Ik heb de aerocool coolwatch (o.a. fancontroller) aangesloten, maar zodra ik de stroom inschakel beginnen de fans wel te draaien, maar de pc start niet op als ik hem aan zet. Als ik de stroomtoevoer naar de coolwatch uitschakel start de pc wel op, maar dan draaien de fans weer op het normale niveau ( = stofzuiger). Is er iemand met hetzelfde probleem? Ik heb namelijk geen flauw idee waar het aan zou kunnen liggen. Misschien aan het moederbord? Ik heb een asus A8N-E.
Voedings probleem misschien? Ontkoppel eens een andere stroomverbruiker?
nee, een apparaat ontkoppelen heeft geen effect. Het vreemde is dat de coolwatch wel lijkt te werken, want de fans gaan draaien op een veel lagere frequentie, maar om de een of andere reden lijkt het signaal wanneer ik de knop indruk om de pc te starten geblokkeerd te worden.
probeer eens een losse fan op de cpu spot van je mobo aan te sluiten, sommige mobo's booten niet als de cpu fan niet draait volgens hun, kan ook voor de NB gelden. wat je uiteindelijk kan doen als dat wel werkt: een extra draadje solderen voor rpm uitlezing, en die op je mobo prikken
Misschien bescherming van het moederbord dat deze weigert te booten als de CPU fan niet, of te langzaam, draait? Of is je CPU fan nog gewoon met je mobo verbonden, en niet met je coolwatch?
/note-to-self: Eerst lezen, dan posten.
/note-to-self: Eerst lezen, dan posten.
[ Voor 12% gewijzigd door frickY op 21-05-2006 13:33 ]
hmm, als dat het is, volgens mij zijn daar wel kabeltjes voor. Ik heb daar in ieder geval bij m'n Coolermaster Musketeer een kabeltje voor gekregen dat het RPM signaal dmv het gele draadje naar m'n moederbord stuurt, maar de rode en zwarte draadjes voor het voltage rechtstreeks vanaf de controller laat besturen 
edit: zoiets zegmaar
edit: zoiets zegmaar
[ Voor 16% gewijzigd door Vyo op 21-05-2006 13:45 ]
Ik heb alleen 2 case fans op de coolwatch aangesloten, want processor en moederbord ondersteunen amd's cool 'n quiet en dat werkt goed dus de cpu-fan staat niet op de coolwatch. De 2 casefans zijn ook de 2 die zorgen voor het stofzuigervolume, daarom wil ik deze aan kunnen passen.
Ik zie nu dat dat ding ook op een usb-header etc wordt aangesloten. Probeer eens dat ding alleen voeding te geven maar 'm voor de rest ontkoppeld van je systeem te houden, en daarna 1 voor 1 de rest van de features aan te sluiten, misschien ligt het daaraan?
Helaas, dit werkt ook niet. de coolwatch heeft 2 usb kabels: 1 voor de cardreader en usb front poorten en de ander voor de coolwatch zelf. Zodra ik deze tweede aansluit start de pc niet meer. Ik ben intussen wel nog op een ander forum iets tegengekomen (helaas in het duits) :
Auch ich bin stolzer Besitzer einer Coolwatch Lüftersteuerung. Lief ohne Probleme auf meinem alten PC (Board MSI 865PE Neo2-V). Auf meinem neuen PC (ASUS A8R32-MVP Deluxe) gab es dieselben Probs wie schon von Streetkid geschildert. Der Rechner ließ sich nach dem runterfahren nicht mehr einschalten, Coolwatch machte Alarm usw. Das Tauschen der Stecker hin und her brachte auch keinen Erfolg.
Da fiel mir ein, das es Dioden gibt. Hab mir vom Bekannten 2Stück besorgt, diese in beide USB Leitungen, die zur Coolwatch gehen,eingesetzt. Rotes Kabel Bezeichnung VCC - Durchflußrichtung zur Coolwatch. Seitdem keine Probleme mehr - alles funktioniert wie gewollt.
Zou dat een idee zijn om een diode er tussenin te plaatsen?
Auch ich bin stolzer Besitzer einer Coolwatch Lüftersteuerung. Lief ohne Probleme auf meinem alten PC (Board MSI 865PE Neo2-V). Auf meinem neuen PC (ASUS A8R32-MVP Deluxe) gab es dieselben Probs wie schon von Streetkid geschildert. Der Rechner ließ sich nach dem runterfahren nicht mehr einschalten, Coolwatch machte Alarm usw. Das Tauschen der Stecker hin und her brachte auch keinen Erfolg.
Da fiel mir ein, das es Dioden gibt. Hab mir vom Bekannten 2Stück besorgt, diese in beide USB Leitungen, die zur Coolwatch gehen,eingesetzt. Rotes Kabel Bezeichnung VCC - Durchflußrichtung zur Coolwatch. Seitdem keine Probleme mehr - alles funktioniert wie gewollt.
Zou dat een idee zijn om een diode er tussenin te plaatsen?
ik heb echt geen flauw idee, mijn duits is slecht en electronicakennis reikt niet zover >.> kun je misschien het stuk vanaf "Da fiel mir ein" vertalen?
Verwijderd
Die duitse flipper zegt dus dat hij het probleem opgelost heeft gekregen door een diode tussen de Vcc kabel te solderen van de usb kabel van de fancontroller, en dit zijnde met de doorlaatzin van mobo naar controller.
Als ik het goed lees.
Lijkt me zeker de moeite om te proberen!
Als ik het goed lees.
Lijkt me zeker de moeite om te proberen!
Pagina: 1