Toon posts:

[ACCESS] zoekfunctie doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 561 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb in access een database gemaakt voor allerleir publicaties, afstudeerverslagen etc, met een zoekfunctie. Nu heb ik in een van de zoekfuncties een paar velden toegevoegd, en dus ook in de query, form, etc, maar nu doet bij de aangegepaste zoekfunctie deze het niet meer. Ik heb de SQL query gechecked en de code klopt nog steeds met de andere. Kan dit aan het subformulier liggen? Of aan iets anders?

dit is de de query code die er voor zorgt dat de resultaten verschijnen in een subform.

SELECT Afstudeerverslagen.verslagID, Afstudeerverslagen.archiefnummer, Afstudeerverslagen.titel, Afstudeerverslagen.auteur, Afstudeerverslagen.onderwerp, Afstudeerverslagen.jaar, Afstudeerverslagen.hoogleraar, Afstudeerverslagen.hoofdbegeleider, Afstudeerverslagen.universiteit, Afstudeerverslagen.kamer, Afstudeerverslagen.sectie, Afstudeerverslagen.digitaal, Afstudeerverslagen.trefwoorden, Afstudeerverslagen.instantie
FROM Afstudeerverslagen
WHERE (((Afstudeerverslagen.titel) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!titel & "*")) And (((Afstudeerverslagen.auteur) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!auteur & "*")) And (((Afstudeerverslagen.onderwerp) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!onderwerp & "*")) And (((Afstudeerverslagen.jaar) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!jaar & "*")) And (((Afstudeerverslagen.hoogleraar) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!hoogleraar & "*"))And (((Afstudeerverslagen.hoofdbegeleider) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!hoofdbegeleider & "*")) And (((Afstudeerverslagen.sectie) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!sectie & "*")) And (((Afstudeerverslagen.instantie) Like "*" & Forms!Afstudeerzoek!instantie & "*"));

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met zo'n topicstart kun je beter op een paragnostenforum terecht ;)

Wat doet het niet? Hoezo subformulier? Wat zijn de datatypes van de velden? Krijg je foutmeldingen? Doet de query het wel als je hem in het queryontwerpraster plakt?

Ten tweede mag code tussen [code][/code] tags. Doe me een lol en pas je topicstart even aan met voldoende relevante info.

Ontopic:
ik zie sowieso een syntax error -een missende spatie- in je sql. Ook is het aan te raden om je sql dynamisch op te bouwen zodat je alleen die velden opneemt waar werkelijk iets in staat. En last but not least: als er NULL waarden in je tabel voorkomen gaat het sowieso mis:
NULL Like "*" evalueert naar false

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al meer het idee waar het probleme precies ligt. De query doet het niet, ofwel hij geeft geen resultaten weer. De missende spatie is niet het probleem, die had ik inmiddels ook gevonden, maar bedankt.

Ik weet dus niet waarom hij nu niet de tabel leest en eerder wel. Erg vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
gevonden, idd null waarden. Ik kan aangeven Nul waarden niet toestaan, verhelpt dat het probleem? kan hij zelf verzinnen dat als een veld leegblijft, dat het leeg moet zijn en niet Null??

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

zie je dat Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje?

Daarmee kun je je post editen en aanvullen, zodat er geen twee posts van dezelfde persoon onder elkaar hoeven komen te staan, en met hetzelfde knopje kun je startpost up to date brengen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 18:27:
zie je dat [afbeelding] knopje?

Daarmee kun je je post editen en aanvullen, zodat er geen twee posts van dezelfde persoon onder elkaar hoeven komen te staan, en met hetzelfde knopje kun je startpost up to date brengen.
Ja ja, je heb t gelijk, ik zal iets duidelijker zijn. Goed de Null waarden vormen dus een probleem met het statement Like "*" & etc... Betekent dat dat ik alle Null waarden moet vervangen door nul? Ik kan als standaarwaarde in een veld natuurlijk "" opgeven, probleem is dat ik ook waarden uit een andere tabel moet invoeren waar ook Null waarden in zitten. Kan ik deze ook snel omzetten in nul?

• Wilfred
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2022
Realiseer je je dat wanneer je and in je SQL gebruikt alle velden aan de criteria moeten voldoen?
Zoals al eerder gesuggereerd zou ik de query op laten bouwen aan de hand van welke velden op je formulier ingevuld zijn.
Met een standaard waarde kan je aan velden die Null zijn een waarde b.v. 0 toevoegen. Bij elke nieuwe record wordt dit dan ingevuld.

je kan ook met een scriptje al je velden doorlopen en alle Null waarden laten vervangen.

function nullenverwijderen

dim rs as recordset
set rs = currentdb.openrecordset("tabelnaam")
rs.movefirst

do until rs.eof = true
if isnull(rs.fields("veldnaam")) then
'pas de record aan
rs.edit
rs.fields("veldnaam") = "niets"
rs.update
rs.movenext
else
rs.movenext
end if
loop