In het thema van 'koelen tot dn dot' hebben wij iets nieuws bedacht.
Ik heb een nieuwe videokaart, en heb mijn oude Jaton FX5600 nu over.
Deze kaart werd vaak erg heet(90@stressed)
Daarom besloten wij, omdat we de kaart nog willen gebruiken, hem beter te gaan koelen.
De stock koeling, betreft een lichte kleine fan met een miezerig aluminium onderplaatje.
Deze kaart is op zich nog aardig goed, en daarom het overclocken waard.
We kwamen als snel op het idee om iets origineels te bedenken, ofwel, vloeistofkoeling.
Als vloeistof wilden we graag Zonnebloemolie gebruiken. Dit is goedkoop, en geeft geen problemen bij ev. lekkages.
Uiteraard hadden we geen zin om 150 euro uit te geven voor een flutsetje watercooling. Daarom besloten we zelf een set te ontwerpen met spullen uit een hedendaagse werkplaats.
Hier volgt dan dus nu een beschrijving hoe je je videokaart uiterst goed kan koelen(dat hopen we) zonder veel geld uit te geven.
We beginnen ZO!
Zoek een heatsink! (aluminium, koper)
zoek een pompje( haal de ruitensproeierpomp uit je vaders oldtimer)
KOOP zonnebloemolie, maar water kan ook, mits je je kaart wil verleppen.
trek de stock koeler van je kaart
KNOTS!
maak een op maat gemaakte heatsink SNEL!
boor 2 gaten in de heatsink
BOOR! SNEL!
stop de slangen erin met wat kit.
GOed, dan ben je nu klaar, om te wachten tot de kit droog is. zodra deze droog is, maak je een plaatje met 2 gaatjes van 55 mm uit elkaar
pop de heatsink met wat articzilver5 op de GPU en pop daarna het plaatje met wat tywraps vast door de gaten.
sluit 2 slangen aan op afvoer, en 2 op aanvoer.
sluit de pomp aan op 12V van je voeding.
start je pc en hoop dat je geen olie in je aars krijgt.
Nu wat foto's van onze Monster KOELING!
De standaard koeling van JATON (vraag me niet hoe ik er aankom)

De grootgewicht koekop. met 4 SLANGUH!. en kit!

Hier de pomp, met 2 liter per minuut pomp vermogen, genoeg om een NV7900GTX te beeren. (zou het?)

Mischien vraag je je af:: "Hoe zit het met de radiator?"
we zeggen: "Bedenk:" Met een flink reservoir kan het nooit warm worden!"!"
Jullie moeten wachten op de resultaten, we habben helaas nu nog geen Arctic silver 5 in handen.
Ons doel is hem tot 25<sup>o</sup>C @ stressed te houden. we rusten niet voordat het lukt!
Ik heb een nieuwe videokaart, en heb mijn oude Jaton FX5600 nu over.
Deze kaart werd vaak erg heet(90@stressed)
Daarom besloten wij, omdat we de kaart nog willen gebruiken, hem beter te gaan koelen.
De stock koeling, betreft een lichte kleine fan met een miezerig aluminium onderplaatje.
Deze kaart is op zich nog aardig goed, en daarom het overclocken waard.
We kwamen als snel op het idee om iets origineels te bedenken, ofwel, vloeistofkoeling.
Als vloeistof wilden we graag Zonnebloemolie gebruiken. Dit is goedkoop, en geeft geen problemen bij ev. lekkages.
Uiteraard hadden we geen zin om 150 euro uit te geven voor een flutsetje watercooling. Daarom besloten we zelf een set te ontwerpen met spullen uit een hedendaagse werkplaats.
Hier volgt dan dus nu een beschrijving hoe je je videokaart uiterst goed kan koelen(dat hopen we) zonder veel geld uit te geven.
We beginnen ZO!
Zoek een heatsink! (aluminium, koper)
zoek een pompje( haal de ruitensproeierpomp uit je vaders oldtimer)
KOOP zonnebloemolie, maar water kan ook, mits je je kaart wil verleppen.
trek de stock koeler van je kaart
KNOTS!
maak een op maat gemaakte heatsink SNEL!
boor 2 gaten in de heatsink
BOOR! SNEL!
stop de slangen erin met wat kit.
GOed, dan ben je nu klaar, om te wachten tot de kit droog is. zodra deze droog is, maak je een plaatje met 2 gaatjes van 55 mm uit elkaar
pop de heatsink met wat articzilver5 op de GPU en pop daarna het plaatje met wat tywraps vast door de gaten.
sluit 2 slangen aan op afvoer, en 2 op aanvoer.
sluit de pomp aan op 12V van je voeding.
start je pc en hoop dat je geen olie in je aars krijgt.
Nu wat foto's van onze Monster KOELING!
De standaard koeling van JATON (vraag me niet hoe ik er aankom)

De grootgewicht koekop. met 4 SLANGUH!. en kit!

Hier de pomp, met 2 liter per minuut pomp vermogen, genoeg om een NV7900GTX te beeren. (zou het?)

Mischien vraag je je af:: "Hoe zit het met de radiator?"
we zeggen: "Bedenk:" Met een flink reservoir kan het nooit warm worden!"!"
Jullie moeten wachten op de resultaten, we habben helaas nu nog geen Arctic silver 5 in handen.
Ons doel is hem tot 25<sup>o</sup>C @ stressed te houden. we rusten niet voordat het lukt!