Toon posts:

MBR (Xp - Linux - Vista)

Pagina: 1
Acties:
  • 827 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dringend hulp nodig, ik denk dat ik domme dingen heb gedaan...
Ik heb een PC met 1 harde schijf, opgedeeld in partities:

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/5514/hd9mq.th.jpg
Op C:\ staat Windows Xp

GRUB (linux suse) werd geïnstalleerd in de MBR waardoor, wanneer ik opstart, een mooi schermpje krijg waar ik kan kiezen tussen windows of linux.

Ik installeer Vista op E:\ waardoor er een eigen boot loader komt, op C:\
Gevolg:
1. Pc aan
2. Linux bootscreen => indien linux => suse, indien windows => 3.
3. Vista bootscreen

Ik wil vista er weer af, het was een probeersel uit nieuwsgierigheid.
Dus ik zoek een beetje op google en vind hetvolgende:
1:\ Enable hidden files and folder in the folder options
2:\ Go to C:\ after this is enable
3:\ Delete this file C:\bootmgr
4:\ Delete this folder C:\Boot
Ik doe dit allemaal, buiten stap 3 kan ik niet uitvoeren. Ik kan het bestand niet vinden (buiten op de E:\ schijf bij Windows\Boot\PCAT), noch met de zoekfunctie van win xp (incl. verborgen mappen en bestanden)
Indien ik C:\bootmgr uitvoer in verkennen komt er een scherm met welk programma de pc bootmgr zou moeten openen.
Dus doe ik in cmd:

code:
1
2
C:\>del bootmgr
Kan C:\bootmgr niet vinden

Nu heb ik zeer veel schrik dat wanneer ik de pc herstart, ik een foutmelding zal krijgen.

2 Feiten:
- "CD-repair-kit"" met ~150 cds geleend door vriend die ik pas binnen een week terugzie => geen Medion Windows XP recovery cds
- C:\boot.ini bestaat, maar wordt zoals bootmgr ook niet weergegeven. (de opstartpaden van boot.ini zijn trouwens in orde)

Bedankt!

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Als ie er nou opeens mee ophoudt als je toch iets verkeerd hebt gedaan, kan je maar beter een live linux cdtje bij de hand hebben, om grub/LiLo te (her)installeren. Goeie zijn te vinden op www.knoppix.org en www.slax.org ...

Trouwens, als je gewoon je vista partitie formatteert, en je haalt het stukje om Vista te booten uit je Grub, dan is Vista gewoon overal weg hoor, naar mijn idee, en nog zonder al te veel moeite ook...

Verwijderd

Topicstarter
Grub is goed geinstalleerd en heb dit ook hergeinstalleerd na de vista installatie.
Ik heb gewoon schrik dat wanneer ik in grub voor windows kies hij zal zeggen dat hij niets kan vinden om op te starten.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Wat je kunt doen als je niet zeker weet of het nog allemaal in orde is, een Windows XP cd in de buurt houden en als de computer niet meer wil opstarten dan start je van die cd op, dan ga je naar de recovery console en daar tik je "fixboot" en "fixmbr" in, daarmee is je Windows bootloader weer hersteld.

Let er wel op dat je daarmee grub zal overschrijven.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik, maar daarvoor moet ik een windows xp cd hebben.
En de Windows XP cd van medion is bucht, dingen werken niet naar behoren (toen ik de recovery console wou openen deed hij niets)
Anyway ik heb noch een win xp van medion, noch een gewone win xp cd. :|

Alleszins bedankt

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 03:57:
Grub is goed geinstalleerd en heb dit ook hergeinstalleerd na de vista installatie.
Ik heb gewoon schrik dat wanneer ik in grub voor windows kies hij zal zeggen dat hij niets kan vinden om op te starten.
Naja, als je kiest om Windows Vista te starten nadat je hem hebt verwijdert gaat dat natuurlijk wel gebeuren ja :P Maar XP lijkt me niet moeilijk te gaan doen, daar verander je immers niks aan. Je kan ook altijd nog je Grub herinstalleren (na het verwijderen) zoals ik net zei en dan is het sowieso goed :Y)

edit:
offtopic:
Zulk soort dingen hoor je ook helemaal niet 's nachts te doen heh ;) Dan ben je niet helemaal helder :9

[ Voor 12% gewijzigd door Whollabilla op 20-05-2006 04:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
:+ Ben inderdaad beetje :Z

Maar het probleem zit hem tussen GRUB en de bootloader van vista, die ik verwijderd heb buiten "bootmgr", dat ik niet kon verwijderen (enig idee hoe ik dit kan verwijderen? door "su" ofzoiets in windows cmd uit te voeren? B) )

Dus wanneer ik kan kiezen (in vista bootloader) is het ok, maar ik denk dat ik niet zal kunnen kiezen aangezien ik C:\boot er al afgesmeten heb en de bootloader van vista dus corrupt zal zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 04:22 . Reden: vervollediging ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Die bootloader installeert in Linux, dus daar moet je de mappen zoeken. Windows kan namelijk niet overweg met het Linux bestandssysteem (tenzij je FAT32 hebt gebruikt maar dat betwijfel ik). Zit er op die Vista cd geen recovery console? En kun je van niemand even de XP installatie cd lenen? Maar goed: Vista formatteren en je bent klaar. Enkel nog een keer Linux in om Grub te vertellen dat dat OS niet meer bestaat en die dus uit de lijst laten verwijderen.

Verwijderd

Topicstarter
Euhm,
The__Virus schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 10:52:
Die bootloader installeert in Linux, dus daar moet je de mappen zoeken. Windows kan namelijk niet overweg met het Linux bestandssysteem (tenzij je FAT32 hebt gebruikt maar dat betwijfel ik). Zit er op die Vista cd geen recovery console? En kun je van niemand even de XP installatie cd lenen? Maar goed: Vista formatteren en je bent klaar. Enkel nog een keer Linux in om Grub te vertellen dat dat OS niet meer bestaat en die dus uit de lijst laten verwijderen.
De linuxbootloader is geinstalleerd in de mbr van hda en is hetzelfde gebleven vóór de vista installatie als na de vista installatie.
Het enige wat veranderd is, is dat vista op C (primaire partitie) een bootloader heeft geinstalleerd.

Waardoor GRUB verwijst naar C om op te starten, als je voor windows xp kiest.
Daarna komt de bootloader van vista, nu niet meer, want ze zal corrupt zijn en zeggen dat er bestanden ontbreken ofzoiets... (doordat ik C:\boot heb verwijderd)

Hoe kan ik bootmgr verwijderen? Hij kan het niet vinden, net zoals boot.ini. (zie post1)
Maar indien ik bijvoorbeeld scan met nod32, kom ik hetvolgende tegen, dat het wel bestaat:
Afbeeldingslocatie: http://img111.imageshack.us/img111/1107/nod324fx.th.jpg
Let niet op die "fout bij het scannen van de MBR sector", dit is niet erg. Weet wel niet meer hoe het komt maar is ooit reeds opgezocht geweest.

Dus wat moet ik doen of kan ik proberen zonder enige cd?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:22
Aah ok ik had het niet helemaal begrepen. Ik denk dat de beste remedie toch is FIXMBR en dan FIXBOOT, waarna Vista weer kan opstarten (zit er een recovery console op de CD van Vista? Die kun je het beste dan gebruiken). Daarna GRUB weer installeren (bijv. met Live CD) en het moet allemaal goedkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik herstart met de vista dvd en wat indien Vista geen recovery console heeft?

Edit: dan herinstalleer ik Vista gewoon... :+

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha:

Gewoon opnieuw opgestart en Windows vista boot loader screen was weg en ik kreeg dus meteen windows xp nadat ik voor windows koos in GRUB.

Dus indien iemand hier op dit forum de boot loader van vista wilt verwijderen:
C:\boot verwijderen.
Pagina: 1