[showcase] Egmond aan Zee

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Ik ben een tijdje terug naar Egmond aan Zee geweest. Ik heb zelf zo'n 5 á 6 jaar in Egmond aan Zee gewoond en 't was leuk om weer wat bekenden en vrienden te ontmoeten. Ik heb daarnaast ook een kleine serie in elkaar gezet, om je beetje een beeld van 't dorp te geven. De fotos zijn gemaakt met m'n D60 en de Tokina 12-24. Zo ongeveer alles rond de F5.6. De nabewerking heb ik zo gedaan omdat ik de sfeer er zo 't beste bij vond passen.

#1 Het dorp
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/677/medium

#2 Het landje en hokje van een goede bekende
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/678/medium

#3 Het oude stadshuis, wordt nu appartementencomplex
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/679/medium

#4 Een ander landje
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/680/medium

#5 Oude stadshuis, dichtbij
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/682/medium

#6 Het strand
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/683/medium

#7 Meer strand
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/684/medium

#8 Ondergangscliché
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/685/medium

#9 En toen even dagje slecht weer gehad, dus grauwe egmonder foto op trekker
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/686/medium

#10 Dood duinspul
Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/688/medium

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Grotere versies/het geheel vind je hier: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/EgmondaanZee

[ Voor 4% gewijzigd door simon op 20-05-2006 17:35 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik een fan ben van je bewerkingen. I.i.g. wel weer herkenbare Simon platen en dat is alleen maar goed. Het donkere en de vignetting vind ik soms te maar platen zoals #1 en #3 vind ik wel weer fijn bewerkt.
Opvallend vind ik in deze serie dat de z-w foto's mij veel meer boeien. Maar das waarschijnlijk persoonlijk.

#1 Typisch duindorp plaatje met een goeie sfeer. Lijkt wat onscherp.
#2 Vind het blauw te blauw. Contrasteert imo op een verkeerde manier met de minder uitbundige kleuren van de duinen. Vignetting vind ik hier too much.
#3 Lekker! (had ik al gezegd ;))
#4 Leuk kijkplaatje maar niet heel bijzonder.
#5 Lijkt een roodwaas overheen te hangen. Voorgrond voegt niet veel toe. Waarschijnlijk was dichterbij beter geweest?
#6 Helemaal goed! Topplaat voor mij. Favoriet uit de serie
#7 Mooie kleuren maar man uiterst links en de berg zand op de voorgrond zijn wat storend.
#8 Opnieuw fijne plaat met mooi licht. Was nog wat eenzamer geweest met of alleen het kind of alleen het paartje.
#9 Ook weer mooi.
#10 Idd dood duinspul. Doet mij niet zoveel. Ook hier teveel vignetting voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 04:49
Je site ligt plat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ja, dns gezeur...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

Erg fijne serie weer. Kijkt lekker weg. Je stijl en bewerking van, kan ik wel waarderen.
Alleen de z/w platen vallen voor mij een beetje buiten de serie, hoewel ook met deze foto's niets mis is. Past naar mijn gevoel gewoon net niet lekker in het verhaal.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
DNS gezeur opgelost :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:47

janklp

FortyTwo Capital

Leuk dat mensen zo'n verschillende mening hebben. Mijn doen in tegenstelling dat Djengizz de kleurenplaten meer. Ik vind vooral de foto's 1 tot en met 5 erg fijn. Daarna vind ik het minder worden. Ook nog erg lekkere platen, maar die missen nou net de x factor die de eerste 5 platen wel hebben.

3 is mijn abosolute favoriet, heerlijk hoe je oog wordt weggetrokken naar het dreigende huis!

Ik ben wel een fan van deze bewerkingsvorm. Natuurlijk moet je deze vorm niet altijd gebruiken, maar dat doe je ook niet kijkend naar je andere showcases. Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind het stuk voor stuk mooie platen, niets op aan te merken, behalve dan dat ze allemaal domweg te donker zijn (naar mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 04:49
Knappe platen, maar ik heb het ook niet echt voor je bewerking... Het doodt wat de originele plaat. Ik vraag me af of het wel nodig is of zijn de platen anders te saai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Ja, ben 't helemaal met Djengizz eens, behalve dan dat ik wel fan ben van je bewerkingen :) (7 is echter misgegaan, vieze kleurtjes, en 5 heeft idd ook te veel rood).
Let er wel op dat je nog detail laat zien in je schaduwen, ik meen me iets te herinneren dat je dat zelf zei over neographical's case (maar ik zit momenteel achter een onmogelijk te calibreren monitor, dus wellicht is 't wel in orde)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:24

XyS

0.o.O

heb je misschien niet al de fotos die je genomen hebt?
Ookal zijn ze niet prachtig ofzo, het brengt weer zoveel in me omhoog _/-\o_
8 jaar vakanties tot 2004 - camping reorganisatie :'(

paar van deze fotos raken mij dus echt wel.

[ Voor 13% gewijzigd door XyS op 21-05-2006 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
inquestos schreef op zondag 21 mei 2006 @ 01:23:
Ja, ben 't helemaal met Djengizz eens, behalve dan dat ik wel fan ben van je bewerkingen :) (7 is echter misgegaan, vieze kleurtjes, en 5 heeft idd ook te veel rood).
Let er wel op dat je nog detail laat zien in je schaduwen, ik meen me iets te herinneren dat je dat zelf zei over neographical's case (maar ik zit momenteel achter een onmogelijk te calibreren monitor, dus wellicht is 't wel in orde)
ja, waar mis je detail in de schaduwen, m'n monitor kan ook te licht staan...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mooie foto's maar door de nabewerkingen zoooooooooooo deeeeeeeeeeeeeepri... :'( Wat een kutleven :'( Dat gevoel krijg ik erbij.

Als dat jouw emotie is bij Egmond aan Zee: _/-\o_ topplaten! _/-\o_
Anders: nabewerkingen zijn overdone.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik ben er af en toe wel te vinden. Maar meestal blijft de camera in de tas (mis trouwens de vuurtoren ;)) . Daarom vind ik dat je het dorp toch interessant hebt neergezet. Daar helpt de bewerking ook sterk bij.

#10 zou ik niet er in opnemen. Haalt een beetje de hele serie onder uit. Zeker omdat het de laatste plaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 14-09 19:57
Overall indrukwekkend :)

Even wat puntjes:

-De subtiele vignettering zoals bij o.a. 4 gaan wel, maar die dikke vlekken @ o.a. 7 zijn vrij storend.

-Sommige finetuning is vrij gevoelloos gedaan. Je hebt bijvoorbeeld het gebouw op 5 selectief proberen op te lichten, maar er zitten her en der nog donkere vlekken op waardoor het ietwat slordig overkomt.
Of je zou ook kunnen stellen dat het oplichten te veel op 1 plek is gedaan.

-Verder had ik 1 niet zo bewerkt. Bij het landschap past het wel, maar deze huizen ogen erg onnatuurlijk en raar. Door de harde sharpening oogt 10 ook wat hard en onnatuurlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Silent Thunder op 21-05-2006 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
SnoeiKoei schreef op zondag 21 mei 2006 @ 17:39:
Mooie foto's maar door de nabewerkingen zoooooooooooo deeeeeeeeeeeeeepri... :'( Wat een kutleven :'( Dat gevoel krijg ik erbij.

Als dat jouw emotie is bij Egmond aan Zee: _/-\o_ topplaten! _/-\o_
Anders: nabewerkingen zijn overdone.
Toen ik terugkwam in Egmond aan Zee en de verhalen hoorde over vrienden, kennissen, klasgenoten, mensen in de straat... Ik kan wel rijen die aan de coke zijn noemen. Anderen zijn gestorven aan kanker, of zijn weggegaan. Het is een mooi dorp, met mooie lijnen, maar heftige tinten. Het is als de groeven van een oud gezicht, het heeft iets moois, indringends, maar het is niet gebeurd omdat het goed is gegaan. Zo heb ik mijn beeld van egmond. Dat gebouw, stadshuis, dat wordt totaal commercieel, net zoals de rest van Egmond. Hierdoor ontbreekt een duurzame broodwinning, hierdoor raakt de jeugd gedeprimeerd, en raken er veel kinderen in probleem situaties. Het is vergelijkbaar met veel andere 'vissersdorpen' zoals Urk, met incest en alles erbij.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Akkoord, maar had je dan niet beter kunnen proberen dat aspect op de gevoelige plaat vast te leggen, ipv. een aantal mooie foto's te maken en dan vervolgens met fotoshop dat gevoel toe te voegen?

Ik bedoel.. met deze nabewerkingen kun je een clown nog een depressieve uitstraling geven. Daarmee heb je dan niet gefotografeerd dat de clown depressief is, nee je hebt met photoshop een foto deprimerend gemaakt. Nuanceverschil..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:30:
Akkoord, maar had je dan niet beter kunnen proberen dat aspect op de gevoelige plaat vast te leggen, ipv. een aantal mooie foto's te maken en dan vervolgens met fotoshop dat gevoel toe te voegen?

Ik bedoel.. met deze nabewerkingen kun je een clown nog een depressieve uitstraling geven. Daarmee heb je dan niet gefotografeerd dat de clown depressief is, nee je hebt met photoshop een foto deprimerend gemaakt. Nuanceverschil..
Dat maakt mij eigenlijk niet uit. Ik vind de nabewerking onderdeel van het proces van de foto. Je begint met een ruwe foto, eindigt met dit. Voor mijn fotografie staat nabewerking niet los van de foto. Daarnaast was het redelijk moeilijk om even in een weekje uitwaaien dat aspect erop te zetten, naast dat de duinen helaas leeg waren (niemand was op zijn of haar landje, op een vrolijke enkeling na) had ik geen zin om bij die kennissen een camera in het gezicht te duwen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Simon schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:44:
[...]

Toen ik terugkwam in Egmond aan Zee en de verhalen hoorde over vrienden, kennissen, klasgenoten, mensen in de straat... Ik kan wel rijen die aan de coke zijn noemen. Anderen zijn gestorven aan kanker, of zijn weggegaan. Het is een mooi dorp, met mooie lijnen, maar heftige tinten. Het is als de groeven van een oud gezicht, het heeft iets moois, indringends, maar het is niet gebeurd omdat het goed is gegaan. Zo heb ik mijn beeld van egmond. Dat gebouw, stadshuis, dat wordt totaal commercieel, net zoals de rest van Egmond. Hierdoor ontbreekt een duurzame broodwinning, hierdoor raakt de jeugd gedeprimeerd, en raken er veel kinderen in probleem situaties. Het is vergelijkbaar met veel andere 'vissersdorpen' zoals Urk, met incest en alles erbij.
Met dit verhaal erbij snap ik de foto's en hun nabewerking. Je zegt dat je nabewerkingen een onderdeel zijn van de fotografie. Als je dit soort dingen fotografeert hoort het verhaal er ook onlosmakelijk bij; het zou goed zijn als je het bij dit soort showcases erbij vermeldt in de TS denk ik.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Simon schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:27:
Ik ben een tijdje terug naar Egmond aan Zee geweest. Ik heb zelf zo'n 5 á 6 jaar in Egmond aan Zee gewoond en 't was leuk om weer wat bekenden en vrienden te ontmoeten. Ik heb daarnaast ook een kleine serie in elkaar gezet, om je beetje een beeld van 't dorp te geven. De fotos zijn gemaakt met m'n D60 en de Tokina 12-24. Zo ongeveer alles rond de F5.6. De nabewerking heb ik zo gedaan omdat ik de sfeer er zo 't beste bij vond passen.

#3 Het oude stadshuis, wordt nu appartementencomplex
[afbeelding]

#5 Oude stadshuis, dichtbij
[afbeelding]
Is dat oude stadhuis niet het voormalig koloniehuis Zwartendijk?
Daar hebben een hoop mensen uit mijn generatie slechte herinneringen aan. Dus de 'zwarte' foto's zijn wel treffend, en geven de nagedachtenis goed weer. Mooi gedaan.

edit:

Als ik nog even naar de derde foto kijk zou ik zo een bliksemflits uit die donkere wolk boven het gebouw verwachten. Net zoiets als in de Adams Family........ ;)

[ Voor 11% gewijzigd door regmaster op 25-05-2006 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
regmaster schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 10:50:
[...]

Is dat oude stadhuis niet het voormalig koloniehuis Zwartendijk?
Daar hebben een hoop mensen uit mijn generatie slechte herinneringen aan. Dus de 'zwarte' foto's zijn wel treffend, en geven de nagedachtenis goed weer. Mooi gedaan.
klopt helemaal :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Het wolkendek op foto #1 ziet er zooooooo gaaf uit. Die twist...

Mooie foto's

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel een fan van je nabewerkingen waarbij ik 3,4,5 echt er bovenuit vind steken.
Je lucht komt er heel lekker in uit (ofzo)

10 vind ik het minst, onderwerploos, dat gevoel heb ik ook bij 9. Misschien omdat er bij ons ook veel tractoren rond rijden :)

1 Vind ik een mooie plaat, maar ook niet speciaal...

Verder, hele lekkere serie wat mij betref! 8)
Pagina: 1