Constante schokken in de spel (o.a. WoW)

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
CPU: 2,4 Ghz P4 FSB800
Winhoos XP Pro
Mobo MSI Neo-FSR
RAM: 1,5 GB
Video: ASUS Ati Radeon 9600 XT

Goed, als ik spel WoW gaat spelen direct na rebooten pc (dus alles fresh ingeladen) is WoW mooi soepel (circa 40 fps) en totaal geen schokken. Uitstekend speelbaar.

Na dik half uur spelen begint het wat te schokken. Als ik na instance rondje terug ga in Stormwind (load map data dus) merk ik dat spel niet lekker loopt. Als ik ga rennen, ontstaat er regelmatige schokken. Iets van 0,5 sec. Het is niet fijn om zo te spelen. Ook als ik stilsta, zie ik andere spelers ook niet soepel bewegen. Het gaat gepaard met regelmatige schokkende bewegingen.

Wie herkent zo'n refresh rate probleem? De laatste videodriver is erop gezet.
Ik speel ook spel op laptop. Dat is iets lichter met Radeon9000, maar loopt urenlang smooth. Absoluut geen problemen. Op mijn desktop computer is er dus wat niet pluis. Het lijkt wel alsof de buffer vol is.

Kan jij wat over zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 08:39
Dit klinkt als een temperatuur probleem. Ik vermoed dat je proc. te warm wordt en terug gaat in snelheid (is een beveiliging in de P4).

Of iets "vreedt"geheugen.

Do as I say, don't do as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 21:27
heb je pagefile aanstaan ? misschien gaat ie latere ruimtes in het swap bestand laden en dan gaat et traag ja, en anders de temperatuur even checken
je pagefile kun je opzich wel uit zetten, ik heb 2 gb en heb et uitstaan, nooit vastlopers of crashes door geheugengebrek, kan met 1,5 gb denk ik ook wel, altijd te proberen, laden zal bij elk programma (een stuk) beter zijn

bij taakbeheer en dan prestaties, kijk eens wat er bij wisselbestand (geheugengebruik) staat (naast et grafiekje :) )

[ Voor 14% gewijzigd door Moning2 op 21-05-2006 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Goed, voor temperatuur zal ik morgen even nakijken of er niet veel stof in koelblokken zitten

Tijdens schokken is hd zelf rustig, dus daar ligt het niet zo gauw aan. Het gaat dus om cpu-gpu-ram deel ivm refresh rate stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Heb je ook de nieuwste drivers ? En Probeer anders eena Omega drivers. Maar een temp probleem kan natuurlijk ook.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Astennu schreef op zondag 21 mei 2006 @ 08:55:
Heb je ook de nieuwste drivers ? En Probeer anders eena Omega drivers. Maar een temp probleem kan natuurlijk ook.
De Catalyst drivers 6.4 die ik gisteren nog van Ati site plukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Ik heb zon zelfde probleem. als ik een stukje ga vliegen ingame waar je dus over veel gebieden komt dan zakt de framerate steeds verder begin is zon 45fps en als ik aan de andere kant ben zit het zo 15-20fps. Het vreemde dan weer is als je een keertje alt-tab gebruikt dat ik dan weer op 45+fps zit 8)7

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Ik zou toch eerst even de swapfile van Windows checken. Die staat namelijk standaard aan en gebruikt een min-max setting waar nogal een gat tussenzit (met jouw specs enk ik rond 1,5gb min, 2,5gb max). Het probleem is vervolgens namelijk dat Windows tijdens drukke stukken in een game constant bepaald hoe groot die swapfile dan moet zijn. "Lag"-spikes zijn dan het gevolg, wat zwaar irritant is.

Vandaar dan ook dat ik altijd bij een fresh install van Windows die swapfile vastzet op een vaste grootte. Gewoon een kwestie van de min en max gelijk zetten dus en dan voor de grap even kijken of dat effect heet.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar m'n vaders PC (soortgelijke specs) en ik draai er wat aan games, dan schokt daar ook bijna constant alles. Zet ik vervolgens zijn swapfile vast, dan is het een wereld van verschil en loopt alles lekker soepel.

Om je swapfile te checken moet je even rechtsklikken op "Mijn computer" zodat je het systeemscherm krijgt. Vervolgens klik je op het tabblad "Geavanceerd" en kies je de optie "Instellingen" bij het kopje Prestaties. Vervolgens klik je weer op het tabblad "Geavanceerd" en helemaal onderaan klik je dan op de knop "Wijzigen". Kies vervolgens "Aangepaste grootte" en vul hier bij zowel de minimun als maximum waarde hetzelfde getal in (2-3GB moet voldoen).

Nadat je dit opslaat en de boel reboot moet je maar even kijken of het heeft geholpen. Ik zou je sowieso aanbevelen de nieuwe instellingen te laten staan, of het nu helpt of niet. Het vastzetten van de swapfile scheelt namelijk hoe dan ook weer wat acties van Windows tijdens het draaien van zware applicaties/games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb even flinke herb toer gehouden door Westfall (in Wow) en na vele uren rondlopen is er nog geen teken van warmteprobleem.

Pas kortgeleden ging ik even tussen paar spelers en mobs door. De geluid knalt opeens eruit en ik kan niet meer normaal lopen. Het schokt nu met regelmaat, en geluid is helemaal weg. Geluid in Windows is ook verdwenen, waardoor pc opnieuw starten nodig is.

Geluidskaart driver bijwerken of toch maar swapfile goedzetten?

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 21-05-2006 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Geluid kan een probleem zijn als je meer channels gebruikt dan je feitelijk hebt in hardware. Vooral bij de wat brakkere geluidskaarten komen dit soort problemen voor. Wat vroeger hielp bij bv Soldier of Fortune of battlefield was om bij je geluids instellingen je hardware acceleration een tikje naar beneden te zetten bij die slider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Lijkt meer op een driver probleem. Heb je dit altijd gehad ? of is dit sinds kort ?

Ik heb meer mensen gehoord die problemen hadden met de 6.4 drivers. Zelf merk ik soms ook tragere game play maar dan is de fps nog steeds 70. De 6.5 Beta drivers schijnen het veel beter te doen. En ik verwacht dat de officials komende week uit komen. Mischien is dat nog te proberen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Je pakt nu ook een specifiek spelprobleem. Stormwind is een high populated area, dit is altijd meer laggy dan bv. een instance. WoW is ook een spel dat vooral veel geheugen vreet, je hebt 1,5GB wat me genoeg lijkt alleen is 1,5 gig een vreemde waarde. Je draait dus in ieder geval geen dual channel, iets dat veel prestatiewinst kan opleveren.

Ik kan me niet voorstellen dat dit een videokaart probleem is. Ik heb zo'n flauw idee dat het gewoon je mem is dat parten speelt. De laptop zal standaard een ideale geheugen setup hebben en je desktop heb je zelf wat reepjes bijgeprikt denk ik? :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

The Legend: Dit moederbord kan zoweiso geen Dual Channel aan :)

Nvm, dat kan die wel. Ik zat bij verkeerde mobo's te kijken :z

[ Voor 37% gewijzigd door Atlas op 22-05-2006 00:15 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb ouwe Terratec DMX X-Fire 1024 geluidskaart (zo'n 4.1 ding met SPDIF optical) dat op Crystal SoundFusion 4624 loopt, even eruitgehaald en AC97 chip aangezet op mijn mobo.

De drivers van AC97 zijn iets nieuwer (CS driver is nogal ouwe, er is geen nieuwe te vinden) en nogmaals even mee gespeeld. Geluid valt niet meer snel weg, schokken komen dus ook niet terug. Het gaat dus wat beter. Maar het heeft geen versterkte geluidsuitgang, met koptelefoon direct op line out is zo zwak....

Zegt wel redelijk: vanwege vele geluiden in Wow is iets moderner soundcard nodig met beter bijgewerkte drivers.... Heb maar op receiver aangesloten en daar koptelefoonaansluiting gebruikt... alleen die extra kabels....

Perhaps maar USB Logitech koptelefoon kopen...
Je draait dus in ieder geval geen dual channel, iets dat veel prestatiewinst kan opleveren.
Jawel. Gewoon 512+256 / 512+256 ram config. Dat is ook 1,5 GB RAM :) P2,4 GHz FSB800 is goed voor dual channel, en chipset is 875P. De moederbord heeft dual channel banken.

[ Voor 25% gewijzigd door MrDummy op 22-05-2006 01:02 ]

Pagina: 1