Toon posts:

Netwerk maken 2pc's met internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ben al jaren een grote computer freak, veeleer hard en software matig, maar met netwerken ben ik niet echt vertrouwd.
Daarom graag even wat uitleg van jullie.

Heb sinds kort een tweede pc bijgekocht (daar zoon en vrouw de mijne te veel bezighielden ;)
Heb men internet abonement veranderd zodat ik twee pc's mag aansluiten. Heb de twee pc's aangesloten via een switch (Canyon). Hierop zijn nog twee poorten vrij nu.
Dit lukt perfect. Allebei surfen is geen probleem. Nu komt men probleem. Ik had ook graag de 2 pc's met elkaar verbonden. (Er staat nog wat software op die ik wil overpompen).
Kan dit gewoon via dezelfde utp kabels, of moet ik een nieuwe netwerkkaart steken en de vrij poorten in men switch gebruiken? Hier geraak ik niet uit.
Of kan dezelfde verbinding gebruikt worden maar moet ik dan telkens een ander protocol kiezen.

Jullie horen het misschien al, hier zit een echte "netwerk nerd"
Kunnen jullie mij helpen?

Groeten
Stief

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Netwerk n00b zal je bedoelen! ;)

Allereerst hebben we wat gegevens nodig van het type netwerkverbinding. De switch is goed en je hebt maar 1 netwerkkaart nodig per PC.

Om bestanden te kunnen delen moet je de beide computernamen weten. Op de computer waar je de bestanden van wilt delen moet je de map selecteren die je wilt delen. je klikt dan op rechtermuisknop -> eigenschappen en dan tablad delen. (Ik neem aan dat je Windows XP hebt).

Op de PC waar de bestanden naar toe moeten open je deze computer en type in de adresbalk \\computernaam (=naam van de computer waar de bestanden op staan). Als het meezit staat daar de gedeelde map die je zojuist hebt ingesteld.

Succes!

BOINC stats

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Netwerk nerd? sure :z

Je computers zitten al verbonden op eenzelfde LAN, dus je kan ook gewoon mapjes delen en op de andere computer benaderen enz.

-edit- niet dus, je pc's krijgen beide een extern adres, dat wordt dus een routertje kopen zodat ze een intern adres krijgen. Anders ga je leuk via je upstream werken en dat is traaaaag.

[ Voor 39% gewijzigd door BHQ op 20-05-2006 12:17 ]

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 20:59
je hebt idd geen extra kabels, maar om de computers in een netwerk te krijgen moet je het volgende doen (als je windows xp hebt tenminste)

Start->Deze computer->dan kies je in één van de linker menuutjes voor netwerklocaties->Dan kies je voor een thuisnetwerk of kleinbedrijfsnetwerk instellen.

Die doe je op beide pc, en dan kan je vervolgende via netwerklocaties elkaars mappen vinden, die wel eerst gedeeld moet hebben, zoals in bovenstaande post is beschreven.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-04 09:03
Als je nu ff de FAQ leest heb je het zo geregeld:

FAQ - Netwerken

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 21:21

BHQ

Dudes, hij heeft op beide bakken een -extern- IP, hoe de neuk wilde je dan sharen zonder het over de upstream te gooien en het wijd over internet te verspreiden?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-04 15:15
Je had beter een modem/router kunnen kopen met switch erin dan heb je dat probleem niet ipv je abbonent te wijzigen, tevens ook veiliger..

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-04 11:10
Aboo wijzigen _/-\o_ Wat een sjaak :D Sorry dak et zeg...

Je had beter langs kunnen komen vóór je de zaak ging aansluiten, zodat wij je konden vertellen dat je een ongelimiteerd aantal PC's op internet kan hangen met 1 abbonement.

There is no replacement for displacement!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
eXistenZ_NL schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:23:
Aboo wijzigen _/-\o_ Wat een sjaak :D Sorry dak et zeg...

Je had beter langs kunnen komen vóór je de zaak ging aansluiten, zodat wij je konden vertellen dat je een ongelimiteerd aantal PC's op internet kan hangen met 1 abbonement.
Zodra de "nerd" de helpdesk belt en zij zien geld doen ze alles voor je.

Wat voor een verbinding heb je? Ik kan het niet zien, vertel dan ook maar welk modem je hebt.

verdwaalde ict'er op elektro!

Pagina: 1