Gnome vanuit de CLI 'clean' beëindigen

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Bestaat er een commando om gnome (of kde) sessie 'schoon' te beeindigen vanuit de CLI?
Met schoon bedoel ik dat er in feite hetzelfde gebeurt als wat er gebeurd als de gebruiker zichzelf uitlogd.

Waar heb ik dit voor nodig? Om de tijden te limiteren waarop de computer kan worden gebruikt, op dit moment heb ik een paar cronjobs die onderandere de gebruiker waarschuwen dat het systeem zo onbeschikbaar wordt en de /etc/passwd bestanden aanpassen zodat de gebruiker niet meer kan inloggen. Maar om de sessie te beeindigen doe ik op dit moment bij gebrek aan beter:
code:
1
/etc/init.d/gdm restart

Op zich is dat effectief, maar daar is toch 1 probleem mee is me opgevallen, als de computers een paar dagen aan zijn (en dus een hele zooi keren 'gereset' zijn) dan worden de Virtual Consoles onbruikbaar doordat daar dan de achtergrondafbeelding van de X sessie staat (of wat er op dat moment op het scherm staat in X). Output (of input) op de console manifesteert zich doordat de afbeelding bij newlines opschuift (naar boven of naar links), helaas niet om dan alsnog de console te laten zien maar omgewoon de rand van de anderekant van dezelfde afbeelding het schermin te laten schuiven.

Heel erg bedankt.

edit:

Kan de titel worden gecorrigeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Keeper of the Keys op 21-05-2006 09:56 ]

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 19:18
/etc/init.d/gdm stop misschien?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

KeeperoftheKeys schreef op zondag 21 mei 2006 @ 09:40:
[...]
edit:

Kan de titel worden gecorrigeerd?
Ik zie niet wat je wil corrigeren; gebruik de TR functie om een mod te attenderen op een titelchange en doe meteen een voorstel :) Had je deze gevonden?
Sourcey schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:23:
/etc/init.d/gdm stop misschien?
lees anders de TS ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bestaat er een commando om gnome (of kde) sessie 'schoon' te beeindigen vanuit de CLI?
Voor Gnome weet ik het niet, maar voor KDE is het
code:
1
dcop ksmserver ksmserver logout 0 0 0
om zonder vragen de sessie te beeindigen. Als je de middelste 0 in een 1 veranderd dan wordt het systeem gereboot, als je een 2 gebruikt wordt het systeem uitgezet.