Toon posts:

bestanden / printer delen lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een probleem,

situatie.

pc zit rechtstreeks op het internet aangesloten.
mijn laptop maakt draadloos (via wifi) verbinding met de pc.

op alle bij staat win xp pro
werk groep is op allebij MSHOME

ik had wel internet op de laptop maar kan geen bestanden van de pc zien.
en ik kan op de pc ook niet dij de gedeelde bestanden van de laptop.

printer delen werkt ook niet..

in elke situatie krijg ik het volgende bericht.
''MSHOME is niet toegankelijk. u hebt niet de juiste machtigingen voor deze netwerk-bron.
neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtegingen hebt.

de lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar''

ik heb al gezocht op got en Google maar heeft niet geholpen.

ik doe het voor het eerst met een netwerk dus ik hoop op nuttige info

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wat zijn de IP adressen van beide PC's? :)

Start » Uitvoeren » cmd » ipconfig /all

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-03 22:18
En de rest (DNS, Gateway en subnetmask). Ik heb wel eens hetzelfde gehad, en dit was opgelost toen ik deze drie op alle computers hetzelfde had gezet.
Maak je verbinding via een access point o.i.d. of heb je in je computer een netwerkkaart zitten waarmee je connect met je laptop?

[ Voor 31% gewijzigd door Haribotje op 20-05-2006 19:53 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:50
en hoe zit het met de firewalls? staat de windows firewall uit/goed ingesteld of is er een andere firewall (die dan ook goed ingesteld moet zijn)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Als ik een netwerkmap wil maken, doe ik dat gewoon via het interne ip, heb je nooit gezeik met werkgroepen e.d. :).

Verwijderd

Topicstarter
pc zit op internet
via een kabel (internet - modem - kabel - lankaart)
laptop is draatloos op de pc aangeslooten (pc onbordlan met externe antene -- sitecom netwerk kaart in laptop)

resultaaten ipconfig /all op laptop

C:\Documents and Settings\Martijn>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: laptop
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype . . . . . . . . . . : gemengd
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : mshome.net

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: mshome.net
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Sitecom Wireless Network PC Card 11M
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-60-B3-80-A3-C7
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.12
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

en op de computer

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: co315935-a
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: ja
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : ALMEL1.OV.HOME.NL

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding 3:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
ASUS 802.11b/g Wireless LAN Card
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-11-D8-CF-E5-CC
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: ALMEL1.OV.HOME.NL
Marvell Yukon 88E8053 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-11-D8-CF-E4-D5
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 82.72.140.225
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 82.72.140.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 213.51.144.91
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 213.51.129.37
213.51.144.37
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 20 mei 2006 17:07:20
Lease verlopen . . . . . . . . . : zaterdag 27 mei 2006 14:44:16

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 20:38 ]

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-03 22:57
Bekende problemen
Als externe gebruikers toegang moeten hebben tot bestanden via het netwerk (niveau 4 en 5), moet de firewall voor Internet-verbindingen worden uitgeschakeld op de netwerkinterface waarlangs de externe gebruikers een verbinding tot stand brengen.

Klik op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base voor meer informatie:
298804 (http://support.microsoft.com/kb/298804/) Surfen en bestanden delen niet mogelijk door de functie Firewall voor Internet-verbindingInternet-firewalls kunnen weergave en bestandsdeling onmogelijk maken
Wanneer het eenvoudig delen van bestanden is ingeschakeld, werkt het beheer en het bewerken van het register vanaf een externe computer anders dan verwacht en werken verbindingen met beheerdersshares (zoals C$) niet, omdat alle externe gebruikers worden geverifieerd als gast. Gastaccounts hebben geen beheerdersmachtigingen. Wanneer het eenvoudig delen van bestanden is ingeschakeld en u configureert ACE's voor bepaalde gebruikers, heeft dit geen effect op externe gebruikers. De reden hiervan is dat externe gebruikers worden geverifieerd als gast wanneer het eenvoudig delen van bestanden is ingeschakeld.

Externe gebruikers ontvangen het bericht 'Toegang geweigerd' voor een share waarmee ze eerder wel verbinding konden maken. Dit probleem doet zich voor wanneer de vaste schijf naar NTFS is geconverteerd. Dit probleem doet zich voor op Windows XP-computers waarop het eenvoudig delen van bestanden is ingeschakeld en waarop een upgrade is uitgevoerd vanaf Windows 98, Windows 98 Tweede editie of Windows Millennium Edition.

Dit probleem doet zich voor omdat de groep Iedereen geen deel uitmaakt van de standaardmachtigingen van een vaste schijf die naar NTFS is geconverteerd. De groep Iedereen is vereist voor externe gebruikers die de gastaccount gebruiken om toegang te krijgen tot de bestanden, de machtigingen opnieuw in te stellen en het delen van de betreffende mappen uit te schakelen en weer in te schakelen.
Dit laatste was ook bij mij het probleem. Dit kwam omdat de unattended install de map op eenvoudig heeft staan. Dus je kan ook het vinkje uitschakelen maar dan de juiste gebruiker selecteren die toegang heeft tot het systeem. B)

[ Voor 194% gewijzigd door appies op 20-05-2006 20:56 ]

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Dit heeft natuurlijk niks met DNS en achtervoegsels te maken. Wat vaak helpt bij xp pro is "eenvoudig delen van bestanden" in te schakelen (verkenner->mapopeties->weergave). Als je daarna een map en/of printer deelt stelt windows automatisch de rechten goed in (voor guest account e.d.). Daarna kan je eventueel dat eenvoudig delen weer uitschakelen, maar printer delen blijft dan gewoon werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Wits op 20-05-2006 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er achter gekomen dat mijn firewall (norton)
het blokkeert

als ik norton firewall uit zet werkt bestanden / printer delen wel.

hoe stel ik deze zo in dat hij dit niet blokkeert??

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• Sir Dancelot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-03 17:04
Een softwarematige firewall op een PC die achter een router hangt is meestal overbodig. De router houd immers al alle niet door het interne netwerk genitieerde verkeer tegen. Het enige waarbij het kan helpen is als je al besmet bent met een rootkit en/of trojan, maar sinds Norton door Symantec is overgenomen is het paket kwalitatief toch al zo slecht geworden dat het maar de vraag is of het daarbij zou helpen.

Los daarvan is het dan toch symptoombestreiding want het kwaad is dan al geschied. De besmetting zelf kan je beter voorkomen met een goede scanner zoals NOD32 en een beetje nadenken bij wat je installeert/opent. Kortom, gooi die norton firewall er af. Maar let er wel op dat je UPNP functie van je router op 'secure' of beter nog, helemaal uit staat.

Whatever!

Verwijderd

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Dumbo schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:37:
Een softwarematige firewall op een PC die achter een router hangt is meestal overbodig. De router houd immers al alle niet door het interne netwerk genitieerde verkeer tegen. Het enige waarbij het kan helpen is als je al besmet bent met een rootkit en/of trojan, maar sinds Norton door Symantec is overgenomen is het paket kwalitatief toch al zo slecht geworden dat het maar de vraag is of het daarbij zou helpen.

Los daarvan is het dan toch symptoombestreiding want het kwaad is dan al geschied. De besmetting zelf kan je beter voorkomen met een goede scanner zoals NOD32 en een beetje nadenken bij wat je installeert/opent. Kortom, gooi die norton firewall er af. Maar let er wel op dat je UPNP functie van je router op 'secure' of beter nog, helemaal uit staat.
De pc hangt (zoals te lezen valt) NIET aan een router.
offtopic:
Moeilijk he, lezen

Wat de TS moet doen is in zijn norton firewall ff bij het tabblad Networking de range 192.168.0.1-192.168.0.255 toevoegen aan de trusted zone.

Dan zal het werken. (iig, was bij mij de oplossing toen ik nog norton en windows gebruikte)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Sir Dancelot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-03 17:04
De pc hangt (zoals te lezen valt) NIET aan een router.
offtopic:
Moeilijk he, lezen
Oeps..sorry :P

[ Voor 64% gewijzigd door Sir Dancelot op 31-05-2006 13:34 ]

Whatever!

Pagina: 1