Toon posts:

WD HDD formatteren gaat niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zal wel iets simpels zijn, maar ik kom er echt niet uit... :(

Ik ben mijn computer opnieuw aan het installeren en heb hiervoor ook gelijk een nieuwe HDD gekocht (WD 160 Gb).

Windows XP schijfje erin en opstarten via de DVD speler, tot zover alles goed.

Nou ziet hij die nieuwe HDD inderdaad als 'Unpartitioned space', maar slechts als 131 Gb...

Moet ik dat in de BIOS instellen of zo??
De BIOS herkent de HDD gewoon goed en geeft aan dat de capaciteit idd 160 Gb is.

Wat te doen??

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Pre-SP1 build van windows XP dus, pas na SP1 herkent windows xp harde schijven groter dan 128gb (oid). Beetje FAQ werk dit..

OM FAQ / Beleid

[ Voor 24% gewijzigd door MoiZie op 20-05-2006 16:08 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 05:23
die schijf heb ik ook :) en hij is 151 GB, maar het is idd wat moizie zei

Verwijderd

Topicstarter
Ah okay.
Maar wat is dan de oplossing?? Dat zie ik niet staan in die FAQ...
Kan ik eerst formatteren op 130 Gb, dan Windows update draaien en dan die extra 30 Gb alsnog 'erbij' zetten?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:45:
Ah okay.
Maar wat is dan de oplossing?? Dat zie ik niet staan in die FAQ...
Kan ik eerst formatteren op 130 Gb, dan Windows update draaien en dan die extra 30 Gb alsnog 'erbij' zetten?
Het staat toch echt in de FAQ... Lezen mag ook wel hoor :)
Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren en de volgende reghack toepassen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en in sommige gevallen moet je daarbovenop ook nog een reghack doen. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
Wanneer je Windows op een partitie van groter dan 128 wil installeren, dan zul je de benodigde SP moeten slipstreamen met de installatie-CD. Of je kunt achteraf de partitie vergroten met o.a. PartitionMagic.