Nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021
Eerst even vooraf: link

Dat is een half jaar geleden. Door een "onverwachte" verhuizing is dat toen helaas niet doorgegaan.
Maar ik heb weer even doorgespaard en ben tot de conclusie gekomen dat ik beter een nieuwe pc kan aanschaffen.
Ik heb het volgende systeem samengesteld, mind you fans ed heb ik er niet bij gezet omdat dat eigenlijk niet van heel veel belang is. Zullen voornamelijk Zallmannetjes worden. En voor de HD koeling weet ik ookal wat ik wil. Voordat daar vragen over komen.

Het systeem zelf:
  • (2X) 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) € 159,58
  • AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo (S939, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed) € 436,90
  • Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 87,40
  • Asus A8R-MVP, Crossfire Xpress 1600 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)€ 90,90
  • Creative Soundblaster Audigy 4 € 44,81
  • Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart) € 17,90
  • Logitech Media Keyboard Elite € 20,04
  • NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) € 34,75
  • Samsung SyncMaster 940BF (19", 2ms g>g, D-sub/DVI-D) € 347,90
  • Sapphire Radeon X1900 XTX 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI) € 485,50
  • Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 104,04
  • (2x) Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 330,02
Totaal € 2159,74

Wat wil ik er mee?
Ik wil er in eerste instantie alles mee doen wat "normaal" is. Tekstverwerken, surfen etc. Daarnaast mag het duidelijk zijn dat ik een gamer ben, en dat ik voornamelijk wat dat betreft op de toekomst voorbereid wil zijn.

Er zijn een paar dingen waar ik wat meer over wil weten. Ten eerste voldoet de voeding van de kast? Mogelijk wil ik er over een half jaar/jaar een tweede XTX in zetten, en dat trekt weer aardig wat Watts.
Ten tweede, het mobo. Is dit een goed Highend mobo of moet ik toch kijken naar de Xpress 3200?

De Raptors in het systeem heb ik over nagedacht, wat rond gevraagd link. En verschillende reviews over gelezen en ik ben overtuigd van het "nut" van Raptors. Ik wil graag in RAID0 werken met deze schijven, vandaar 2x 74Gb 2x 150GB werd me qua prijs iets te gortig.

In het algemeen, het systeem ansich is goed voorbereid op de komende 3 a 4 jaar. Er zal absoluut nog wel een verdubbeling van het geheugen komen in de toekomst, maar voorlopig is 2 Gb mooi. Zelfde met de Graka, daar komt in de toekomst nog een XTX bij.

Wat ik in z'n algemeenheid graag zou willen weten is, kan er nog iets aan veranderd worden en zo ja wat. Ik ga niet wachten op AM2 omdat deze zich nog moet bewijzen, daarnaast het 939 platform heeft zich bewezen en is betrouwbaar. Dat moet AM2 nog maar laten zien, ook heeft het niet zo heel veel voordelen, dat ik de gok ga wagen om een nieuw platform te nemen waar de kinderziektes in zitten, terwijl 939 nagenoeg hetzelfde presteert en betrouwbaar is.

Gaarne schiet op deze config. Budget is € 2250,-

Verwijderd

Die voeding lijkt me toch een beetje krap worden, misschien nu nog niet maar een tweede XTX erbij gaat denk ik niet lukken. Ik zou iig het zekere voor het onzekere nemen met zo'n systeem, en een voeding nemen waarvan je zeker weet dat het goed gaat. Dus een 550W A-merk oid, met veel Amperes op de 12V lijnen.

Verwijderd

gooi dat geheugen er maar uit, dit is sneller en goedkoper...
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos)

Dit moederbord is crap, ik heb het zelf en heb er (evenals redelijk wat andere, gebruik de search maar) redelijk wat problemen mee gehad om het stabiel te hebben. Ik zou je dus zeker een ander aanraden (waarom geen Nforce4?, je neemt toch geen maxtor schijven waarvan het probleem naar het schijnt toch al opgelost zou zijn)
Gaat niet met crossfire, dan heb je gewoon een probleem. Die RD480 chipset is verre van de stabielste, en de nieuwe is nog maar onlangs op de markt, dus daar is weet ik nog niet echt iets over

Als je labelflash van plan bent om te gebruiken, vergelijk de prijzen van labelflash schijfjes es met die van lightscribe, en je zal zien dat lightscribe ietsje interessanter is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 14:22 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:20:
Als je labelflash van plan bent om te gebruiken, vergelijk de prijzen van labelflash schijfjes es met die van lightscribe, en je zal zien dat lightscribe ietsje interessanter is.
Ik heb diezelfde brander en ik raad echt aan hem te houden.
Labelflash-schijfjes zijn idd nog nauwelijks te vinden maar de kwalitieit van de 'print' is duidelijk beter!

Ook kan deze brander op de onderkant van een DVD (als je bv maar 1GB gebrand hebt) een leuk tekstje/plaatje neerbranden, wat een héél 1337-effect geeft! :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Als je niet te gek wilt gaan overclocken is het geen probleem met die A8R serie hoor, ik heb een A8R32 (wel 80 euro duurder oid) en kan zonder probs 400mhz OCen, met het toendertijd goedkoopste 1GB DDR reepje :P

Verder totaal nog geen vage dingen tegen gekomen met de A8R serie, de A8R met RD480 heb ik voor een vriend ingebouwd, ook daar volgens mij geen probs.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• BigFast
Antec Titan550 (E-ATX, 550W, Zwart) Dit zou een optie kunnen zijn voor de lifestyle II.

Dus moederbord zit ik aan aanvast, iig aan de chipset en deze is niet stabiel... Hmm das minder.

Het geheugen is inderdaad goedkoper en sneller, maar ik vind Kingston persoonlijk meer een naam hebben dan twinmos... Eigenlijk een beetje een safe bet.

Met betrekking tot de DVD brander, ik ben echt een complete n00b op dat gebied. Dit wordt de eerste voor me :+ Dus een beetje meer uitleg wat het verschil tussen beide is, zou fijn zijn ;)

• BigFast
Even een kleine kick: Ik heb het volgende mobo eens bekeken DFI Lanparty UT CFX3200-DR, ATI CrossFire CFX3200 Hij is wel wat aan de prijzige kant. Mijn vraag is eigenlijk, is dit dan een goede keus met betrekking tot stabiliteit? Alvast bedankt.

Verwijderd

Ik zou er niet eens over denken om dit nu te gaan kopen. Binnenkort komt Conroe uit. (lees: veel goedkoper en sneller dan een AMD X2)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:16:
Ik zou er niet eens over denken om dit nu te gaan kopen. Binnenkort komt Conroe uit. (lees: veel goedkoper en sneller dan een AMD X2)
klopt, en dan moet je zelfs geen DDR geheugen meer kopen dat op het einde van zijn leven is, dus da's ook al geen verspilt geld meer. Moet je natuurlijk wel nog een eindje kunnen wachten (maar ik zou het doen)...

• BigFast
Hmm, Tja ik kan.. moet zelfs nog even wachten. Het mobo is aardig aan de maat, dus liever niet dan wel, maar stabiliteit is toch wel een must. En conroe heeft dezelfde probs. als AM2. Kinderziektes ed. moeten er nog allemaal uit. Om me te orienteren, hebben jullie wat previews?

Verwijderd

Zoek op google/GoT zou ik zeggen.

• BigFast
Loop al een tijdje rond...
Pagina: 1