Toon posts:

Problemen opstarten (bios reset/cmos?)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Toen ik gisteren mijn pc aan deed, nadat deze een week uitgestaan had, wilde hij niet goed opstarten. De bios leek te zijn gereset. De CPU-klok stond bijvoorbeeld ineens op 1300mhz. Ik kreeg de melding dat er een CMOS fail/error was opgetreden. Een keer opstarten later stond er dat de floppy-drive niet was aangesloten, maar de floppydrive heb ik ruim een half-jaar geleden al uit mijn pc verwijderd en daar heb ik nooit enige melding van gekregen. Als ik vervolgens de bios laad, niet verander en dan weer opnieuw opstart, wordt mijn CPU wel weer als een Athlon XP 3000+ herkent. Wel blijf ik de melding houden dat de floppydrive niet is aangesloten. Als ik vervolgens op F1 druk start ik gewoon op en werkt alles normaal.
Zou het aan de batterij van mijn moederbord kunnen liggen? Het moederbord is nog geen 2 jaar oud. Ik heb wel wat in de search rond gekeken, maar ik kon daar niet veel uit wijs worden.

kanttekening: Ik merk trouwens in Windows dat de datum/tijd niet onthouden wordt. Elke keer na het opstarten klopt dit niet meer. Of dit er iets mee te maken heeft weet ik niet.

Specs:
Asus A7N8X-E Deluxe
AMD Athlon XP 3000+
2x 512 DDR

Groeten,

Wouter

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
ik weet niet wat het veroorzaakt kan hebben,

maar de tijd en datum kun je gewoon in de bios instellen, en ook of de pc zoekt naar een diskettedrive en als die er niet is een foutmelding geven, of niet (staat bij mij ook uit) kun je gewoon in de bios instellen

allemaal op de pagina die je meteen voor je krijgt (als je dezelfde soort bios hebt als ik)

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Topicstarter
therat10430 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:32:
ik weet niet wat het veroorzaakt kan hebben,

maar de tijd en datum kun je gewoon in de bios instellen, en ook of de pc zoekt naar een diskettedrive en als die er niet is een foutmelding geven, of niet (staat bij mij ook uit) kun je gewoon in de bios instellen

allemaal op de pagina die je meteen voor je krijgt (als je dezelfde soort bios hebt als ik)
Dat heb ik ook al geprobeerd. Maar deze instellingen worden bij het opstarten steeds weer vergeten. En ik zet ook steeds in de bios uit dat er naar de floppydrive gezocht moet worden, maar ik blijf die melding houden.

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 10:57
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:42:
[...]

Dat heb ik ook al geprobeerd. Maar deze instellingen worden bij het opstarten steeds weer vergeten. En ik zet ook steeds in de bios uit dat er naar de floppydrive gezocht moet worden, maar ik blijf die melding houden.
Dan is inderdaad je battery op het moederbord. Deze zorgt ervoor dat deze instellingen onthouden worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus dat wordt een nieuwe kopen. Hoelang mag de oude batterij er precies uit zijn?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:25:
Ok, dus dat wordt een nieuwe kopen. Hoelang mag de oude batterij er precies uit zijn?
Maakt niks uit, de instellingen worden gewoon direct gewist bij geen of in jouw geval een lege batterij. Als je de nieuwe batterijk erin stop zou je hopelijk voor het laatst je bios en cmos moeten setten.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las ergens dat je met Sisoft Sandra kunt controleren of je batterij 'goed' is. Dit heb ik gedownload en 'Boot-up status' en 'Power-status' zijn Veilig. Slaat dit op de batterij, of moet ik daarvoor ergens anders kijken?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Al een CMOS reset gedaan met de jumper en dan het jumpertje weer terug geplaatst?
Na 2 jaar een lege batterij moet ik nog meemaken. Heb hier een 286 waarvan de batterij een paar maanden terug pas van is leeggegaan. Pentium1's die nog in keurige staat verkeren dus als jou PC van 2 jaar nu al kuren heeft zou ik het niet direct bij de batterij zoeken.

Battery Power kun je 9 van de 10 keer gewoon opzoeken in je BIOS bij de Hardware Monitoring. Daar kun je het voltage van de batterij zien. Volgens mij is dat doorgaan 3.3V maar dat zul je even na moeten zoeken als je het zeker wilt weten.
Moet wel zeggen dat ik dit wel een klein beetje "basic" stuff vindt :P

[ Voor 35% gewijzigd door Ultraman op 20-05-2006 16:39 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:37:
Al een CMOS reset gedaan met de jumper en dan het jumpertje weer terug geplaatst?
Na 2 jaar een lege batterij moet ik nog meemaken. Heb hier een 286 waarvan de batterij een paar maanden terug pas van is leeggegaan. Pentium1's die nog in keurige staat verkeren dus als jou PC van 2 jaar nu al kuren heeft zou ik het niet direct bij de batterij zoeken.

Battery Power kun je 9 van de 10 keer gewoon opzoeken in je BIOS bij de Hardware Monitoring. Daar kun je het voltage van de batterij zien. Volgens mij is dat doorgaan 3.3V maar dat zul je even na moeten zoeken als je het zeker wilt weten.
Moet wel zeggen dat ik dit wel een klein beetje "basic" stuff vindt :P
Dankje, ik ga dat even proberen. Maar zo basic vind ik het niet eigenlijk. Niet iedereen is een tweaker ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:40:
[...]
Dankje, ik ga dat even proberen. Maar zo basic vind ik het niet eigenlijk. Niet iedereen is een tweaker ;)
Het is toch echt Gathering of Tweakers hier ;)
Maar je valt nog mee, jij laat iig zien dat je zelf ook moeite doet. En dat is goud :)
Hoop dat we je probleem op kunnen lossen...

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 20-05-2006 16:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb weer opnieuw opgestart en ik kreeg dit keer een stem te horen die zei: 'CPU-fan failed' (als ik het goed verstaan heb iig). De fan draait echter wel gewoon. Vervolgens stond in de bios dat het voltage van de batterij 3,31 volt is. Wat mij nu nog rest is de CMOS jumper eruit halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok gedaan, maar het probleem is niet opgelost.

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:48:
Ok, ik heb weer opnieuw opgestart en ik kreeg dit keer een stem te horen die zei: 'CPU-fan failed' (als ik het goed verstaan heb iig). De fan draait echter wel gewoon. Vervolgens stond in de bios dat het voltage van de batterij 3,31 volt is. Wat mij nu nog rest is de CMOS jumper eruit halen.
Dat voltage kan, probeer eens het stekkertje van de fan los te maken en kijken of er stof tussen zit of niet helemaal goed contact maakt met de sensor pin maar wel goed met de spanning.

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt dat het voltage normaal is en dat het niet aan de batterij ligt?
Het stekkertje was stofvrij en de aansluiting ook. Ik heb het idee dat de meldingen die ik krijg random zijn. De melding dat de cpu-fan niet werkt krijg ik niet elke keer. Wel krijg ik steeds de melding dat de floppydrive niet aangesloten is, maar de ene keer met stem en de andere keer zonder. Is mijn mobo misschien gewoon aan het doodgaan?

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:15:
Je bedoelt dat het voltage normaal is en dat het niet aan de batterij ligt?
Het stekkertje was stofvrij en de aansluiting ook. Ik heb het idee dat de meldingen die ik krijg random zijn. De melding dat de cpu-fan niet werkt krijg ik niet elke keer. Wel krijg ik steeds de melding dat de floppydrive niet aangesloten is, maar de ene keer met stem en de andere keer zonder. Is mijn mobo misschien gewoon aan het doodgaan?
Probeer eens een andere floppydisk misschien dat dat meer uit haalt. En als het echt random is dan zou ik er inderdaad op rekenen dat je mobo dood gaat ;( .

Verwijderd

Topicstarter
5mebibyte schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:21:
[...]

Probeer eens een andere floppydisk misschien dat dat meer uit haalt. En als het echt random is dan zou ik er inderdaad op rekenen dat je mobo dood gaat ;( .
Het probleem is dat er al heel lang geen floppy meer inzit en ik daar nog nooit eerder een melding van heb gekregen. Hij staat ook niet als boot-device ingesteld oid. Deze info wordt nu gek genoeg wel weer onthouden in de bios :/

• 5mebibyte
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:23:
[...]

Het probleem is dat er al heel lang geen floppy meer inzit en ik daar nog nooit eerder een melding van heb gekregen. Hij staat ook niet als boot-device ingesteld oid. Deze info wordt nu gek genoeg wel weer onthouden in de bios :/
Dan zou ik hem er eens in stoppen kijken of die melding dan weg is, als het goed is gewoon weer verwijderen misschien wilt je bios even de floppy zien 8)7 Kunt het altijd proberen

Pagina: 1