Toon posts:

Piano opname apparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 957 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wordt m'n pa 60 en aangezien hij veel op de piano speelt, had hij het idee om zijn muziek zelf op te gaan nemen. Nu heb ik niet zo megaveel verstand van opnameapparatuur en microfoons, maar ik zat te denken aan minidisc, bijv een Sony HI-MD speler, zoals de MZ-RH1 in combinatie met een goede microfoon. Budget is ongeveer 300 - 450 euro. Voorwaarde is wel dat het mobiel moet zijn, dus niet zeulen met kisten vol met audio-apparatuur.

Nu biedt Sony standaard een bijbehorende externe microfoon aan, maar weet ik dat bijv. Sennheiser microfoons kwalitatief erg goed zijn. En heeft iemand ervaring met de geluidskwaliteit van de Sony microfoons.

Wat raden jullie mij aan om te kopen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 14:39 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 14:33:
Binnenkort wordt m'n pa 60 en aangezien hij veel op de piano speelt, had hij het idee om zijn muziek zelf op te gaan nemen. Nu heb ik niet zo megaveel verstand van opnameapparatuur en microfoons, maar ik zat te denken aan minidisc, bijv een Sony HI-MD speler, zoals de MZ-RH1 in combinatie met een goede microfoon. Budget is ongeveer 300 - 450 euro.
Je wilt geen Minidisc als er voor die prijs net zo'n goede (lossless) Flash-based of harddisk-based opnamemogelijkheden zijn.
Wat raden jullie mij aan om te kopen?
Geen MD, IMHO. Boss, Zoom, Fostex en Edirol hebben op dat gebied mooie oplossingen die ook gelijk weer door kunnen naar de computer. Ook een optie: lange kabel, goede microfoon, en een audio interface; zet op de computer een wave-editor, laat 'm beginnen met opnemen en laat 'm in opnamestand lopen. Je hebt dan helemaal niet te maken met een echte limiet aan bestandsgrootte (wat je bij portable recorders wel hebt). 1 keer instellen, gelijk opknippen en op CD branden, zo gepiept. Wel aan te raden dat je de piano dan in een stille of afgeschermde ruimte hebt staan; niet dat je er ruis bij hoort (achteraf weghalen is lastig). Het gros van het budget gaat dan naar waar het een verschil maakt; de microfoon.

In iets als dit : http://www.thomann.de/thoiw7_korg_d4_prodinfo.html of http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-192636.html zit al gelijk een microfoon-preamp. Bij de MD moet je eerst een aparte preamp en microfoon halen en -dan- nog eens door de ellende gaan die Sony gebruikers aandoet als ze iets naar hun computer willen overzetten (tenzij ze nu eindelijk toegegeven hebben dat Soundstage een ramp is of ze het proces verbeterd hebben).

Lees http://www.soundonsound.com/sos/may99/articles/recpiano.htm maar eens door zodat je weet wat er allemaal bij komt kijken :).

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 21-05-2006 14:52 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
thanx voor je reactie:

het was een goede tip om toch maar geen minidisc te kopen, maar een digital recording device. i.v.m. de mogelijkheid om kwalitatieve mics aan te sluiten ga ik toch uiteindelijk voor de Fostex MR-8 MkII.
is dit een goed merk? geen ruisvorming of zoiets... :p

http://www.fostexinternat...cs/products/mr8_mk2.shtml

Dan nu het pittige gedeelte... op dat apparaat zitten 2 microfoon aansluitingen met fantoom-voeding.
Voor piano, moet ik dan perse condensator-mics hebben omdat die een warm geluid hebben? of zou een dynamische mic ook ermee doorkunnen? wat is verstandig?

Is het verstandiger om piano met 2 mics op te nemen om met 1? ik vermoed 2, maar de Behringer C-2 Set is wel erg goedkoop....

Potentiele microfoons:
- Behringer C-2 Set (deze had ik al eerder genoemd)
- M-Audio Nova
- Shure KMS 109
- Sennheiser E 614

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 17:51 . Reden: Topic opgeruimd en geupdate ]

Verwijderd

Topicstarter
kick

De opnames moeten eigenlijk stereo zijn, maar dan zijn er dus 2 microfoons nodig. Of bestaat er zoiets als een stereo microfoon?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 14:03 ]

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Die fostex heeft toch al 2 mic ingangen?
Stereo mics zijn er wel, maar dat zijn gewoon 2 mics in 1 behuizen (+ 2 stekkers dus)

Ik zou voor 2 condensator mics gaan. Voor piano krijg je dan denk ik het mooiste/ warmste geluid.

Success ermee.

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Verwijderd

Topicstarter
Zit er wat goeds tussen de microfoons die ik hierboven op een rijtje had gezet? Of heeft iemand nog andere suggesties?

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-02 07:21
Verwijderd schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:23:
Zit er wat goeds tussen de microfoons die ik hierboven op een rijtje had gezet? Of heeft iemand nog andere suggesties?
Kijk eens naar de Studio Projects B3.

Maar ik begrijp dat je er 2 moest hebben?!... :>

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Als je een stereo-setje moet hebben zijn er paren van "matched" microfoons te koop of mics met 2 "hoofden". Zie http://www.thomann.de/tho...2_stereoset_prodinfo.html of http://www.thomann.de/thoiw7_rode_nt4_prodinfo.html .

Die Fostex lijkt mij wel okee op zich, ze hebben al een hele tijd ervaring met het bouwen van portable recorders. Het verschil tussen de modellen in die prijsklasse zit 'm voornamelijk in de bediening, de microfoon-preamps moet je sowieso voor lief nemen (maar een andere oplossing zit niet in het ding zelf ingebouwd en wordt pas bij een x-bedrag echt veel aantrekkelijker, en het is niet zo'n issue). Als je stereo gaat opnemen is 't wel handig dat je 2 XLR ingangen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de mics, ga ik denk ik voor de Rode NT5.

Vraag, weet iemand een goede zaak (liefst in Nederland) waar ik de Fostex MR8-MKII kan bestellen?

Fostex internationaal heeft maar 1 distributiepunt in nederland op de site staan, ImkeRoos audio,
gebeld, en er werd niet opgenomen. Verder nog Feedback in Rotterdam geprobeerd. Die verkochten geen Fostex meer. Waarom? Geen idee.... Peter Verspui audio ofzo gecheckt in Rotterdam, die verkochten wel Fostex, maar dat model stond niet op de site....

Zijn er hier nog meer heavy Fostex-users in da house?

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Mwa, Thomann is echt een klasse zaak hoor. Musicstore Koeln is ook een hele goede optie, die hebben een paar Nederlanders op de servicedesk en zelfs een NL bankrekeningnummer zodat je niet met IBAN/BIC hoeft te gaan goochelen. Alle respect voor Feedback overigens, ik bestel daar ook geregeld iets.

Pagina: 1