Excuses aan Elevator voor de Engelse start post van voorheen. Bij deze dan alsnog in het Nederlands (bedankt voor de her-opening)...
Ik heb een nogal tricky probleem met mijn vrouw d'r HP laptop. Ik probeer te printen naar een netwerk printer, maar Windows weigert om het vereiste netwerk verkeer te initiëren.
OPSTELLING:
Heeft iemand suggesties die -niet- te maken hebben met een reinstall?
Ik heb een nogal tricky probleem met mijn vrouw d'r HP laptop. Ik probeer te printen naar een netwerk printer, maar Windows weigert om het vereiste netwerk verkeer te initiëren.
OPSTELLING:
- HP Pavilion ze4900 met Windows XP Home Edition, SP2, voorzien van -alle- updates.
- 802.11g Wifi netwerk, gebaseerd op een Apple Airport Express.
- Lexmark e342N printer, verbonden met de USB poort van de Apple AE.
- Twee andere systemen binnen het netwerk: een iBook G4 en een Powermac G5 (resp OS X 10.4 en 10.3).
- Internet verbinding via kabel modem, hangt aan de UTP poort van de Apple AE.
- De printer configuratie is gemaakt volgens de handleidingen van Apple, Microsoft en de vele howto's op het web. Deze pagina geeft een gedetaileerde uitleg.
- Kort samen gevat: Add printer -> Local printer attached to this computer (geen vink bij automatic detection) -> Use port IP_10.0.1.1 -> Driver = Lexmark e342N PS3.
- Port IP_10.0.1.1 is gedefinieerd als RAW verbinding naar poort 9100 op 10.0.1.1 (het IP van de Apple AE).
- De printer lokaal aansluiten en dan printen werkt wel.
- Printen werkt vanaf beide Macs zonder problemen.
- Rendezvouw/Bonjour tools van Apple werken niet.
- Printen met de "generic text printer" driver werkt niet (om problemen met de std driver uit te sluiten).
- Telnet vanaf het Windows systeem naar poort 9100 van de Apple AE werkt ook goed. Tekst die word ingevoerd via Telnet komt ook werkelijk uit de printer.
- Firewalls uitzetten maakt geen verschil (anders zou die Telnet van hierboven ook niet werken).
- TCPDump (packet sniffer) toont aan dat het Windows systeem geen netwerkverkeer initieert. Er gaat geen enkel verkeer naar poort 9100, behalve als ik dus met de hand Telnet.
Heeft iemand suggesties die -niet- te maken hebben met een reinstall?
[ Voor 70% gewijzigd door Liegebeest op 21-05-2006 17:19 ]
Liege, liege, liegebeest!