Debian packages combineren met source

Pagina: 1
Acties:

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 20:32

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Topicstarter
Onlangs ben ik overgestapt van Slackware naar Debian, uiteraard om de package management van Debian. Zolang packages beschikbaar zijn en dus te installeren via apt, heb ik geen enkel probleem. Nu ben ik echter van plan om MySQL 5.1 (beta) te gaan gebruiken en die is nog nergens beschikbaar als Debian-package.

Wat kan ik nu het beste doen?
  • Compileren vanuit source, dit geeft me volgens mij flink wat problemen wanneer ik apt ga gebruiken voor het installeren van andere items met MySQL als dependency.
  • Via Alien een RPM naar een Debian package converteren en dan installeren via dpkg, echter heb ik al gemerkt dat dat ook niet helemaal vlekkeloos gaat. Mocht dit toch de aangewezen optie zijn, dan zal ik hier zeker meer onderzoek naar doen.
  • Zelf een Debian-package maken. Geen ervaring mee nog, maar wellicht ook een goede optie.
Via de search kwam ik niet echt verder. Zou iemand me op weg kunnen helpen, voordat ik hele verkeerde wegen in sla?

[ Voor 5% gewijzigd door Neman op 21-05-2006 01:12 ]

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 23:08
Optie twee (alien) zal ik zowieso niet gebruiken.

Ik weet niet welke software je allemaal gaat installeren dat afhankelijk is van mysql.
Als het een server systeem is en het gaat om software als php, compile dan de rest ook zelf. Dan kun je aangeven waar de mysql libs staan en zo ontstaan er geen problemen.

Als het om een desktop gaat dan lijkt me optie drie het beste.

Infinitus est numerus stultorum

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een mogelijke oplossing voor dit soort situaties is het gebruik van een dummy-package die geen software installeert, maar wel beweert dat de doen: in jouw geval kan zo'n package beweren MySQL te installeren, waardoor andere packages zonder problemen geinstalleerd kunnen worden omdat ze te horen krijgen dat MySQL al geinstalleerd is. Natuurlijk moet je dan wel zorgen dat je zelf MySQL op zo'n manier installeert dat de packages die ervan afhankelijk zijn het wel kunnen vinden/gebruiken, maar dat moest je hoe dan ook al doen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Je zou ook naar 'checkinstall' kunnen kijken, daarmee kun je een debian package maken van een source code die je normaal met configure/make/make install maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door cool_zero op 21-05-2006 15:42 ]

• Neman

Neman

Topicstarter
Superboer_12 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 09:59:
Optie twee (alien) zal ik zowieso niet gebruiken.

Ik weet niet welke software je allemaal gaat installeren dat afhankelijk is van mysql.
Als het een server systeem is en het gaat om software als php, compile dan de rest ook zelf. Dan kun je aangeven waar de mysql libs staan en zo ontstaan er geen problemen.

Als het om een desktop gaat dan lijkt me optie drie het beste.
Het betreft een server, dus inderdaad software als PHP. Nu zou ik dus inderdaad weer alles zelf kunnen gaan compileren, zoals ik vroeger altijd al deed onder Slackware, maar is dit dan werkelijk de beste optie zodra er één package nog niet beschikbaar is onder Debian? :/ Dan vervalt het hele voordeel van Debian in zo'n geval...
odysseus schreef op zondag 21 mei 2006 @ 14:44:
Een mogelijke oplossing voor dit soort situaties is het gebruik van een dummy-package die geen software installeert, maar wel beweert dat de doen: in jouw geval kan zo'n package beweren MySQL te installeren, waardoor andere packages zonder problemen geinstalleerd kunnen worden omdat ze te horen krijgen dat MySQL al geinstalleerd is.
Hoe maak ik zo'n dummy-package, of waar vind ik er één?
cool_zero schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:35:
Je zou ook naar 'checkinstall' kunnen kijken, daarmee kun je een debian package maken van een source code die je normaal met configure/make/make install maakt.
Vervolgens gedraagt die package zich ook normaal in geval van packages die ervan afhankelijk zijn? Hoe gaat dat vervolgens precies bij een dist-upgrade? Loop ik geen risico dat er dan opeens gepoogd wordt een hele andere MySQL te installeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Neman op 21-05-2006 16:18 ]

Verwijderd

Je zegt dat het om een server gaat, maar je wil per sé beta-software installeren?
Dat lijkt me sowieso geen goed idee.
Wat is er mis met de MySQL en PHP packages van Debian zelf, die getest worden en stabiel zijn, en ook steeds gepatcht worden met security patches?
Je neemt een enorm risico door zelf dingen in elkaar te prutsen, niet alleen qua stabiliteit en compatibiliteit, maar ook vooral qua veiligheid.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon gaan voor een poging om zelf een debian-package te maken. Ik moet het zelf ook nog eens goed uitzoeken, maar dit lijkt me wel een handige link iig: http://people.debian.org/~jaldhar/make_package2.html

Ik neem aan dat je vervolgens een package compiled met een hoger versienummer dan de huidige mysql-versies die aangeboden worden, dus dat overschrijven niet direct een probleem is, maar anders zou je je package voor de zekerheid vast kunnen pinnen. (Zoek op pinning)

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Neman schreef op zondag 21 mei 2006 @ 01:10:
Onlangs ben ik overgestapt van Slackware naar Debian, uiteraard om de package management van Debian. Zolang packages beschikbaar zijn en dus te installeren via apt, heb ik geen enkel probleem. Nu ben ik echter van plan om MySQL 5.1 (beta) te gaan gebruiken en die is nog nergens beschikbaar als Debian-package.
Wat kan ik nu het beste doen?
  • Compileren vanuit source, dit geeft me volgens mij flink wat problemen wanneer ik apt ga gebruiken voor het installeren van andere items met MySQL als dependency.
  • Via Alien een RPM naar een Debian package converteren en dan installeren via dpkg, echter heb ik al gemerkt dat dat ook niet helemaal vlekkeloos gaat. Mocht dit toch de aangewezen optie zijn, dan zal ik hier zeker meer onderzoek naar doen.
  • Zelf een Debian-package maken. Geen ervaring mee nog, maar wellicht ook een goede optie.
Via de search kwam ik niet echt verder. Zou iemand me op weg kunnen helpen, voordat ik hele verkeerde wegen in sla?
Optie 4: eerst kijken of de officiele maintainers van de MySQL Debian package al hun eigen experimentele packages hebben.

http://packages.debian.org/experimental/

Als er geen experimentele packages zijn, doe dan optie 1.
Optie 3 is voor mysql wellicht te moeilijk/complex/teveel werk, optie 2 vertrouw ik niet.

Wat dependencies betreft zou je een soort nep-package kunnen maken die geen binaries bevat maar wel aangeeft dat het mysql heeft geinstalleerd.

• Neman

Neman

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 18:35:
Je zegt dat het om een server gaat, maar je wil per sé beta-software installeren?
Wat is er mis met de MySQL en PHP packages van Debian zelf, die getest worden en stabiel zijn, en ook steeds gepatcht worden met security patches?
Je neemt een enorm risico door zelf dingen in elkaar te prutsen, niet alleen qua stabiliteit en compatibiliteit, maar ook vooral qua veiligheid.
Klopt, maar ik heb disk-based clustering nodig dat enkel in MySQL 5.1 zit, zodoende.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 18:35:
ik ben het hiermee eens, op een server ga je geen betasoftware draaien, tenminste niet in het algemeen. Ik draai ook een server (ubuntu, bijna hetzelfde) en ik ga altijd voor optie 1, zelf alles compileren en het werkt perfect, alleen heb verder geen ervaring hoe je zelfgecompileerde prut weer kunt verwijderen of upgraden enzo. Bij debian heb je vaak iets verouderde packages, niet helemaal recent. Wat dat betreft zou je ubuntu server kunnen proberen, heel actueel, superstabiel, alle voordelen van debian, compatibiliteit en toch wat moderner. Denk aub niet dat ubuntu voor spelerij is en niet professioneel, het tegenovergestelde. Het is alleen een beetje moeilijk om je voor te stellen dat ubuntu even zo waardig een serverOS is als debian.

edit:
Neman schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:06:
[...]

Klopt, maar ik heb disk-based clustering nodig dat enkel in MySQL 5.1 zit, zodoende.
in dat geval heb je gelijk

[ Voor 18% gewijzigd door jealma op 21-05-2006 19:13 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
jealma schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:11:
... alleen heb verder geen ervaring hoe je zelfgecompileerde prut weer kunt verwijderen of upgraden enzo...
En daarvoor hebben ze dus 'checkinstall' bedacht. Dat zorgt ervoor dat er netjes een melding komt in je package manager waarmee je het stuk software dus eenvoudigweg weer kan verwijderen.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Harm schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:28:
[...]
En daarvoor hebben ze dus 'checkinstall' bedacht. Dat zorgt ervoor dat er netjes een melding komt in je package manager waarmee je het stuk software dus eenvoudigweg weer kan verwijderen.
en hoe werkt checkinstall?

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
jealma schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:10:
[...]
en hoe werkt checkinstall?
Zie hier voor een voorbeeld: http://www.falkotimme.com/howtos/checkinstall/
Vervolgens gedraagt die package zich ook normaal in geval van packages die ervan afhankelijk zijn?
Nee, dat moet je zelf gaan regelen. Ook dingen die van mysql afhankelijk zijn zoals php gaan waarschijnlijk ook moeilijk doen. Als je php forced wil het misschien wel werken.
Pagina: 1