Nforce3 onboard NIC onbruikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 09:12
In deze thread heb ik het probleem uitgebreid uitgelegd.

Kort samengevat:

Het systeem
Het gaat om een shuttle sn85g4 v2 (Cpuz specs pagina)

Het probleem
Na een schone windows 2000 install met de nieuwste nforce drivers van de nvidia site kreeg ik geen ip adres van mijn sitecom WL-114 router. Ik heb vervolgens de drivers van de shuttle site geprobeerd maar die gaven me hetzelfde resultaat.

Voor de zekerheid heb ik daarna windows xp geinstalleerd. Ook dit gaf me hetzelfde resultaat.

Ik heb verschillende kabels getest (die goed werken op andere pc's), ik heb een cross cable gehangen tussen de shuttle en mijn laptop (p3 vaio met win 2k) en de verbinding ging om de paar seconden aan en uit. Ook heb ik de shuttle direct aan m'n kabelmodem gehangen (upc, mac adres gecloned) maar ook dat wilde niet baten.

Elke keer kreeg ik of 0.0.0.0 of (zoals op dit moment) 169.254.91.136.
Mijn (huidige) theorie
Inmiddels heb ik veel informatie gevonden over problemen die mensen hebben met de onboard netwerkkaart van nforce borden en ben ik er meer van overtuigd dat het een moederbord (driver) probleem is en niet zoals ik eerder dacht een probleem dat in Netwerken thuis hoort.

Ik las overal over het feit dat je de firewall software niet moet installeren. Ik snapte niet waar dat precies op sloeg want het was me nooit gevraagd of ik hem wilde installeren. Uiteindelijk denk ik dat dat het probleem is. Ik vermoed dat de firewall aan staat en ik kan niet bij de settings om hem uit te zetten.

Als ik in de device manager kijk en de "Configuration" tab open zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://walter.sb-1.net/bb/got/nforce/jpg/device%20manager%201.jpg

Als ik vervolgens een van de items klik (maakt niet uit welke) krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://walter.sb-1.net/bb/got/nforce/jpg/device%20manager%202.jpg

Als ik "yes" klik krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://walter.sb-1.net/bb/got/nforce/jpg/device%20manager%203.jpg

Na wat zoeken heb ik de setup file gevonden in de c:\nvidia folder en heb hem handmatig geprobeerd te starten. Het nvidia installatie programma start netjes, maar als hij klaar is om daadwerkelijk te installeren krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://walter.sb-1.net/bb/got/nforce/jpg/device%20manager%204.jpg

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

Overigens heb ik de nieuwste nforce 3 drivers van de nvidia site in gebruik. Ik heb ook de drivers van shuttle en wat onofficiele drivers van guru3d getest. Met geen van allen lukte het me om een goede verbinding te maken met de router.

Help :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het vergelijkbaar is met uw probleem maar de Nvidia NIC op mijn nForce3 250 bordje heeft ook nooit gewerkt van dag 1. Ik gebruik al jaar en dag de onboard gigabit NIC. Een tijdje gezocht wat het kan zijn maar op het alleen maar meer meldingen van dezelfde problemen gevonden.

Ik ben gestopt met zoeken :)

Systeem werkt verder al meer dan een jaar feilloos dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Het is een tweedehands shuttle waar de onboard lan poort wel gewerkt heeft... maar ik ben ook mensen tegengekomen op het nvidia forum die na maanden OP EENS problemen hadden...

Zoals ik in de andere thead had gezet is het normaal gesproken geen probleem om een pci kaart te gebruiken, maar aangezien het een shuttle is zou ik dan meteen door m'n pci kaarten sloten heen zijn. Dat maakt de shuttle nogal gelimiteerd aangezien ik het idee had om er een tv tuner kaart in te doen. Ook daar zijn workarounds voor maar het zou een beetje voelen als een shuttle kopen waar het pci slot van stuk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als je de drivers installeerd moet je opgeven dat je niet de firewall insteld, deze werkt niet goed en daardoor werkt je netwerk ook niet.

Gooi de drivers eraf, en installeer de drivers opnieuw.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 21-05-2006 20:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:19
weet je zeker dat er niet eenr ealtek gigabit op zit?

heb zelf ook een nforce 3 ultar mobo, en daar zit een realtek gigabit en een nvidia noggewat op. die nvidia gebruik ik in ieder geval neit... wel geinstalleerd maar neit nodig (en inderdaad die firewall - ook wel NAM (=network access mananger) genoemd kan je beter neit installeren)
verder kan je de realtek drivers van de realtek website downloadne en zouden ze moeten werkena ls je een realtek gigabit hebt.

daarnaast meot je even kijken of je die netwerk controller wel hebt aanstaan in je bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:45
Op mijn nForce 3 Ultra board zit juist weer een Marvell gigabit controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Bedankt voor de reacties.

Voor zover ik kan oordelen zit er een "gewone" nvidia nic in. Hij installeert prima, alleen hij werkt niet

:*) <-- als boer met kiespijn

Het probleem is dus dat ik nooit de vraag heb gehad of ik de NAM wil installeren. Als ik dat handmatig probeer te doen krijg ik de bovenstaande foutmelding.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het inderdaad geen nvidia is maar dat hij als nvidia gedetecteerd word omdat de drivers dat forceren.

Er gaat overigens wel verkeer naar buiten, maar niet terug. Het riekt erg naar DHCP requests die niet beantwoord worden. Vandaar dat ik ook denk dat het een firewall probleem is.

Wat betreft de drivers eraf halen en er weer op zetten, elke keer dat ik heb getest heb ik een ghost image zonder moederbord drivers erop gezet, dus het probleem is in ieder geval niet het achterblijven van rotte drivers.

Wat ik nu ga doen is een schone image erop zetten en even kijken wat everest ervan vind, wat voor chipset hij vindt dat het is.

Ik hoor graag meer suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

walterg schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:12:
Bedankt voor de reacties.

Voor zover ik kan oordelen zit er een "gewone" nvidia nic in. Hij installeert prima, alleen hij werkt niet

:*) <-- als boer met kiespijn

Het probleem is dus dat ik nooit de vraag heb gehad of ik de NAM wil installeren. Als ik dat handmatig probeer te doen krijg ik de bovenstaande foutmelding.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het inderdaad geen nvidia is maar dat hij als nvidia gedetecteerd word omdat de drivers dat forceren.

Er gaat overigens wel verkeer naar buiten, maar niet terug. Het riekt erg naar DHCP requests die niet beantwoord worden. Vandaar dat ik ook denk dat het een firewall probleem is.

Wat betreft de drivers eraf halen en er weer op zetten, elke keer dat ik heb getest heb ik een ghost image zonder moederbord drivers erop gezet, dus het probleem is in ieder geval niet het achterblijven van rotte drivers.

Wat ik nu ga doen is een schone image erop zetten en even kijken wat everest ervan vind, wat voor chipset hij vindt dat het is.

Ik hoor graag meer suggesties!
Officiele drivers downloaden van Nvidia.com en de drivers installeren. Dan niet de Nvidia Firewall (Nvidia Active Armor) installeren. Daar ligt het probleem dus echt.
Verkeerd gelezen. Je had dus al de nieuwste drivers gedownload. Probeer de onderdelen allemaal apart te installeren (misschien dat dat kan via de Nvidia website).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je de kabel er uit stampt, krijg je dan wel een melding dat de kabel niet / wel is aangesloten?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Ik heb net (mede op jouw aanraden) alleen de nic drivers geinstalleerd maar ook dit heeft hetzelfde effect.

Oftewel... installeert prima, geeft een link, stuurt er een paar pakketjes uit maar krijgt er geen binnen.

Ik blijf ervan overtuigd dat het iets met de firewall te maken heeft. Het feit dat de drivers niet eens vragen of ik de NAM wil installeren en het feit dat als ik ze wel probeer te installeren ik de melding "NVIDIA Hardware/Driver not found" krijg versterk dat alleen maar.

Ook heb ik trouwens de bios geupdate naar de laatste versie. Zal niet veel schelen maar goed, er stond een jaren oude bios op en je weet het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
SMSfreakie schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:00:
Als je de kabel er uit stampt, krijg je dan wel een melding dat de kabel niet / wel is aangesloten?
Yup, hij geeft gewoon een link. Zoals ik al zei zie je ook dat er een paar pakketten uitgestuurd worden.

De driver op zich LIJKT goed geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
walterg schreef op maandag 22 mei 2006 @ 01:13:
[...]
Yup, hij geeft gewoon een link. Zoals ik al zei zie je ook dat er een paar pakketten uitgestuurd worden.

De driver op zich LIJKT goed geinstalleerd.
als je hem er uit haalt meld die dus ook dat je geen link heb? just to be sure :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Jazeker :)

Wat ik dus ook niet snap is waarom hij aan/uit/aan/etc gaat als ik verbinding maak met een andere pc via een cross cable. Ik heb in den beginne nog wat getest met auto sensing/vast/half duplex/full duplex etc maar dat maakte niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09-2020
Wat geeft Systeembeheer aan dan? Staat er een uitroepteken bij?
Heb je het IP e.d. wel goed ingesteld. Dus heb je wel een DHCP lopen, omdat je een dynamisch IP hebt ingesteld?

Als je een melding krijgt dat je kabel is aangesloten, dan zijn de belangrijkste drivers geinstalleerd. Das overduidelijk. Dus check effe de bovenstaande tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Moartn82 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 08:55:
Wat geeft Systeembeheer aan dan? Staat er een uitroepteken bij?
Nee, de drivers zijn goed geinstalleerd.
Heb je het IP e.d. wel goed ingesteld. Dus heb je wel een DHCP lopen, omdat je een dynamisch IP hebt ingesteld?
Vanaf de 3com pci kaart die ik erin heb geprikt werkt dhcp gewoon. Vanaf WLAN (op m'n laptop) is het ook geen probleem.

Ook met een vast ingesteld IP adres krijg ik geen verbinding op de onboard LAN.
Als je een melding krijgt dat je kabel is aangesloten, dan zijn de belangrijkste drivers geinstalleerd. Das overduidelijk. Dus check effe de bovenstaande tips.
Bedankt voor de tips maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
Maar je hebt je NIC wel op DHCP gezet?
Kun je uberhaupt wat pingen?
Probeer eens je eigen NIC te pingen:
In dosprompt:
ping 127.0.0.1
Ik wacht je resultaat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
NIC staat op DHCP.

Als ik de kabel inprik krijg ik 0.0.0.0, er gaan wat pakketjes uit, niets terug, na een tijdje word het 169.x.x.x

Ik zal vanavond localhost proberen te pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
walterg schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:12:
Dit heb ik overigens geprobeerd maar everest gaf niets aan.

Wat ik vanavond nog wil proberen is om alles behalve de NIC te installeren (qua nvidia drivers dan) en kijken of everest dan wel een chipset herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
walterg schreef op maandag 22 mei 2006 @ 11:33:
NIC staat op DHCP.

Als ik de kabel inprik krijg ik 0.0.0.0, er gaan wat pakketjes uit, niets terug, na een tijdje word het 169.x.x.x
Die 0.0.0.0 is normaal, omdat ie op DHCP staat en nog geen IP-adres heeft gekregen.
Die 169.x.x.x is een standaard IP-adres van Windows die de netwerkkaart aanneemt, indien er geen DHCP server in de "buurt" is.
Zo te lezen is er niets met je NIC aan de hand. Tenminste, drivers zijn goed.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een NIC een beetje brak is en dat ie geen IP-adres via DHCP kon krijgen. Ook als je hem "hard" inklopt, doet ie nix. Dat zou een probleem kunnen zijn.
Komt zelden voor, maar ach, zelden is toch af en toe he. ;)
Heb je trouwens geen MAC-filtering aanstaan in je router? Dat zou namelijk ook een probleem kunnen zijn. Check dat ook direct even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en mischien kan je nog even dat ding een ander MAC adres geven, :? aangezien dat softwarematig in te stellen is?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Moartn82 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 12:47:
[...]

Die 0.0.0.0 is normaal, omdat ie op DHCP staat en nog geen IP-adres heeft gekregen.
Die 169.x.x.x is een standaard IP-adres van Windows die de netwerkkaart aanneemt, indien er geen DHCP server in de "buurt" is.
Zo te lezen is er niets met je NIC aan de hand. Tenminste, drivers zijn goed.
Klopt, vandaar dat ik nog steeds van mening ben dat het met de ingebouwde firewall te maken heeft...
Ik heb wel eens meegemaakt dat een NIC een beetje brak is en dat ie geen IP-adres via DHCP kon krijgen. Ook als je hem "hard" inklopt, doet ie nix. Dat zou een probleem kunnen zijn.
Komt zelden voor, maar ach, zelden is toch af en toe he. ;)
Erg irritant is dat van die onverklaarbare inconsistente problemen :*)
Heb je trouwens geen MAC-filtering aanstaan in je router? Dat zou namelijk ook een probleem kunnen zijn. Check dat ook direct even.
Dat was een van de eerste dingen waar ik naar heb gekeken, die staat uit.

Sowieso werkte het ook niet als ik de nic direct op de kabelmodem aansloot (inclusief mac adres spoofing). Wat ik ook erg vreemd blijf vinden is dat hij over z'n nek lijkt te gaan van een connectie met een andere laptop via crosscable.
SMSfreakie schreef op maandag 22 mei 2006 @ 12:58:
en mischien kan je nog even dat ding een ander MAC adres geven, :? aangezien dat softwarematig in te stellen is?
Weet niet of dat effect zou kunnen hebben... maar het is het proberen waard :)

[ Voor 12% gewijzigd door walterg op 22-05-2006 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Onboard of niet, een NIC is een NIC.

Processors, Mobo's & Geheugen » Netwerken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
Uhm, je zei dat je als je MAC had gespoofd. (neem aan gekloond)
Check effe op je niet 2 keer hetzelfde MAC-adres in je netwerk hebt zitten.
Want dan kan het ook misgaan. (zeker met DHCP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Aangezien het een Nforce probleem (b)lijkt te zijn denk ik dat het beter thuis hoort in PMG.

Maar goed, your call :)
Moartn82 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 13:19:
Uhm, je zei dat je als je MAC had gespoofd. (neem aan gekloond)
Check effe op je niet 2 keer hetzelfde MAC-adres in je netwerk hebt zitten.
Want dan kan het ook misgaan. (zeker met DHCP)
Ik heb alleen het nic adres gekloond (inderdaad) om mijn kabelmodem de verbinding te laten slikken. UPC verbindingen zijn verbonden aan een bepaald MAC-adres.

Verder hangen er op het moment zelfs helemaal geen pc's aan m'n router.

[ Voor 44% gewijzigd door walterg op 22-05-2006 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Moartn82 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 11:08:
Maar je hebt je NIC wel op DHCP gezet?
Kun je uberhaupt wat pingen?
Probeer eens je eigen NIC te pingen:
In dosprompt:
ping 127.0.0.1
Ik wacht je resultaat af.
Ping localhost werkt perfect.

*zucht*

edit:
Dit net naar nvidia tech support gestuurd:
Can't get any incoming traffic on Nforce onboard NIC.

Nforce 3 150 chipset.

Clean windows installation

Newest drivers from the nvidia site.

Everything installs fine but I do NOT get the option to install the NAM tools.

Installing the NAM tools manually gives me error messages.

ping localhost works.

Outgoing packages can be seen on the network status screen (supposedly dhcp requests). No incoming packages whatsoever.

Installing the NAM tools manually gives me this error message: NVIDIA Hardware/Driver not found

I'll add some screenshots from the error messages. First three are from using the device manager to install the NAM tools. The fourth one is from trying to install the NAM tools from the c:\nvidia folder.

My theory: The built in firewall is active but can not be accessed.
Ik zou "the next business day" iets van ze moeten horen. Ik ben benieuwd...

[ Voor 61% gewijzigd door walterg op 22-05-2006 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
Hmm... Met je NIC is niets mis mis, die werkt perfect.
Heb je ook al eens een nieuwe gebruiker aangemaakt onder XP en daarmee geprobeerd?
En als je WinXP nou opstart in veilige modus met netwerkondersteuning.. Wat doet ie dan? (hmm.. best wel een goede tip van mezelf ;))
Let me hear! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Ben nu aan het testen met Win2k en als administrator :)

XP gaf dezelfde fouten, maar ik zal xp er weer eens op donderen denk ik.

Een post die ik in een meuktracker thread had gelezen suggereerde dat je problemen kon krijgen als je NAM probeerde te installeren als je een nederlandse versie hebt, aangezien de folders en namen anders zijn. Het lijkt een soortgelijk probleem maar ik heb geen nederlandse versie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Moartn82 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 08:03:
Hmm... Met je NIC is niets mis mis, die werkt perfect.
Heb je ook al eens een nieuwe gebruiker aangemaakt onder XP en daarmee geprobeerd?
En als je WinXP nou opstart in veilige modus met netwerkondersteuning.. Wat doet ie dan? (hmm.. best wel een goede tip van mezelf ;))
Let me hear! ;)
Inmiddels kunnen testen. Safe mode heeft geen effect... XP geeft dezelfde foutmeldingen als 2000.

Nog geen reply van nvidia :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn82
Conclusie:
Koop gewoon een Realtek-kaartje van +/- 8 euri's en dan ben je ook klaar. ;)
Maar succes met nVidia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
Er zit al een 3com in hoor ;)

Was het een gewoon moederbord geweest dan had ik er niet eens zo veel tijd in gestoken maar het is een shuttle met 1 pci slot. Beetje zonde om dat voor een netwerkkaart te gebruiken als er eentje onboard zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 15:34
wat je ook kan doen is kijken op het board zelf. check welke chipset erin zit van de netwerk kaart (bijv realtek) en dan van realtek de drivers proberen. je weet maar nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
De nic driver werkt op zich, het is echt een nvidia onboard geval (met wat realtek hardware maar dat deel heeft geen driver nodig).

Helaas... :|
Pagina: 1