Toon posts:

UGK's Oliekoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In het thema van 'koelen tot dn dot' hebben wij iets nieuws bedacht.
Ik heb een nieuwe videokaart, en heb mijn oude Jaton FX5600 nu over.
Deze kaart werd vaak erg heet(90@stressed)
Daarom besloten wij, omdat we de kaart nog willen gebruiken, hem beter te gaan koelen.
De stock koeling, betreft een lichte kleine fan met een miezerig aluminium onderplaatje.
Deze kaart is op zich nog aardig goed, en daarom het overclocken waard.
We kwamen als snel op het idee om iets origineels te bedenken, ofwel, vloeistofkoeling.
Als vloeistof wilden we graag Zonnebloemolie gebruiken. Dit is goedkoop, en geeft geen problemen bij ev. lekkages.
Uiteraard hadden we geen zin om 150 euro uit te geven voor een flutsetje watercooling. Daarom besloten we zelf een set te ontwerpen met spullen uit een hedendaagse werkplaats.
Hier volgt dan dus nu een beschrijving hoe je je videokaart uiterst goed kan koelen(dat hopen we) zonder veel geld uit te geven.

We beginnen ZO!

Zoek een heatsink! (aluminium, koper)
zoek een pompje( haal de ruitensproeierpomp uit je vaders oldtimer)
KOOP zonnebloemolie, maar water kan ook, mits je je kaart wil verleppen.
trek de stock koeler van je kaart
KNOTS!
maak een op maat gemaakte heatsink SNEL!
boor 2 gaten in de heatsink
BOOR! SNEL!
stop de slangen erin met wat kit.

GOed, dan ben je nu klaar, om te wachten tot de kit droog is. zodra deze droog is, maak je een plaatje met 2 gaatjes van 55 mm uit elkaar
pop de heatsink met wat articzilver5 op de GPU en pop daarna het plaatje met wat tywraps vast door de gaten.
sluit 2 slangen aan op afvoer, en 2 op aanvoer.
sluit de pomp aan op 12V van je voeding.
start je pc en hoop dat je geen olie in je aars krijgt.

Nu wat foto's van onze Monster KOELING!
De standaard koeling van JATON (vraag me niet hoe ik er aankom)
Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/6029/dsc020523vr.th.jpg

De grootgewicht koekop. met 4 SLANGUH!. en kit!
Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/3344/dsc020547vr.th.jpg

Hier de pomp, met 2 liter per minuut pomp vermogen, genoeg om een NV7900GTX te beeren. (zou het?)
Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/7294/dsc020570vq.th.jpg

Mischien vraag je je af:: "Hoe zit het met de radiator?"
we zeggen: "Bedenk:" Met een flink reservoir kan het nooit warm worden!"!"

Jullie moeten wachten op de resultaten, we habben helaas nu nog geen Arctic silver 5 in handen.
Ons doel is hem tot 25<sup>o</sup>C @ stressed te houden. we rusten niet voordat het lukt!

Verwijderd

Waarom gebruik je geen demi water ? Zonnebloemolie heeft in deze setup helemaal geen voordelen tegenover demi water.

Leuk dat je zelf aan de slag gaat, maar ik verwacht niet dat je met dat koelblok en zonder radiator hem op 25 graden stressed zal houden.

Maar ik zou zeggen, veel succes en overtref mijn verwachtingen.

Verwijderd

Toffe setup maar WAAROM schreeuw je?

Verwijderd

Ziet er netjes uit.. daar kan menig koelblok niet aan tippen :P

Verwijderd

denk dat demiwater op een gegeven moment zodanig vervuilt zal worden door de koel blok en de rest van de koeling systeem dat deze toch weer geleidende eigen schappen zal krijgen

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=25794519,noline]Maar ik zou zeggen, veel succes en overtref mijn verwachtingen.
Dat komt helemaal goed. zonnebbloem olie heeft wel voordelen hoor, hier een kleine greep uit de lijst met voordelen:
1.het ruikt lekkerder
2.Als het niet lukt kun je het altijd je moeder cadeau doen
3.het is goedkoper
4.Demiwater is standaard, zonnebloemolie is vernieuwend!
5.De hittegeleiding coëficiënt van zonnebloemolie is groter als dat van demiwater (owja?! weet ik veel)
6.Zonnebloem olie heb je altijd omhanden

verder is het koelblok goed man, hij is lekker zwaar. betekent:"Kan een dot warmte opnemen"

en owja: IK SCHREEUW NIET! STIL!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 10:41 ]

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
over je pomp 120 liter per uur is nou niet echt veel. Een simpele eheim doet al 300l per uur.

Verders vind ik het maar een rare lijst van voordelen. Je moeder cadeau doen???? lekker olie dat eerst door rubber + alu is gegaan.

maar okee succes

ps ooit bedacht waarom niemand anders zonnebloemolie gebruikt in zijn wc? * reken maar dat het wel geprobeerd is.

[ Voor 20% gewijzigd door Thrillseekah op 21-05-2006 11:55 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11
Wat een humor :X Volgens mij had dit in de Tweakers Huiskamer gemoeten 8)7
Hoe dik is zonnebloemolie? Hoe dun zijn die slangen? Bespaar je de moeite en ga gewoon bakken met de olie :+

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:40:
[...]

5.De hittegeleiding coëficiënt van zonnebloemolie is groter als dat van demiwater (owja?! weet ik veel)
Om maar even op het enige serieuze argument te reageren... Water heeft (op 1 of ander 3M goedje na geloof ik) veruit de beste eigenschappen voor een waterkoeling setup (kan veel warmte opnemen, geeft het ook goed af dacht ik, is goed rond te pompen en is niet giftig (itt bijvoorbeeld kwik, wat ook relatief interessant zou zijn voor een diehard koelsetup :P)).

Ook maak je de fout om geen radiator te gebruiken. Het oppervlak van jou reservoir is vele malen kleiner dan een kleine radiator, dus die kan vrij weinig warmte kwijt raken. In het begin zal het wel lukken, omdat het veel energie kost om die paar liter olie op te warmen, maar toch zal de temperatuur blijven stijgen. Dus na x aantal uur zul je daar toch problemen mee krijgen omdat de warmte gewoon niet weg kan.

[ Voor 6% gewijzigd door _Ernst_ op 21-05-2006 12:12 ]

Last.fm

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Volgens mij had dit gepost moeten worden op 1 april :+

Verwijderd

_Ernst_ schreef op zondag 21 mei 2006 @ 12:10:
[...]

Om maar even op het enige serieuze argument te reageren... Water heeft (op 1 of ander 3M goedje na geloof ik) veruit de beste eigenschappen voor een waterkoeling setup (kan veel warmte opnemen, geeft het ook goed af dacht ik, is goed rond te pompen en is niet giftig (itt bijvoorbeeld kwik, wat ook relatief interessant zou zijn voor een diehard koelsetup :P)).

Ook maak je de fout om geen radiator te gebruiken. Het oppervlak van jou reservoir is vele malen kleiner dan een kleine radiator, dus die kan vrij weinig warmte kwijt raken. In het begin zal het wel lukken, omdat het veel energie kost om die paar liter olie op te warmen, maar toch zal de temperatuur blijven stijgen. Dus na x aantal uur zul je daar toch problemen mee krijgen omdat de warmte gewoon niet weg kan.
Had het niet beter kunnen zeggen.. Helemaal mee eens.

Verwijderd

Topicstarter
jung, ben enthousiast!

Water zal misschien wel beter werken, maar heb je ook gedacht bijkomsitgheden als : mooi kleurtje in de buizen.

En die paar getallen zeggen maar weinig over de daadwerkelijke koeling die er uit voortkomt.
Ons systeem kost geen drol en het kan nooit warm worden, en zo als eerder gezegt:"Mocht het niet lukken verzinnen we wat anders JUNG!. " wie weet stoppen we er wel melk in. dat heeft betere getallen als zonnebloemolie (Cant tuch water maar BOEIE!)

verder wou ik even terug komen op Kwik, dat is inderdaad Monster de B. met eigenschappen waar je geil van word, maar daar kun je nooit aan komen. met dat spul mogen ze niet eens meer op scholen in scheikunde lokalen experiementeren, omdat iedereen zijn stoffen toch maar via de goot weggooit.

verde las ik:
Had het niet beter kunnen zeggen.. Helemaal mee eens
VOEG TOE OR DIE TRYING!

ook las ik:
over je pomp 120 liter per uur is nou niet echt veel. Een simpele eheim doet al 300l per uur
JUNG! in een of andere SLI waterkoelsysteem van Termaltake hadden ze een pomp van 72 liter per uur. dit is enkel voor de GPU, 120 liter per minuut is meesterlijk veel. WEET!

in een ooghoek las ik:
Volgens mij had dit gepost moeten worden op 1 april
Bist du jalours? we nemen geen genoegen met 30 graden @ stressed. we gaan door totdat het stuk is!.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 12:56 ]

Verwijderd

Ok laat het ons duidelijk zijn dat de TS dit doet voor de funfactor om eens olie te gebruiken ipv voor de performance door water te gebruiken. We zullen wel zien of hij de 25° haalt, hoewel ik er zelf ook van overtuigd ben dat hij met water meer kans maakt.

Ik stel me trouwens vragen bij de levensduur van het pompje als je zo'n visceuze vloeistof als olie gaat gebruiken.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

DrumandBass

Less is more!

Hallo, dit is toch gewoon een setup voor de fun! Waarom reageerd iedereen meteen zo ontzettend serieus op dit?
Stel dat het een beetje werkt temp. blijft rond de 50-60 dan heb je toch al wat bereikt. Aangezien de kaart eerst 90 graden werd.

Ik wens je veel succes en fun met je setup, is toch gewoon heerlijke ongein en vernieuwend. :9 _/-\o_

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:58

Haan

dotnetter

Zorg in ieder geval voor een mooi groot open reservoir, dan kan je daarin in ieder geval nog frietjes bakken als het toch niet zo goed blijkt te koelen :9

offtopic:
wat betekent jung! :?

[ Voor 11% gewijzigd door Haan op 21-05-2006 13:33 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Leuk om te lezen iig. Kun je ook eens een foto posten van je totale setup, dus hoe je het in je kast hebt zitten? Waarom heb je overigens gekozen voor 2 in/outlets en niet voor 1? Dat lijkt me gezien de dikkere vloeistof die je gebruikt voor minder obstructie in je flow.

Overigens, met zo'n groot reservoir zal het wel warm worden, alleen wat minder snel. Je pomp voegt ook warmte toe aan de setup, dus ik ben ook wel benieuwd naar je temps. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Roamor op 21-05-2006 13:36 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57

Exigence

dnkroz

DrumandBass schreef op zondag 21 mei 2006 @ 13:27:
Hallo, dit is toch gewoon een setup voor de fun! Waarom reageerd iedereen meteen zo ontzettend serieus op dit?
Omdat het de morele plicht van een forummember is de discussie aan te gaan en onwaarheden in teksten van andere gebruikers te bestrijden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Roamor schreef op zondag 21 mei 2006 @ 13:34:
Leuk om te lezen iig. Kun je ook eens een foto posten van je totale setup, dus hoe je het in je kast hebt zitten? Waarom heb je overigens gekozen voor 2 in/outlets en niet voor 1? Dat lijkt me gezien de dikkere vloeistof die je gebruikt voor minder obstructie in je flow.

Overigens, met zo'n groot reservoir zal het wel warm worden, alleen wat minder snel. Je pomp voegt ook warmte toe aan de setup, dus ik ben ook wel benieuwd naar je temps. :)
Lees! we hebben het nog niet inelkaar zitten

Verwijderd

_Ernst_ schreef op zondag 21 mei 2006 @ 12:10:
[...]

Zal ik eens iets grappigs zeggen, ze zijn bezig aan niet giftige metaallegeringen die vloeibaar zijn bij 20+ graden ;) Jammer dat je die niet kan gebruiken voor diehard koelsetup, want gaat niet onder de 20 graden.

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 14:58:
[...]

Lees! we hebben het nog niet inelkaar zitten
Ik ben het wel met een paar mensen eens. Al die gebiedende wijs vormen die ik in dit Topic zie staan is niet echt aantrekkelijk of aardig te noemen :X Een beetje minder zou wel mogen. Minderen in uitroep tekens en fatsoenlijke zinnen typen (met onderwerp erin) zou dus geen kwaad kunnen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
offtopic:
wat betekent jung! :?
Volgens mij is het iets lokaals en betekent het "jongen".
Wat ik graag wil weten is wat UGK betekent.
Verder is het idee om met olie te koelen niet origineel, maar niet zo heel vaak gedaan, dus ik ben benieuwd naar hoe dit wordt uitgewerkt!

[ Voor 7% gewijzigd door 0siris op 21-05-2006 16:50 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 15:19

nhanssen

QVL is non-tweakers

Ik vind dun beer te respectloos voor op GOT te laten posten, sorry jong maar je bent echt dom bezig.

Als je niet tegen kritiek kan, ga dan lekker posten op je eigen thuis-forumpje. Kan je zo vaak ! erachter zetten en jung zeggen als je wil...

Spec's PC

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:18
Dit word helemaal niks.
Gezien de argumenten die reeds gegeven zijn kan je beter naar school gaan en daar je tijd verspillen. Dit is totaal nutteloos.

offtopic:
Kom maar op met je reactie :w

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

beetje eigewijze reactie's dun beer, en die toon :X

en getallen zeggen wel degelijk wat, het is dat mijn binas op school ligt anders had ik even wat getallen gezocht en zo voor je gekeken wat het resultaat zou zijn (beter slechter dan water, het is slechter maar dan had ik dat mooi kunnen latenzien adv getallen)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

0siris schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:50:
Verder is het idee om met olie te koelen niet origineel, maar niet zo heel vaak gedaan, dus ik ben benieuwd naar hoe dit wordt uitgewerkt!
Mja het gebruik van olie als koelvloeistof is tot nu toe vooral toegepast in situaties waarin men handig toespeelt op de niet-elektrisch geleidende eigenschap van olie voor het rechtstreeks koelen van PCB's en alle componenten erop.

In dit topic wordt een koeling behandelt met olie in een volledig afgesloten circuit, net zoals bij conventionele waterkoeling, maar dan nu met olie als koelvloeistof ipv water.

Lijkt me dus wel een origineel opzet.

Los daarvan lijkt olie me toch voor deze toepassing alleen maar nadelen te hebben in vergelijking met water.

Toch benieuwd naar de resultaten. :)

Verwijderd

GoldenSample schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:56:
beetje eigewijze reactie's dun beer, en die toon :X

en getallen zeggen wel degelijk wat, het is dat mijn binas op school ligt anders had ik even wat getallen gezocht en zo voor je gekeken wat het resultaat zou zijn (beter slechter dan water, het is slechter maar dan had ik dat mooi kunnen latenzien adv getallen)
Laat ik hem nou net wel hebben :P
Warmtegeleidingscoëfficient van water = 0,60
Warmtegeleidingscoëfficient van olijfolie = 0,17
Zonnebloemolie staat er niet in, en heeft ongetwijfeld eigenschappen die vergelijkbaar zijn met olijfolie. Bovendien is de warmtegeleidingscoëfficient van olijfolie de hoogste van alle olieën die erin staan.
Dit betekent dat water bijna 4 maal zo snel warmte kan opnemen/afgeven als jouw olie, bovendien kan water ongeveer 3 maal zoveel warmte opnemen (4,18 tegen 1,65). 8)7

Dat je zo'n projectje 'for fun' doet kan ik begrijpen. Maar je moet niet verwachten dat je je eisen gaat halen, zeker aangezien je geen radiator gebruikt. Leg dus de nadruk op de lol van het maken en testen ervan ;)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 12:52:
Water zal misschien wel beter werken, maar heb je ook gedacht bijkomsitgheden als : mooi kleurtje in de buizen.
Wat dacht je van een of andere "kleurstof" in je water, zijn vaak gelijk goed tegen algen :+

Verwijderd

Topicstarter
ik merk op:"een hoop commentaar"
ik denk: "maak je niet druk"

eerste dingen eerst:
UGK staat voor Uppergroundlkruw
voor verdere informatie verwijs ik je graag door naar de volgende link
www.uppergroundkruwmodderzwendel.tk

Ik heb uiteraard ook de cijfers al lang in mijn binas opgezocht. daarom zei ik ook dat water het beste was, dit herhalen zal wel werken.

Verder is hittegeleidings coëficiënt niet het belangrijkste (dat kun je ook zien als je de éénheid van deze grootheid snapt) soortelijke warmte is hier minstens net zo belangrijk.

Ik stel voor dat jullie wachten tot resultaten, ik heb ook een hard hoofd in de 25 graden, maar toch maar een gebiedenderwijs dan : "WACHT!" voor mij part zitten we over een jaar nog steeds te knutselen om die kaart tot 25 graden te krijgen. we houden je op de hoogte, volgendeweek ergens zullen de resultaten binnen vloeien

Verwijderd

Oke dan wens ik je nog veel succes.

"Ons doel is hem tot 25<sup>o</sup>C @ stressed te houden. we rusten niet voordat het lukt!"

Waar heb je trouwens dat blokje vandaan ?

Verwijderd

Topicstarter
ja, we gingen zoeken in een huis naar een heatsink. toen kwamen we langs een frapant kastje waar hij als onderdeel diende van een kaarsen kandelaar OID, ik kon de vorm zo geen voorwerp toekennen. maargoed. wie zoekt zal vinden, en bij gebrek aan beter neem genoegen met minder.

Eigenlijk is de naam "Heatsink" niet op zijn plek, liever hoor ik " Koelbonk" of "zwaar apparaat"

Verwijderd

NJa, hier UGK!

De heatsink (ofwel"KOELBONK"!) is inderdaad van een oude kandelaar die ik in mijn vroege levensjaren op school gemaakt had.
Verder is de al veel besproken 25C inderdaad optimistisch maar ik denk: 'wie niet optimistisch is, zal nooit leren'.

Verder zal JATON HOMIE! ons dankbaar zijn deze koeling te hebben gemaakt omdat hij wellicht zelf had kunnen bedenken dat zijn goedkope koeling er met de aanschaf al meteen afgetrokken zal worden. Maar goed, dat terzijde.

Zo te horen zijn jullie benieuwd naar RESULTATUH!
Ik kan maar 1 ding zeggen: 'WACHT!'

owja
De videokaart zal worden geplaatst in een MS6191(voor degene die deze informatie relevant vinden)
Met een AMD Athlon 800MHZ en 256mbDIMM geheugen(merk: Boeie!)

De pomp is van het concurrerende en welbefaamde merk: ASMO! en teveneens het reservoir waarin deze gemonteerd is.

Voor verdere vragen, schroom niet deze uit het topic te laten.

Gegroet, UGK

Verwijderd

wel grappig dat op die .tk pagina Monsterpc1 als een pentium 166 is :X :P

Maar ben benieuwd naar je temps :)

Je zou die kaart trouwens wel in een zwaarder systeempje willen zetten...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 18:58:
Voor verdere vragen, schroom niet deze uit het topic te laten.
Geven jullie ook cursussen om dit grappige taaltje aan te leren?

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:04:
[...]

:P

Jung! HOOFDLETTERS en uitroeptekens! worden het helemaal in 2006! Net als paint zo te zien :+

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hooft-a/UGK/logo.gif

Laat de resultaten in ieder geval maar komen.... :9~

[ Voor 9% gewijzigd door r5d op 21-05-2006 19:35 ]

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Wat is dit voor wazig topic :?

Er zijn 2 leden (de TS en UGK) die constant lopen te SCHREEUWEN, hilarische post maken en feiten negeren.

Maar desalniettemin, wel leuk idee.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
ik ben blij te horen dat het in de smaak valt.

ik leg het uit:

Liekwiedatie + crimtop + swindlemeister = UGK

swindlemeister is druk bezig met KLS praktijken

Liekwiedatie en crimtop maken samen de waterkoeling.

We negeren geen feiten nog kennen we Klaas B of andere frapante figuren uit het circuit, dus laat je niet verleiden door de namen.

ik las:
Jung! HOOFDLETTERS en uitroeptekens! worden het helemaal in 2006! Net als paint zo te zien
Kom hier in de buurt! UGK klapt uit de schol, en overtrefte zelfs onze verwachtingen van succes.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 21:29 ]

Verwijderd

Daarom!
Geen ge-immer op ons taalgebruik dan!
Bedankt even tussendoor voor alle veelal positieve reacties JUNG!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Toch maar even een berichtje tussendoor...

Ik wil de TS en UGK vragen om toch echt ABN te gaan schrijven hier en te letten op het hoofdletter gebruik, daar hebben de andere users echt wel gelijk in...

Verder wil ik vragen om je te beperken tot het onderwerp wat je nou echt wil... een PC koelen door middel van olie, niet door je PC erin te leggen maar door het door je leidingen te pompen...

al het off-topic gebabbel moet nu maar afgelopen zijn ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:04:
[...]

Dat heet waarschijnlijk MSN-taal, vernieuwd zich zo'n beetje elke dag dus vernieuwender kan niet ;)
Verder is het aardig duidelijk dat de TS die-hard fan is van de alom gewaardeerde cabaratier Bert Visser OW JAA JOH?! heb zo'n vermoeden... :+

Maar alle gekheid op een stokje, denkt deze knaap nou echt dat z'n graka ook maar 10 min deze martelingen zal doorstaan? Hij mag al blij zijn als die pomp genoeg zin heeft om de zonnebloem olie vooruit te krijgen, laatstaan dat het genoeg zal koelen... :X

Waarschijnlijk, in de lijn van zijn humor, probeerd hij straks een nieuwe videokaart bij de garantie afdeling te claimen onder het mom van "ik speelde er de hotste games van dit moment op, de hitte zal 'em waarschijnlijk hebben laten overkoken..." O-)

[/histerisch verhaal] 8)7

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
We zijn niet gedient van fratspraat.

Aan MSN-taal doen we niet.

we kijken geen style af van Bert of anderen

nog zijn we van plan de kaart in televeren als RMA geval.

wiens vermoedens bevestigdzullen worden door de resultaten valt te bezien.

Verwijderd

ik las: ;)
Silentpuma schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:22:
Maar alle gekheid op een stokje, denkt deze knaap nou echt dat z'n graka ook maar 10 min deze martelingen zal doorstaan? Hij mag al blij zijn als die pomp genoeg zin heeft om de zonnebloem olie vooruit te krijgen, laatstaan dat het genoeg zal koelen... :X
Als ik kijk naar het koelopp van de originele sink, dan denk ik dat de olie niet veel moeite zal hebben, om de gpu koel te houden. 25° is wel optimistisch maar het gaat alleszins koeler zijn dan bij de originele. Hun koelbonk alleen al heeft een groter opp dan de originele. Dan stroomt er ook nog eens olie door met een reservoir, wat de koeling nog vergroot (ook al is er geen rad).
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:08:
nog zijn we van plan de kaart in televeren als RMA geval.
noch
buiten af en toe een spelfoutje (zoals iedereen maakt) en een paar hoofdletters, waarom zouden deze personaliteiten geen AN praten (los van hun onconventionele zinsbouwen en spreekswijzen)
Apen-nootjes schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:01:
Ik wil de TS en UGK vragen om toch echt ABN te gaan schrijven
was het trouwens niet AN ? O-)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 23:26 ]

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 23:17

Sorcerer8472

Mens sana?

De hittegeleiding van zonnebloemolie is lager dan die van water (zoals eerder genoemd). Een ander nadeel is dat het 'zwaarder' spul is en dat het moeilijker rond te pompen is...

Verder is zonnebloemolie in sommige omstandigheden brandgevaarlijk: bij extreme hitte of lekkage+kortsluiting kan de hele zooi gigantisch in de fik vliegen.
Verder is hittegeleidings coëficiënt niet het belangrijkste (dat kun je ook zien als je de éénheid van deze grootheid snapt) soortelijke warmte is hier minstens net zo belangrijk.
Soortelijke warmte is totaal niet belangrijk: liefst is die zo laag mogelijk, omdat als iets langzaam opwarmt, het ook langzaam afkoelt...

[ Voor 45% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-05-2006 00:15 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

DrumandBass

Less is more!

Sorcerer8472 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:11:

Verder is zonnebloemolie in sommige omstandigheden brandgevaarlijk: bij extreme hitte of lekkage+kortsluiting kan de hele zooi gigantisch in de fik vliegen.
Kan je toch nog altijd blussen met wat water. :+ ;)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:51

Dentheman

Zie signature

Sorcerer8472 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:11:
De hittegeleiding van zonnebloemolie is lager dan die van water (zoals eerder genoemd). Een ander nadeel is dat het 'zwaarder' spul is en dat het moeilijker rond te pompen is...

[...]

Soortelijke warmte is totaal niet belangrijk: liefst is die zo laag mogelijk, omdat als iets langzaam opwarmt, het ook langzaam afkoelt...
Tuurlijk wel, je wilt juist dat het snel opneemt en snel afgeeft 8)7

Hier een scan uit m'n binas
Afbeeldingslocatie: http://img67.imageshack.us/img67/880/warmte3yr.th.jpg

Zie ondertitel

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
kan je dus nog beter melk gebruiken.

maar de vergelijking met olijfolie klopt niet

olijfolie verbrand rond de 200 graden zonnebloek olie pas rond de 260 graden en zonnebloem olie is veel dunner.

* ZandBak spreekt ook is vanuit het Kok zijn :*)

1337

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dentheman schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:22:
[...]

Tuurlijk wel, je wilt juist dat het snel opneemt en snel afgeeft 8)7

Hier een scan uit m'n binas
[afbeelding]
Euh, sorry, is dus wel belangrijk, maar je wilt juist idd iets dat snel opneemt+afgeeft (=lage soortelijke warmte, geloof ik, tenzij ik het nu verkeerd om zeg :+), maar dat laatste zei ik al :P

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vaag gedoe met die olie.
Ik heb het wel gezien voor koeling van complete pc's: dompel het hele moederbord onder in slaolie en pomp het rond. Zoals het nu gedaan is heeft het geen enkel voordeel boven waterkoeling. Leuk experimentje maar het is al vaker en beter gedaan, dit gaat zo niet echt lang werken.

🖥️ | 🚗

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

MadMarky schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:36:
Vaag gedoe met die olie.
Ik heb het wel gezien voor koeling van complete pc's: dompel het hele moederbord onder in slaolie en pomp het rond. Zoals het nu gedaan is heeft het geen enkel voordeel boven waterkoeling. Leuk experimentje maar het is al vaker en beter gedaan, dit gaat zo niet echt lang werken.
Disclaimer: denk dat gewone slaolie te onzuiver is om dit veilig mee te doen. Er zijn wel vloeistoffen waarmee het idd kan: perfecte koeling, mits er een pomp ofzo aanwezig is.

• Roamor
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:40:
[...]

Disclaimer: denk dat gewone slaolie te onzuiver is om dit veilig mee te doen. Er zijn wel vloeistoffen waarmee het idd kan: perfecte koeling, mits er een pomp ofzo aanwezig is.
Ik denk dat elke olie niet erg lang meegaat in een WC setup, simpelweg omdat het heel snel zal vervuilen door alle reacties die de onzuiverheden zullen veroorzaken. Voor even is het misschien leuk om te doen, maar op de langere termijn zou ik het gewoon bij demi water of custom brouwsels houden.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Duitser koelt computer in slaolie
voeding in sla-olie :P +pics
Hele moederbord + CPU in OLIE ??
Brute koel modding #2 >>> "de uitvoering"
"Vloeistofgekoelde" PC

Ik bedoel je kunt er een hoop heisa over maken, maar echt nieuw is het idee niet.

[ Voor 12% gewijzigd door MadMarky op 22-05-2006 01:05 ]

🖥️ | 🚗

• Roamor
  • Niet online
Olie in een gesloten systeem is wel eens wat anders. De topics die jij geeft gaan over het compleet onderdompelen van de hele pc. ;)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En de afgelopen 50 posts zijn al gebruikt door mensen die zeggen dar een gesloten systeem niet werkt zonder radiator en dat water betere eigenschappen heeft.
UGK doet net alsof het 'extreem' en 'vernieuwend' is, terwijl er 5 jaar terug al hele computers in de olie lagen.

NOFI, maar ik denk dat dit topic beter tot z'n recht komt op tweakzone of iets dergelijks, daar vinden ze het vast wel cool.

🖥️ | 🚗

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Laat die jongens toch leuk lol hebben. Ik vind de reacties zwaar overtrokken. Een stel users komt met een alternatieve (ietwat vergezochte) manier van koelen en gelijk zit iedereen ze af te zeiken. Ipv dat zulke projectjes nou worden gesteund..... Ze hebben zelf al aangegeven dat water beter koelt en zelfs dat melk nog beter koelt. Ze willen alleen weten HOE VEEL. Ook willen ze ervaren wat er gebeurd als je geen radiator gebruikt.

Ergens in het apple screenshot topic staat een WP met een uitspraak. Die van 'Here`s to the crazy people oid' zoek die maar ff op. Ik bedoel, tis niet revolutionair, maar er is toch niks mis mee.....

UGK en dun beer: succes en keep us posted (wel in normaal nederlands uiteraard ;) )!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:31:
Euh, sorry, is dus wel belangrijk, maar je wilt juist idd iets dat snel opneemt+afgeeft (=lage soortelijke warmte, geloof ik, tenzij ik het nu verkeerd om zeg :+), maar dat laatste zei ik al :P
Soortelijke warmte houdt in hoeveel energie een stof kan absorberen voordat er 1kg 1°C in temp stijgt.
Hoe meer energie de stof kan absorberen vooraleer een graad te stijgen in temp, hoe koeler het algehele systeem kan gehouden worden.
M.a.w. hoe hoger de soortelijk warmte hoe beter. Water is dus heel goed (soortelijke warmte meer dan 2X zo groot als olie).

Daarnaast heb je ook nog de warmtegeleidingscoefficient. Deze duidt aan hoe goed energie (in warmtevorm) doorheen een bepaalde stof zich kan verplaatsen door middel van geleiding. Dit is bij metalen zeer hoog, vandaar dat heatsinks gemaakt worden van metaal. Bij vloestoffen is dit veel minder: olie nog minder dan water.
In principe geldt ook hier hoe hoger hoe beter, water dus beter dan olie.
Echter is bij een toepassing waarin de vloeistof wordt rondgepompt de warmtegeleidingscoefficient veel minder van belang. De warmte wordt immers door de pomp samen met de vloeistof (zijn drager)rondgepompt, dus gaat geleiding niet veel meer uitmaken.

@MadMarky: je zegt dat deze methode al veel gebruikt is geweest, maar je vergelijkt koelmethodes waarbij de ganse pcb's worden ondergedompeld in olie met de koelmethode waarbij olie wordt rondgepompt wordt in een afgesloten systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 10:20 ]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Ik vind de schrijfstijl van de TS meer dan vermakelijk :).

Succes dermee en laat weten of je er ook nog mee kan frituren(in je reservoir dus).

specs

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit topic kan nu wel dicht....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.