[XP] Windows weigert te printer over netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58
Excuses aan Elevator voor de Engelse start post van voorheen. Bij deze dan alsnog in het Nederlands (bedankt voor de her-opening)...

Ik heb een nogal tricky probleem met mijn vrouw d'r HP laptop. Ik probeer te printen naar een netwerk printer, maar Windows weigert om het vereiste netwerk verkeer te initiëren.

OPSTELLING:
  • HP Pavilion ze4900 met Windows XP Home Edition, SP2, voorzien van -alle- updates.
  • 802.11g Wifi netwerk, gebaseerd op een Apple Airport Express.
  • Lexmark e342N printer, verbonden met de USB poort van de Apple AE.
MINDER RELEVANTE ONDERDELEN VAN HET NETWERK:
  • Twee andere systemen binnen het netwerk: een iBook G4 en een Powermac G5 (resp OS X 10.4 en 10.3).
  • Internet verbinding via kabel modem, hangt aan de UTP poort van de Apple AE.
WINDOWS CONFIGURATIE:
  • De printer configuratie is gemaakt volgens de handleidingen van Apple, Microsoft en de vele howto's op het web. Deze pagina geeft een gedetaileerde uitleg.
  • Kort samen gevat: Add printer -> Local printer attached to this computer (geen vink bij automatic detection) -> Use port IP_10.0.1.1 -> Driver = Lexmark e342N PS3.
  • Port IP_10.0.1.1 is gedefinieerd als RAW verbinding naar poort 9100 op 10.0.1.1 (het IP van de Apple AE).
TROUBLESHOOTING:
  • De printer lokaal aansluiten en dan printen werkt wel.
  • Printen werkt vanaf beide Macs zonder problemen.
  • Rendezvouw/Bonjour tools van Apple werken niet.
  • Printen met de "generic text printer" driver werkt niet (om problemen met de std driver uit te sluiten).
  • Telnet vanaf het Windows systeem naar poort 9100 van de Apple AE werkt ook goed. Tekst die word ingevoerd via Telnet komt ook werkelijk uit de printer.
  • Firewalls uitzetten maakt geen verschil (anders zou die Telnet van hierboven ook niet werken).
  • TCPDump (packet sniffer) toont aan dat het Windows systeem geen netwerkverkeer initieert. Er gaat geen enkel verkeer naar poort 9100, behalve als ik dus met de hand Telnet.
Oftewel: in Windows intern gaat er iets dik fout. De "Standard Port Monitor" stuurt mijn print request niet het netwerk op, OF de SPM ontvangt de print requests niet uit de queue.

Heeft iemand suggesties die -niet- te maken hebben met een reinstall? :)

[ Voor 70% gewijzigd door Liegebeest op 21-05-2006 17:19 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Zoiets heb ik hier ook een keer gehad:

Printer hélemaal van de laptop deïnstalleren (tot drivers enzo aan toe), printer lokaal aan laptop hangen met installatiecd, testprintje draaien, vervolgens printer aan netwerk hangen en nieuwe 'extra' printer maken als netwerkprinter.
Daarna zou het opgelost moeten zijn, het heeft hier iig gewerkt.

Controleer ook of de Spooler-service draait en of je naar de goede printer afdrukt.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilogger
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-03-2009
Ik heb nog geen configuratie gezien.

En wat heb je zoal ingesteld.

Je HP Notebook met een lokale printer welke via een LPR printer poort
wijzend naar de Lexmark is ingestelt.

Ik neem aan dat de accesspoint c.q. wireless router voorzien is van een CD'tje
waarop een printerpoort configuratie software op staat.
Gebruik deze.

gowron uses only AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Sorry, maar als je niet eens de moeite neemt om je post in het Nederlands te vertalen dan ben je geen topic op GoT waard :)

En terug open mits topicstarter z'n topic vertaald naar Nederlands :)

[ Voor 23% gewijzigd door elevator op 21-05-2006 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@ DarthPlastic:
Ik zal dat eens proberen. Het afdrukken naar de printer werkt overigens wel perfect als ze op de laptop's USB poort is aangesloten. Aan de drivers zelf zal het in elk geval niet liggen dus :)

@ Zilogger:
* De configuratie had ik naartoe gelinkt. Nu in de topic start iets verder uitgelegd (met alsnog de link naar de pagina met screenshots).
* In Windows schijnt het dus normaal te zijn om een netwerk printer als lokale port te configureren, welke de requests doorzet over IP. Vandaar dat de boel op die manier is geconfigureerd. De lokale port met de naam IP_10.0.1.1 verwijst dus intern door naar TCP poort 9100 op IP adres 10.0.1.1 (het Wifi AP).
* Er is geen aparte software nodig voor het printer sharen van de Apple Airport Express. Niet op de Wifi AP zelf en ook niet op de print clients. Onder Mac OS X (en vaak onder Windows) werkt dit perfect met Zeroconf/Bonjour en anders dus met RAW printen over TCP/IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

cailin_coilleach schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:14:
* In Windows schijnt het dus normaal te zijn om een netwerk printer als lokale port te configureren, welke de requests doorzet over IP. Vandaar dat de boel op die manier is geconfigureerd. De lokale port met de naam IP_10.0.1.1 verwijst dus intern door naar TCP poort 9100 op IP adres 10.0.1.1 (het Wifi AP).
Nou ja, in zoverre...

je hebt een printing device (de printer zelf) die een netwerk aansluiting heeft.
De printserver is het device waar de logical printer op geinstalleerd wordt.
In Windows is de printer dan eigenlijk enkel de logical printer, de queue.
Dat deze via \\printserver\sharedprinter of IP_10.0.1.x als printer wordt aangesproken maakt in sommige gevallen voor de printdriver nog wel eens uit.
Je zou eens kunnen proberen of je wel met een redirected printerport via je OSX boxen kan printen (dus bijvoorbeeld net use lpt1: \\osxbox1\sharedprinter).

Alternatief kan je ook nog de printprocessor aanpassen (NT_EMF).
Uiteraard moet je dan wel de printdevice kunnen pingen, maar dat zal denk ik wel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@ Backslash:
* Ik zal inderdaad voor de volledigheid ook eens zien of printen naar een via OS X gesharede printer wel werkt. Voor de volledigheid dan, want idealiter print de HP natuurlijk direct naar de Airport Express :) Ik wil niet een PC aan laten staan om te kunnen printen.

* Aangaande de printprocessor: daar zal ik eens wat meer over moeten lezen :) Dat zegt me weinig namelijk. Maar inderdaad: vanaf de HP is het -wel- mogelijk om te pingen en om verbinding te makken met die poort 9100 van de Apple AE. Het is dus alleen zo dat Windows dat dus vertikt uit zichzelf te doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zegt dat als je telnte naar poort 9100 en je iets intypt, dat het er dan gewoon uitkomt. Als je nou eeens een printer installeert op diezelfde port maar dan met de 'Generic text'-driver? Werkt het dan wel?

Als je net na het printen een 'netstat -an | findstr 9100' uitvoert - zie je dan uberhaupt connectie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@ Elevator:
De "generic-text" driver had ik inderdaad ook al geprobeerd. Dat gaf ook geen sjoege.

En zoals ik zei: ik zie inderdaad -geen- verbindingen naar buiten toe gaan vanaf de laptop. Binnen in Windows word dus besloten om geen verbinding naar buiten op te zetten.

Vervelend genoeg kan ik nu even geen dingen aanpassen, aangezien m'n vrouw op de laptop zit te werken... Ik zal zsm laten weten wat er uit de overige suggesties is gekomen.

Pagina: 1