[AJAX] Hoe ver gaan in een applicatie?

Pagina: 1
Acties:

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik vind het een beetje moeilijk de vraag te omschrijven, dus een uitleg helpt daarbij.

Ik ben veel bezig met AJAX. Ik sta op het punt een project weer volledig volgens deze mindset te doen, alleen twijfel ik nog over de aanpak. Hoe ver ga je in een AJAX applicatie. Daarmee bedoel ik, hoe vaak laad je een nieuw gedeelte? Laad je in het begin gewoon een keer alle files die je nodig hebt en bouw je daarna mbv. JS de user interface op, en tranformeer je die bij verschillende handelingen, of laad je voor verschillende onderdelen verschillende bestanden?

Mijn gewenste manier van werken is om 1 keer alles bestanden te laden die je nodig hebt (in de hele applicatie), en daarna alleen requests naar de server te doen voor benodigde informatie en uit te voeren handelingen. Als de userinterface aangepast moet worden, gebeurd dat altijd mbv. van javascript, en wordt er nooit nieuwe bestanden geladen.

Oftewel, drop je in geval van AJAX de normale manier van werken volledig, of ga je er een beetje tussenin zitten?

Als ik bijvoorbeeld naar GMail kijk, dan zie ik dat ze niet zo werken. Bij verschillende delen laden ze de pagina opnieuw (of is dat maar een idee dat ik heb?). Hoe doen jullie dit?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
ik zou het alleen doen op plaatsen waar het echt nut heeft en het een toegevoegde waarde heeft.

Als je 1 keer alles inlaadt en daarna alleen ajax gebruikt én de user drukt een keer op back of f5 dan is ie weer aan het begin.

m.a.w. je kan je stappen niet meer terug vinden.

Mijn rig

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
"AJAX" is maar een hulpmiddel, erg handig soms, maar gebruik het niet omdat je het als scripter "cool" vind om overal maar in te zetten. Een goed voorbeeld vind ik www.digg.com, het "Problem" drop-down menu wat de gebruiker snel en makkelijk in staat stelt om een item te rapporteren. Het rating verhaal van user replies, zonder dat je hiervoor een formulier hoeft te versturen (zoals op de FP van T.net), het "diggen" van een item zonder dat de hele pagina zich opnieuw hoeft te laden, etc.

Ze hadden ook ieder artikel met AJAX kunnen laden, maar dat maakt de site onnodig gecompliceerd, moeilijk te bookmarken, lastig te indexeren voor zoekmachines (gokje trouwens, iemand die dit kan weerleggen?) en wat uiteindelijk weinig toevoegt.

Dus hoe ver ga je? Dat ligt aan veel dingen.. hoeveel tijd heb je, op welke browsers moet het werken, hoeveel requests richting de server ga je krijgen? Bijvoorbeeld, als je iedere 0.5 seconden een poll doet naar je server en je krijgt 5000 simultaneous users.. dan heb je kans dat je server op een gegeven moment geen zin meer heeft om snel genoeg te reageren ;)

Ik vind persoonlijk dat een AJAX-applicatie te ver gaat als ik mijn history-back knop en functionaliteit niet meer kan gebruiken. Dat ik geen bookmarks kan maken van een specifieke pagina is ook vervelend. En als ik uit gewoonte op F5 ram, zoals marko77 al aangaf, dan wil ik niet weer op de homepage uitkomen terwijl ik drie niveau's diep een item zat te lezen :)

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Dit is een vraag voor een echte webapplicatie, niet voor een website. In een website zou ik het zo min mogelijk toepassen. Alleen als ondersteuning idd. Een webapplicatie is een ander verhaal. Zeker als ik met AJAX werk, probeer ik het ook niet te presenteren als een website, maar meer als een standalone app. Daarin is het probleem met refreshen en je history niet echt van belang. Ik geef de gebruiker andere manieren van navigeren, dan via links ed. (Althans, het zijn in feite wel gewoon links, maar zo presenteer ik het niet.)

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zou de analogie van een normale applicatie volgen: voor alles wat je normaal gesproken in een window zou doen een nieuwe pagina, en voor alles binnenin het window ajax.

Siditamentis astuentis pactum.