Toon posts:

SATA schijven worden niet gevonden

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Asus K8v SE Deluxe
WinXp Sp 2
DVD RW (sec. mast.)
DVD R (sec. slave.)
1 x Western Digital IDE 120 Gb (pr. mast. hier staat winxp op)
2 x MAXTOR 300GB 7200 16MB SATA

die 2 SATA schijven heb ik gister erbij gekocht ik heb deze op de connector SATA 1 en SATA 2 op mijn moeder bord aangsloten. stroom aangesloten computer opstarten maar schijven worden niet gevonden. ik hoef geen array, ik hoef hier geen windows op te installeren, ik wil gewoon 600 gig aan schijfruimte erbij. ohja en ik ben een groene hond dus ik wil geen diskettes kopen als het ook anders kan :) (laatste diskettes heb ik zolang geleden weggegooid dat deze onderhand al gercycled zullen zijn naar plastic euroshopper onderzetters or whatever :P)

Bios check: up to date
alle drivers geinstalleerd. bij apparaat beheer krijg ik wel geele uitroeptekens bij "VIA Serial ATA RAID Controller" en bij "WinXP Promise Fasttrak 378 Controller"

- zou mijn moeder bord (Asus K8V SE Deluxe) misschien dit aantal drives en/of GB niet aan kunnen?
- ook zit er een jumper op de SATA schijven hiermee kun je de overdracht snelheid halveren van 3gb/s naar 1,5gb/s zou dit kunnen werken.

ik wacht eerst op reacties voordat ik verder ga ik wil niet teveel slopen 8)7

Alvast bedankt!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Serial ATA FAQ + handleiding en dan moet het lukken. De drivers MOET je installeren, een array MOET je aanmaken.

ARME AOW’er

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02 20:44
Gewoon met de jumper op 1.5Gb zetten en...... opgelost :*)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

mdcobra schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:45:
Gewoon met de jumper op 1.5Gb zetten en...... opgelost :*)
Zoals je kunt lezen zijn er geen drivers geïnstalleerd en geeft Windows een error. Dat klopt ook want de TS hééft de drivers niet geïnstalleerd én geen array aangemaakt.

Beide zijn noodzakelijk en heeft niets van doen met de jumper die overigens alleen omgezet hoeft te worden als het MB geen S-ATA2 maar S-ATA1 aan boord heeft.

ARME AOW’er

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je moet zeker weten je drivers (her)installeren in Windows.

Verder zal je, als de schijven niet in het BIOS herkent worden, de jumper op 150 moeten zetten.
Een aantal VIA controllers hebben namelijk problemen met het herkennen van S-ATA 300 schijven.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Admiral Freebee schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:51:
Je moet zeker weten je drivers (her)installeren in Windows.

Verder zal je, als de schijven niet in het BIOS herkent worden, de jumper op 150 moeten zetten.
Een aantal VIA controllers hebben namelijk problemen met het herkennen van S-ATA 300 schijven.
De schijven worden op dit MB sowieso nooit in het BIOS herkent, alleen in het BIOS van de RAID-Controller van VIA dan wel Promise. :)

ARME AOW’er

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-02 09:31
Kleine tip, je klikt rechts op deze computer, kies beheren en ga dan naar schijfbeheer. Daar zul je zien dat je schijven zichtbaar zijn. Eerst zul je ze moeten initialiseren en dan formateren. Fluitje van een cent.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
HET IS GELUKT!!, BEDANKT ALLEMAAL!! ik hoefde dus echt alleen maar de jumpers op de schijf om te zetten van 300mb/s naar 150mb/s, er zit dus SATA I(1) niet SATA II(2) op mijn asus k8v SE deluxe moederbord. Ik heb geen drivers of bios floppy installatie update procedures hoeven te doen :D.. dat is dus echt alleen maar nodig waneer je er windows op wilt zetten. ik wist wel dat het niet zo moeilijk hoefde haha :D (mooi idee om dit boven elke handleiding te zetten hier zullen veel mensen meteen mee geholpen zijn).

Nogmaals bedankt iedereen _/-\o_

• 1972
  • Laatst online: 07-10-2025
looin schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:24:
Kleine tip, je klikt rechts op deze computer, kies beheren en ga dan naar schijfbeheer. Daar zul je zien dat je schijven zichtbaar zijn. Eerst zul je ze moeten initialiseren en dan formateren. Fluitje van een cent.
Bedankt voor deze tip! Ikzelf heb -toevallig- zojuist een SATA disk naast m'n twee bestaande IDE disks geplaatst en kreeg 'm niet aan de praat onder XP. In de BIOS en in het apparatenbeheer kon ik 'm terug vinden, maar in de windows verkenner bleef ie maar onzichtbaar. Nadat ik 'm ge-initialiseerd had en geformateerd zag ik hem!!! _/-\o_

(Maaruh... ik heb altijd gedacht dat een HD altijd geformateerd was als je 'm koopt? :? )

• Haan
  • Laatst online: 16:52

Haan

dotnetter

1972 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 15:21:
[...]

(Maaruh... ik heb altijd gedacht dat een HD altijd geformateerd was als je 'm koopt? :? )
Beetje raar als dat zo zijn.. het is een beetje lastig voor de fabrikant om vantevoren te weten welke indeling het dan zou moeten zijn. Een schijf die geformatteerd is voor NTFS, is heel anders dan bijvoorbeeld ext2 voor Linux ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1