Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vacature gezien,
maar daarin vragen ze om oa een gemotiveerde brief.
Ik snap dat ze ermee bedoelen: een brief waarin je je motivatie aangeeft.
Maar hoe kan ik het beste zo'n brief beginnen/maken?
Of heeft iemand evt. een voorbeeld?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Om te beginnen, het is JOUW motivatie, dus die kunnen wij niet voor je schrijven. Zoek eens rond op internet, er zijn veel voorbeelden van sollicitatiebrieven te vinden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ze iig niet willen is een brief waarin je zegt "ik wil hier werken, want dat lijkt me leuk". Gewoon zeggen waarom je er graag zou willen werken en dit onderbouwen.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
Misschien weten ze op het FTD forum hier wel antwoord op.. :o
Zoek gewoon ff rond op de betere sites waar je voorbeelden kunt vinden..

[ Voor 38% gewijzigd door Hoyden op 21-05-2006 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
SandeR schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:41:
Misschien weten ze op het FTD forum hier wel antwoord op.. :o
Zoek gewoon ff rond op de betere sites waar je voorbeelden kunt vinden..
:+

OK, ik snap het, het moet dus een soort sollicitatie-brief worden, met alleen je motivatie?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:47:
[...]

:+

OK, ik snap het, het moet dus een soort sollicitatie-brief worden, met alleen je motivatie?
Nee, een brief behoort motivatie (willen) en geschiktheid (kunnen) te bevatten. Eigenlijk is gemotiveerde (sollicitatie)brief een pleonasme, want een sollicitatiebrief moet altijd een motivatie bevatten, net zoals sneeuw wit is ;)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sorry, maar is dit nu zo moeilijk? Ik ben 15 jaar oud, en schreef toen ik net 14 was al een gemotiveerde brief om te solliciteren zonder eerst te checken wat dat was. Anders heb je ook nog altijd woordenboeken en google...

Verwijderd

Verder doen opvallende zinnen het altijd goed.

Mijn persoonlijke favoriet: "Ik zoek een baan waarvoor ik met plezier mijn bed uit kom!"
--> Het valt op, is origineel en het geeft aan dat de baan je heel erg leuk lijkt. :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 13:19:
Verder doen opvallende zinnen het altijd goed.

Mijn persoonlijke favoriet: "Ik zoek een baan waarvoor ik met plezier mijn bed uit kom!"
--> Het valt op, is origineel en het geeft aan dat de baan je heel erg leuk lijkt. :)
Agreed, maar als de rest van je brief/cv vervolgens helemaal niets voorstelt, heb je helemaal niets aan een dergelijke inkomer. Daarnaast, als ik een dergelijke zin tegenkom in een brief voor een hbo of hbo+ functie, dan doet dat ook weinig goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:36:
Ik had een vacature gezien,
maar daarin vragen ze om oa een gemotiveerde brief.
Ik snap dat ze ermee bedoelen: een brief waarin je je motivatie aangeeft.
Maar hoe kan ik het beste zo'n brief beginnen/maken?
Of heeft iemand evt. een voorbeeld?
Geacht heer / mevrouw,

Uw advertentie heeft mijn aandacht getrokken [insert reden].
Ik ben zeer geïnteresseerd in uw bedrijf en heb affiniteit met de producten die u produceert.
Graag zou ik mijn enthousiasme voor [insert beroep] en uw bedrijf in een persoonlijk gesprek toelichten.

Mvg,

TS

Beetje tussenzinnetjes erbij knallen en klaar is de brief :)

• Anand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 00:00

Anand

Thank you, come again!

Niet dat het nog nodig is na de bovenstaande reply, maar om dát beeld te versterken:

Geachte meneer of mevrouw zus-en-zo,

Naar aanleiding van de vacature op die-en-die website / in die-en-die krant, wil ik hierbij graag mijn interesse tonen voor de door uw organisatie gepresenteerde functie van deze-of-die omschrijving.

Mijn affiniteit met het werkgebied spreekt uit mijn één-of-andere opleiding / werkervaring / interesse, en indien u besluit in te gaan op mijn reactie licht ik uiteraard graag mijn CV nader toe.

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,
mstr

Uiteraard kun je dit zoals hierboven ook voorgesteld nog allerlei specifieke meuk ertussen proppen, maar houd het overzichtelijk en bondig!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 19:17
Beide hierboven genoemde brieven zou mijn huidig nederlands lerares zwaar voldoende keuren.

http://www.sollicitatieinfo.nl/sollicitatiebrief/

Eerste link die ik tegenkom op google:

De opening
Het vinden van een opening is vaak het moeilijkst. Verzin ook nog maar eens een pakkende en orginele opneing. Een mogelijkheid is te verwijzingen naar de bron van de vacature (waar heeft u deze gezien). Origineel is het zker niet, maar wel duidelijk en informatief voor de werkgever (hoe hebben ze onze vacature gevonden). Tip: zorg dat de opening minimaal twee zinnen bevat. Een zin is namelijk geen alinea.

De kern
In de kern van de brief komen de relavante eraringen en motivatie aan bod. De door u genoemde ervaringen, opleidingen en motivatie moet natuurlijk gericht zijn op de eisen etc. die u kent via de advertentie en door andere voorbereidingen.

Wees altijd positief. Zom dus niet in op de zaken die niet matchen met de vacature maar vertel over andere goede ervaringen en karaktereigenschappen.

De afsluiting
Sluit af met een kort en bondige zin als: "graag licht ik mijn cv toe in een persoonlijk gesprek". Maak de afsluiting niet te lang. Bespreek concrete zaken in de kern.

Suc6 met soliciteren!

Verwijderd

Harm schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:35:
[...]

Agreed, maar als de rest van je brief/cv vervolgens helemaal niets voorstelt, heb je helemaal niets aan een dergelijke inkomer. Daarnaast, als ik een dergelijke zin tegenkom in een brief voor een hbo of hbo+ functie, dan doet dat ook weinig goed.
Klopt, je moet er natuurlijk wel een goede brief omheen bouwen. Maar iedereen doet zijn best om een zo goed mogelijke brief te schrijven. Als jij er iets origineels doorheen gooit, val je op en heb je sneller kans dat ze jou als mogelijke kandidaat zien, heeft naar mijn mening verder weinig met functie te maken. Maar inderdaad, de rest van de brief moet ook gewoon klopen.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 08:28

Basszje

Reisvaap!]

Beste Mevrouw / Meneer,

Ik ben enorm gemotiveerd!

Vriendelijke groet,

offtopic:
sorry...

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Basszje schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 18:28:
Beste Mevrouw / Meneer,

Ik ben enorm gemotiveerd!
Ik verwacht u morgen om 08.30 in mijn kantoor om mijn inwerktraject te starten.

Vriendelijke groet,

offtopic:
sorry...
En kijk ook hier eens: Hulp nodig bij sollicitatie.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ja, dat schrijf je als sollicitatiebrief, dat je iemand in je kantoor verwacht 8)7

• Anand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 00:00

Anand

Thank you, come again!

TheZeroorez schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:29:
Ja, dat schrijf je als sollicitatiebrief, dat je iemand in je kantoor verwacht 8)7
Ik meen dat het juist de grap op de grap was...

Vind 'm als grap iig sterk, maar da's waarschijnlijk waarom ik geen selecteur ben ;)

Zie na mijn reply weer on-topic zaken. Hopelijk...

[ Voor 10% gewijzigd door Anand op 28-05-2006 04:26 ]

Pagina: 1