Toon posts:

200 gb schijf eerst goed, na reinstall xp nog 32 gb

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik heb een probleempje. Vorigjaar had ik een 200 gb schijf gekocht die niet meteen door XP als zodanig herkent werd. Na maxblast had ik er een 2tal partities van gemaakt (100 gb aan data, 100gb aan mp3) dit werkte tijden prima. Totdat winxp raar begon te doen en ik deze wilde reinstallen. Windows stond op een andere schijf dus dit mocht geen problemen opleveren dacht ik. Maar dat doet het echter wel aangezien windows de schijf nu niet meer herkent, of alleen maar ziet als 32 gb.

Ik heb big drive enabler al geprobeerd net als maxblast(maar dan moet ik formatten en dat wil ik niet)

heeft iemand hier een oplossing voor?

alvast bedankt :)

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09-2019
Heb je SP2 geinstalleerd? Of zit ik verkeerd te denken

Verwijderd

Topicstarter
sorry, dat was ik vergeten te melden..

ik heb alle updates van windows erop staan SP2 en alle andere updates stuk of 30. Want eerst herkende hij 2 andere schijfen die op RAID zitten niet, daarna wel..

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 07:08
Je hebt in de tussentijd niet aan de jumpers gezeten?

Verwijderd

Topicstarter
Nee daar heb ik niet aangezeten.... ik heb infeite alleen de winxp cd erin gedaan, de oude 40 gb schijf geformateerd (NTFS) en daarop winxp geinstalleerd. Nu dat klaar is herkent ie het niet meer..

Ik heb net nog even gekeken en in de bios ziet hij de schijf ook alleen maar als een 32 gb versie. (Mobo is een gigabyte GA-8IHXP)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 21:14
bios updateje doen dan?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
Jah, mijn probleem daarbij is echter dat de laatste update van 2003 is.. en er nix bijstaat over veranderingen met betrekking tot hdd's die niet herkent worden

nog even een vraagje, wantben niet zo bekent met bios updates. Zou de hdd dan in 1e instantie (dus voor de reinstall van xp) ook niet herkent moeten zijn als 200 gb maar ook als 32 gb. Want eerst werkte deze wel gewoon, toen had ik hem geformateerd met Maxblast.

-edit-
ik schijn de nieuwste bios versie (F8) al te hebben... dat zag ik net bij het rebooten (de versie staat links bovenin en dat was F8)

-edit2-
Inmiddels bios geupdate, maar dat mag niet baten...

zelf zou ik niet meer kunnen weten wat het is, maargoed ik heb er dan ook niet al te veel verstand van...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 02:59 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kijk is bij je computermanagement (systeembeheer) en dan naar je schijfmanager. Lijkt me een stuk HDD dat niet gedefinieerd is door XP.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De oplossing staat gewoon in de OM FAQ / Beleid

[ Voor 31% gewijzigd door Guardian Angel op 21-05-2006 10:19 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het grootste gedeelte daarvan gelezen, maar ik kan het stuk niet vinden wat op mij van toepassing is (kan er overheen lezen??).

Bedoel je misschien "Dynamische volumes"? Want dat lijkt me een beetje gevaarlijk om zo ff uit te proberen, aangezien ik de data eigenlijk niet kan missen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

32 GB is vaak een jumper setting, toch ff checken. Zeker gezien je bios dat ook aangeeft.

[ Voor 29% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-05-2006 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op zondag 21 mei 2006 @ 13:12:
32 GB is vaak een jumper setting, toch ff checken. Zeker gezien je bios dat ook aangeeft.
Ik heb het zojuist nog even bekenen en er zit geen jumper in (hij zit primary slave), maar dan had hij in eerste instantie nooit als 2x 100gb herkent kunnen worden, voor de reinstall van XP.

• dinkelover
  • Laatst online: 27-02 09:50
Waarmee had je partities destijds aangemaakt? Als je iets van bootdiskettes hebt daarvan, kun je daar even van booten en kijken wat die zegt. Eventueel daar nog even formatteren (NTFS). En kan aan mij liggen maar is 32GB ook niet de limiet van FAT? Net zoals dat bestanden niet groter mogen zijn dan 2GB...

pepernooot

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

FAT verhaal klopt. Maar 32GB in bios is vreemd.
Zou toch ff een disktool draaien.

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
dinkelover schreef op zondag 21 mei 2006 @ 13:17:
Waarmee had je partities destijds aangemaakt? Als je iets van bootdiskettes hebt daarvan, kun je daar even van booten en kijken wat die zegt. Eventueel daar nog even formatteren (NTFS). En kan aan mij liggen maar is 32GB ook niet de limiet van FAT? Net zoals dat bestanden niet groter mogen zijn dan 2GB... 4 GB

Burp

• dinkelover
Ja klopt. Wellicht per ongeluk "only FAT" enabled in bios? Ken de optie niet in mijn bios maar je weet maar nooit... of anders die jumper inderdaad.

pepernooot

Verwijderd

Topicstarter
Ik had destijds de partities gemaakt met Maxblast waarbij ik geen diskettes heb gemaakt, dus dat kan geen uitkomst bieden. Verder lijkt het me zo dat als ik de hdd formateer ik de bestanden nooit terug kan krijgen, of in iedergeval de kans bestaat dat ik een deel kwijt ben. Dat doe ik dus liever niet.

ik zal ff kijken wat ik met een disktool(?) kan doen :)

ps. ik weet zeker dat het een NTFS is, er staan ook bestanden op van 8 gb etc.

• dinkelover
Omdat je eerder zei dat windows iets moest installeren om de harde schijf volledig te benutten, wellicht NTFS 3.1 van WinXP of iets dergelijks, aangepaste versie... en vervolgens herkent je bios dat niet als zodanig. Dus er kan wel NTFS opzitten maar wellicht ziet je BIOS dat niet zo. Weet niet of het kan, is zomaar een hersensnpinsel :) Als ik via mijn partitie programma boot, kan ik namelijk naar NTFS en NTFS 3.1 (XP) formatteren.

pepernooot

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na een paar uur gekut ben ik er achter wat het moet zijn, maar is het nog niet opgelost.

Ik belde een klasgenoot op en die vertelde dat ik "dynamic disk overlay" van Ontrack/maxtor moet hebben. Deze staat op de floppy versie van maxblast en moet je op een opstart diskette zien te krijgen. Ik krijg echter alleen maar errors als ik dat probeer. (bij het maken van de diskette en/of bij het lezen ervan). Heb het nu al met 10 diskettes geprobeerd en ben het een beetje zat.

Hoe ik erbij kom dat het dit moet zijn? Na het opstarten had ik altijd een scherm met een blauw vlak aan de bovenkant. Na wat speurwerk bleek dat de dynamic disk overlay te zijn. Dit scherm zie ik nu niet als ik de pc opstart. Ik hoop dat als ik dat weer installeer in dan de hardeschijf weer kan zien/lezen. (In maxblast kan ik wel zien dat hij 200 gb is, hij geeft daar echter aan dat er alleen een FAT 16 partitie opzit van die 32 gb).

Iemand een idee waar en of ik ergens standaard floppys kan downloaden met die dynamic disk overlay (DDO) erop? Of dit uberhaupt het probleem kan zijn? Of hoe ik het anders weer aan de praat moet krijgen, zonder al die kloten floppys?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Iemand een idee waar en of ik ergens standaard floppys kan downloaden met die dynamic disk overlay (DDO) erop? Of dit uberhaupt het probleem kan zijn? Of hoe ik het anders weer aan de praat moet krijgen, zonder al die kloten floppys?
Je hebt waarschijnlijk een speciaal programma'tje dat die specifieke bestanden uitpakt naar een floppy en die floppy formateerd? probeer eens met winrar of je de bestanden uit dat programma kunt extracten (meestal wel)

Daarna kun je dan een bootable USB stick maken (volgens mij kun je gewoon in deze computer je USB stick formateren als bootable LET OP: bij sommige usb-sticks/mp3 spelers mag je dit niet doen omdat ze anders de data niet meer kunnen lezen (omdat ze percee ehm FAT16 moeten zijn met nog een paar bestanden van zichzelf)

als je dan die stick als bootable geformateerd hebt kun je die bestanden die je met winrar extracted hebt uit dat programma er op zetten, en dan je computer opnieuw opstarten, je moet ook even in de bios "boot from usbdrive" aanzetten met prioriteit op 1, zodat deze als eerste wordt gepakt

(deze zelfde stappen kun je ook volgen met een floppy, miss dat het zo om wel werkt?)

Suc6!

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Topicstarter
therat10430 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 17:14:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een speciaal programma'tje dat die specifieke bestanden uitpakt naar een floppy en die floppy formateerd?
Het zit ietsje anders.. Ik BOOT de pc met een floppy van Maxblast4. Als deze eenmaal geladen is dan ga ik naar de opties om op een Boot diskette DDO (Dynamic Disk Overlay) te zetten. Vervolgens sluit ik Maxblast af en boot ik met de andere diskette (die ik dus zojuist gemaakt had).

Eerst kreeg ik aldoor errors toen ik die floppy wou opstarten, nu heb ik hem inmiddels aan de praat gekregen, maar ik weet niet wat ik verder moet doen. Maxblast zet er twee bestanden op; DDLOADER.BIN en PBRCODE.BIN, maar hoe kan ik deze uitvoeren? Of zorgen dat dit geinstalleerd wordt?

-edit-
Of weet iemand een betere bootdisk? deze (die er staat als je een floppy wil formateren) werkt lang niet altijd...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 20:45 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het probleem met de FD's komt met vrijwel alle installaties voor. Dit gebeurt nl. ook met andere drivers zoals de S-ATA drivers. Lijkt wel of XP soms niet goed raad weet met FD's.

Ik denk dat je de binary files net als een BIOS-binaryfile ergens mee moet installeren. Dit zal ongetwijfeld wel in een readme.txt staan op de website van Maxtor of bij Maxblast bijgesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 22-05-2006 09:07 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1