Het volgende probleem speelt zich af, 6 maanden, na aankoop van mijn systeem.
te weten:
mobo: ASUS P5N32-SLI DELUXE
cpu: Intel 3.4 Ghz
mem: 2 GB Corsair
vga: ASUS Extreme N7800 GTX (256 MB, PCI-Express)
pwr: Cooler Master Real Power 450W
pci1: HardSID
pci2: Hauppage WINTV Pro
dvd1: NEC ND-3520A
dvd2: LG GDR-8163B
fdd: samsung
hdd1: WD 30GB SATA
hdd2: Maxtor 300GB DiamondMax 10 SATA
driver info:
vga: nVidia 84.21 (geen beta driver)
mobo: AMI BIOS versie 0310
directx: 9.0c
Het eigenlijke probleem is dat als ik 3D applicaties start ik
binnen een random tijd de volgende blue screen krijg:
Met spellen dan hangt eerst het beeld (freeze) en een happerend geluid, alsof
een audio cd blijft hangen. Dit duurt 5 a 10 seconden en dan BSOD.
Dit zegt Microsoft er overgens over:
CAUSE
This issue may occur if the display driver is caught in an infinite loop while it waits for the video hardware to become idle. This issue typically indicates a problem with the video hardware or that the display driver cannot program the hardware correctly.
Ik ben toen op onderzoek gegaan en heb het volgende uitgeprobeerd.
- Clean Windows installatie.
Dus ook alle windows_updates geinstalleerd.
en van alle hardware de laatste drivers geinstalleerd.
- Een halve dag Memtest86 gedraaid. Geen problemen gevonden.
Het probleem was hiermee nog niet verholpen, waarna ik mijn systeem had uitgekleed tot een minimum van mobo, cpu, mem, vga, pwr en hdd1
En nog was ik niet van het probleem af. Het lag dus niet aan de overige hardware.
Ik denk laat ik eens de standaard DXDIAG 3D testen draaien.
De 'Test DirectDraw' verliep vlekkeloos, terwijl de 'Test Direct3D'
de volgende meldingen gaf.
Test failed at step 8 (Creating 3D device): HRESULT = 0x887602eb (error code)
Test failed at step 8 (Creating 3D device): HRESULT = 0x8876086a (3D not available)
Test failed at step 8 (Creating 3D device): HRESULT = 0x8876086a (3D not available)
Op verschillende forums kom ik weinig oplossingen tegen gerelateerd aan mijn probleem.
Herinstallaties van drivers liepen op niets uit.
Ook een loopdemo van 3DMark06 1.0.2 draaid soms een dag zonder problemen terwijl de andere dag hij binnen 5 min crashed.
Tevens heb ik zitten switchen met verschillende FSAA, Anisotropic en resoluties waarden.
Maar het treed bij elke combinatie op. Althans bij spellen.
Uiteraard heb ik veel ge-googled om te zoeken naar mogelijke oplossingen.
Persoonlijk denk ik dat die GPU defect is.
Ik ben nu ten einde raad. Ik heb nog garantie op dit ding, maar omdat het zo puur random is (met spellen wel binnen een half uur) wanneer dit optreed heb ik geen specifieke test die kan zeggen dat ie echt stuk is. Want het zal me niks verbazen als hij wel gewoon vlekkeloos werkt volgens de winkel.
Bestaan er trouwens test-tools die elke mogelijke hardwarefunctie van een grafische kaart test?
Ik hoor graag wat suggesties, alvast bedankt.
SpeedWell
[edit: typo eerste zin]
te weten:
mobo: ASUS P5N32-SLI DELUXE
cpu: Intel 3.4 Ghz
mem: 2 GB Corsair
vga: ASUS Extreme N7800 GTX (256 MB, PCI-Express)
pwr: Cooler Master Real Power 450W
pci1: HardSID
pci2: Hauppage WINTV Pro
dvd1: NEC ND-3520A
dvd2: LG GDR-8163B
fdd: samsung
hdd1: WD 30GB SATA
hdd2: Maxtor 300GB DiamondMax 10 SATA
driver info:
vga: nVidia 84.21 (geen beta driver)
mobo: AMI BIOS versie 0310
directx: 9.0c
Het eigenlijke probleem is dat als ik 3D applicaties start ik
binnen een random tijd de volgende blue screen krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer. The problem seems to be caused by the following file: nv4_disp If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: The device driver got stuck in an infinite loop. This usually indicates problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly. Please check with your hardware device vendor for any driver updates. Technical information: *** STOP: 0x000000EA (0x87F278C8, 0x89709A08, 0xF78BECBC, 0x00000001) nv4_disp Beginning dump of physical memory Physical memory dump complete. Contact your system administrator or technical support group for further assistance. |
Met spellen dan hangt eerst het beeld (freeze) en een happerend geluid, alsof
een audio cd blijft hangen. Dit duurt 5 a 10 seconden en dan BSOD.
Dit zegt Microsoft er overgens over:
CAUSE
This issue may occur if the display driver is caught in an infinite loop while it waits for the video hardware to become idle. This issue typically indicates a problem with the video hardware or that the display driver cannot program the hardware correctly.
Ik ben toen op onderzoek gegaan en heb het volgende uitgeprobeerd.
- Clean Windows installatie.
Dus ook alle windows_updates geinstalleerd.
en van alle hardware de laatste drivers geinstalleerd.
- Een halve dag Memtest86 gedraaid. Geen problemen gevonden.
Het probleem was hiermee nog niet verholpen, waarna ik mijn systeem had uitgekleed tot een minimum van mobo, cpu, mem, vga, pwr en hdd1
En nog was ik niet van het probleem af. Het lag dus niet aan de overige hardware.
Ik denk laat ik eens de standaard DXDIAG 3D testen draaien.
De 'Test DirectDraw' verliep vlekkeloos, terwijl de 'Test Direct3D'
de volgende meldingen gaf.
Test failed at step 8 (Creating 3D device): HRESULT = 0x887602eb (error code)
Op verschillende forums kom ik weinig oplossingen tegen gerelateerd aan mijn probleem.
Herinstallaties van drivers liepen op niets uit.
Ook een loopdemo van 3DMark06 1.0.2 draaid soms een dag zonder problemen terwijl de andere dag hij binnen 5 min crashed.
Tevens heb ik zitten switchen met verschillende FSAA, Anisotropic en resoluties waarden.
Maar het treed bij elke combinatie op. Althans bij spellen.
Uiteraard heb ik veel ge-googled om te zoeken naar mogelijke oplossingen.
Persoonlijk denk ik dat die GPU defect is.
Ik ben nu ten einde raad. Ik heb nog garantie op dit ding, maar omdat het zo puur random is (met spellen wel binnen een half uur) wanneer dit optreed heb ik geen specifieke test die kan zeggen dat ie echt stuk is. Want het zal me niks verbazen als hij wel gewoon vlekkeloos werkt volgens de winkel.
Bestaan er trouwens test-tools die elke mogelijke hardwarefunctie van een grafische kaart test?
Ik hoor graag wat suggesties, alvast bedankt.
SpeedWell
[edit: typo eerste zin]