Toon posts:

"Hoe plaats ik de fan" vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na de faqs etc te hebben doorgespit kom ik tot de conclusie dat ik niet de makkelijkste kast heb. Een Medion (aka aldi-PC) met de bijkomende stofproblemen en temperatuurproblemen. Een week of wat geleden sprong tijdens het unrealen gewoon de PC uit, begon opnieuw op te starten e.d.. Wat bleek? CPU temp > 80°C, systeem temp 20° lager.

Mijn bestellijst om het probleem op te lossen ziet er alsvolgt uit:
[Noiseblocker] UltraSilentFan-S2 Blue 1
[Arctic Silver] Arctic Silver 5 1
[Arctic Cooling] Copper Silent 3 (Copper Lite) (ipv Zalman CNPS6000alcu)
[LC Power] 480W voeding met 1x120mm fan intake en 1x80mm fan outtake

Waarvan deze vraag over het plaatsen van de noiseblocker gaat. Schemaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/4534/probbbb2tu.jpg

De huidige situatie op de eerste pic, met onder de voeding de enige mogelijke plaats om de casefan te plaatsen. De standaard lage front intake en hoog achterin de outtake configuratie gaat dus niet op helaas.
Op de tweede pic, als ik de fan op intake zet ben ik bang dat de airflow veel te slecht is.
Op de derde pic op outtake, dan gaat de regel evenveel intake als outtake weer niet op, toch denk ik voor deze optie te kiezen, dat door alle kieren en gaten er genoeg lucht binnenkomt om de voeding en noiseblocker van luchtstroom te voorzien.

Het is vrij snel getest natuurlijk, maar wat extra feedback kan geen kwaad lijkt me, thx.

edit: specs:

AMD Athlon XP Barton 3000+ 2.17Mhz
Mobo MSI KT400-8235 VIA
1024 DDR SDRAM Kingston
Leadtek 6600GT AGP
LC Power scorpio 480W
Audigy soundcard
Zalman 6000 AlCu draait op 2500 toeren (max)
niets vergeten hoop ik..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 12:10 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Kieren en gaten zijn nogal gevoelig om dicht te gaan zitten met stof, dus daarop vertrouwen zou ik niet doen.

De fan onder de voeding als outtake zetten, warmte stijgt op, dus warmte van je graka zal opstijgen en door deze fan naar buiten geblazen worden.

Optie 2 is ook niets, omdat je zo de warme lucht uit je voeding weer aanzuigt, en deze lucht langzaamaan steeds warmer wordt. Totdat je voeding / cpu het niet leuk meer vinden. Heb hier heel lang geleden ervaring mee gehad :+ 8)7

Ook zou ik de voeding met alleen een 12cm fan pakken, dat scheelt je heel wat in geluid, een luchtstroom die ook nog door een 80cm fan heenmoet gaat veel "lawaai maken"

[ Voor 45% gewijzigd door rdfeij op 20-05-2006 12:01 ]

Verwijderd

outtake zetten.. hoewel ik zou zeggen dat je wel betere onderdelen had kunnen vinden (als je temps en geluid belangrijk vind).
Beetje jammer dat er geen specs bij staan.. dus geen id waarover het nu gaat.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 16:44
Kijk het liefst heb je inderdaad de front intake, liefst laag of ter hoogte van je harde schijven. Ook die kunnen behoorlijk warm worden en daar zitten bewegende onderdelen in die op 7200rpm draaien dus reden om ze koel te houden.
Daarvan kun je de temperaturen trouwens uitlezen met Motherboard monitor of Speedfan.
Ik heb ze het liefst niet over de 35 maar 40/45 kan ook nog wel...

Goed als die fan achter, boven, onder je voeding ècht de enige mogelijkheid is dan zou ik hem uit laten blazen. En dan misschien onder je videokaart een paar van die slot-plaatjes eruit schroeven zodat daar lucht aangezogen kan worden. Ik zou toch eerst nog kijken naar de mogelijkheden om een front-intake of een side intake te maken.

Met een (of twee!) side-intake(s) kun je de perfecte plaats kiezen voor lucht/toevoer. Een side intake kun je makkelijk maken door de boren+zagen+vijlen, of eruit te stansen. Voor stansen heb je wel speciale apparatuur nodig meen ik.

Klus er dan meteen een stoffilter op, scheelt je over een paar maanden weer frustratie.

[ Voor 19% gewijzigd door Gody op 20-05-2006 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boren en zagen klinkt wel grappig, maar ik betwijfel of mijn boor- en zaagskills er iets moois van kunnen maken. Mocht de nieuwe fan niet het gewenste effect hebben, dan kan ik eventueel daarmee nog aan de slag.

De onderdelen zijn inderdaad niet de beste kwaliteit, maar ik heb een A socket, zonder extra gaatjes in mn moederbord, zodat de iets zwaardere CPU koelers sowieso niet in aanmerking komen. Ik heb nu een Zalman met zo'n arm, zie je, en met zijn resultaten ben ik niet echt blij, vandaar dat ik overstap. Kijken wat de arctic copper lite kan doen. Ik heb geen 120 mm casefan gekocht omdat ik geen ruimte heb voor een 120 -> 80mm tussenstuk. Die medionkastjes zijn maar smal en relatief laag. Wat onderdelen betreft niet zo gek veel keus dus helaas, maar je hebt gelijk dat het niet de beste onderdelen zijn.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
check eerst ook eens even of je huidige blok niet vol zit met stof... kan al snel 20 graden schelen! Draait de fan op je blok ook nog goed?

standaard is:
-Voor en zijkant intake
-achter en bovenkant outtake

Dus gaten aan de voorkant zou inderdaad een goed idee zijn. Metaalzagen is wel moeilijk, maar met de juiste tools (metaalzaag/-boortjes), moet het te doen zijn... Vergeet niet jezelf goed te beschermen (vooral een beschermbril: een metaalsplinter in je hoornvlies zal een heftige ontsteking geven. Verder zijn de gezaagde randen vaak scherp) en alle componenten uit de kast je halen (metaalsplinters kunnen kortsluiting veroorzaken.)

Als dit niet helpt, kijk dan of je huidige blok er wel goed op zit... en vervang eventueel de thermal paste

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Betreft het stof wat op en in je koelblok sluipt, kan ik iedereen een bus luchtspray aanraden. 5 euro ongeveer. Misschien een klein beetje oppassen dat je de maximale kantelhoek van 45° respecteert, anders komt er rotzooi uit in plaats van schone lucht. Verder werkt dit perfect. Dit hielp echter maar een paar graden.

Ik heb even de casefan op intake en outtake getest.

CPU SYS
Intake 65° 58°
Outtake 59° 52°

Nog steeds aan de hoge kant, maar de keuze is allicht duidelijk. Ik heb ook de koelpasta vervangen (arctic silver 5) en de koelers draaien op 2300 toeren ongeveer.

Iemand suggesties om de temperaturen nog wat te drukken buiten boren en zagen?
Pagina: 1