken, wachten,... volgende insteken, wat klikken, wachten,... enz.

Mijn Nikon Coolscan LS-2000 ga ik afraden, deze scanner doet op full quality (16x multiscan, digital ice) een kwartier over om een dia in te scannen. In ideale omstandigheden zal 2000 dia's in 500 uren (helft van de levensduur van een gloeilamp, zo lang duurt het) gescand worden.

[ Voor 48% gewijzigd door rapture op 21-05-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172123

@rapture: er zijn wel scanners die een hele diaslede automatisch kunnen scannen. Ik weet zo geen namen.

Ik heb de Nikon Super Coolscan 5000ED en die bevalt prima. Als de dia's ingeraamd zet moet je wel dia voor dia scannen en dat vergt wat meer handwerk dan strookjes. Kwaliteit is super en scannen duurt niet overdreven lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71810

Topicstarter
zonde, ze zitten in raampjes.
Ik ben inderdaad ook al wel scanners tegengekomen die stroken kunnen batch scannen.
Als iemand een scanner weet die sledes kan batchen hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 21:44
Naar zo'n scanner zoek ik eigenlijk ook. Maar ik ga ervan uit dat de prijzen er dan ook wel naar zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 10:18
Heb thuis de Minolta Dual Image II (dacht ik), heeft me ooit 200 euro gekost. Kan helaas geen batch (of dia's/negatieven) op rol, maar werkt prima. Ook honderden danwel niet duizenden dia's mee gescand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ik gebruik hier twee scanners:
Minolta Scan Dual IV
- Kan max. 4 ingeraamde dia's of 6 dia's/negatieven op strook in batch scannen
- Geen ICE
- Scantijd ca. 1 minuut per dia

Epson Perfection Photo 4990
- Kan iets van 15 ingeraamde dia's of ca. 20 dia's/negatieven op strook in batch scannen
- Digital ICE, dus weinig/niet bijpoetsen na scannen
- Scantijd (met ICE) ca. 10 min. per dia.

Een Scan Dual van Minolta is (tweedehands) goed aan te komen en geeft een prima beeldkwaliteit (iig beter dan Plustek spulletjes e.d.). Nadeel is dat je wat moet bijpoetsen als de dia's erg stoffig of beschadigd zijn.

Wat betreft kleurcorrecties: die zul je toch met de hand moeten uitvoeren. Je kan wat proberen met auto-levels ofzo in Photoshop, maar echt accuraat werkt dat meestal niet. Software kan nu eenmaal nooit goed inschatten hoe de originele kleuren 20 jaar geleden geweest moeten zijn ;)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

rapture schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:22:
Zijn de dia's in stroken of ingeraamd? Ingeraamde dia's kan je meestal niet in batches scannen, dus eentje insteken, wat klikken, wachten,... volgende insteken, wat klikken, wachten,... enz.

Mijn Nikon Coolscan LS-2000 ga ik afraden, deze scanner doet op full quality (16x multiscan, digital ice) een kwartier over om een dia in te scannen. In ideale omstandigheden zal 2000 dia's in 500 uren (helft van de levensduur van een gloeilamp, zo lang duurt het) gescand worden.
Die LS-2000 met SF-200 (de slidefeeder unit) doet t voortreffelijk met ingeraamde dia's (en een vastgetaped creditkaartje (kleine tweak voor dunne dia's). Invoer per 40 a 50 stuks. Batchscan.
Groot voordeel, af en toe checken of de boel niet te warm draait, want dan loopt de scanner vast (Het mooie weer van laatst was dus niet de juiste omgevingstemperatuur (35 graden binnen) :| )

Voor een nieuwer model diascanner heeft Konijnenberg momenteel ook de nieuwere slidefeeder (SF210 a €489) liggen.

Om eerlijk te zijn, ik ben heel blij met de SF200, maar nieuw zou ik m nooit kopen. Veel te duur... (De SF200 is nieuw nog duurder, en dat terwijl ie maar liefst alweer 8 jaar oud is) :+

Van het merk Reflecta zijn er diascanners die sledes als invoer gebruiken. Sporadisch kom je die tweedehands tegen. Volgens mij zijn ze minstens net zo duur als de Nikon diascanner met de SF210 samen. En ook daar werkt niet alles perfect. Dunnere raampjes dan aanbevolen kunnen nog al eens wat problemen veroorzaken. Hoe je dat met een slede op kan lossen heb ik geen idee van, maar bij de SF-units, is dat met een (dun plastic kaartje) creditcard-kaartje en een stukje plakband op te lossen. :+

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 23311 op 22-05-2006 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 21:24
Op deze duitse site vind je heel veel info over negatief en diascanners. Daar heb ik ook gekeken voordat ik mijn reflecta kocht.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
sorry heb geen zin om het opnieuw te typen
Mafketel in "advies voor diascanner"
maar met maximaal 2000 dias zou je ze ook nog allemaal op hoge kwaliteit kunnen scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181097

Leuk, maar dit valt natuurlijk gewoon onder spam. En dat is iets wat we hier niet willen zien, zoals je net ook tijdens het registreren hebt kunnen lezen in de algemene voorwaarden :)

[ Voor 92% gewijzigd door Zoefff op 04-07-2006 00:02 ]

Pagina: 1