Toon posts:

Moederbord detecteert geen IDE devices.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ey, om maar meteen met de deur in huis te vallen |:(

Systeem:
Pentium IV, 2.6ghz, HT
P4P800 SE (bios: 1011)
512 mb ram, 256mb ax800pro 475mhz
1. WD Caviar 120B (hdd, 120gb IDE)
2. WD Caviar 300 (hdd, 300gb SATA-I)
3. DVD, brander

Vooraf
Ik heb een P4P800 SE gekocht aangezien ik toe was aan een nieuwe harde schijf en nog wat andere redenen maar die doen er hier niet veel toe. Het moederbord aansluiten verliep verder zonder problemen; stroom + sata kabel naar moederbord. Jumpers heeft hij niet nodig want hij is SATA (right?)

Probleem
Nadat ik deze had aangesloten pakte ik mijn optische drives die op het vorige moederbord zaten aangesloten erbij. Deze samen aangesloten via 1 IDE kabel naar sec_ide 1. Vervolgens mijn oude harde schijf erbij gepakt en aangesloten op pri_ide 1. Jumper gezet op MASTER.

Daarna systeem aangezet, hij bleef 15 seconde in de BIOS hangen en kwam daarna uit met 'no bootable dinges found', nou ja het kwam neer op dat hij niet wist waar hij het besturingssysteem vandaan moest halen.
In de BIOS kijkend, kwam ik erachter dat alleen de SATA was gedetected, de rest niet (dus ook optical drives niet). Daarna wat gerommeld met de Jumper maar dat mocht niet baten.
Ik kwam al een eerder soort topic hierover tegen maar het kwam niet echt overeen met dit probleem.

De harde schijf spint niet eens op wanneer ik de computer aan zet, en de drives komen niet eens naar buiten maar de LED op de voorkant van de drives staat wel constant op BUSY.
Maar... wanneer de IDE kabels eruit trek en ze alleen op de stroom laat lopen gedragen ze zich wel normaal; de harde schijf start op en drives komen naar buiten.

Wat is het niet...
De IDE harde schijf is trouwens niet kapot, ik heb hem namelijk nog geen 3 uur geleden in een ander systeem geprobeert en daar werd hij meteen in de BIOS opgepakt, dus kapot is hij zeker niet.

Heb ook al een keer geprobeerd de cmos te resetten. Op de oude IDE drive staan ook nog de drivers voor het OUDE moederbord en chipset, dat is waar, maar dan moet hij hem toch wel nog in de BIOS kunnen oppakken ? Of op zijn minst laten starten met draaien of niet soms ?
En helaas kan ik Boot CDs ook niet gebruiken want die opticals doen het niet :Z

Dus ik denk dat het neer komt op BIOS opties (iets RAID achtigs ?) of anders kabel/jumper settings want hij wil hoe dan ook geen IDE's 'lezen', hopelijk zitte hier een paar wijze heren met baarden die hier iets mee aan kunnen (zie dit niet als een leeftijdsbelediging).
Meer info nodig ? Kun je krijgen.

Alvast bedankt _/-\o_

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

IDE-kabel niet op de kop?

...daarbij krijg je namelijk ook deze symptonen:
De harde schijf spint niet eens op wanneer ik de computer aan zet, en de drives komen niet eens naar buiten...

[ Voor 78% gewijzigd door A_L op 19-05-2006 23:50 . Reden: aanvulling ]

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:58
klinkt inderdaad als een ide kabel die er verkeert om in zit... even omdraaien, en je bios zou het spul moeten kunnen vinden.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Moning2
  • Laatst online: 26-05 15:25
lama, ik lees weer niet goed 8)7 8)7

[ Voor 111% gewijzigd door Moning2 op 20-05-2006 00:17 ]

• nsa1984
  • Laatst online: 23:58
Moning2 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:15:
ide kabel verkeerd om = 1 pinnetje naar de tering, plus dan moet je em echt forceren

je zegt dat ie niet eens gaat draaien, probeer eens een andere power kabel
is niet noodzakelijk waar.
nsa kijkt naar good old 40pins ide kabel ;) gewoon 2*20 pinnetje en het nokje aan de bovenkant zat er in de begin tijd ook niet op. (jah deze kabels bestaan, en passen nog)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Moning2
  • Laatst online: 26-05 15:25
nsa1984 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 00:17:
[...]

is niet noodzakelijk waar.
nsa kijkt naar good old 40pins ide kabel ;) gewoon 2*20 pinnetje en het nokje aan de bovenkant zat er in de begin tijd ook niet op. (jah deze kabels bestaan, en passen nog)
gezien dat hij vrij nieuw spul heeft neem ik aan dat ie wel met 39 pins gevallen zit, de bijgeleverde kabels

misschien heb je wel de 20 pins op je hdd en de 39 pins op je dvd...., maar dat maakt alleen verschil in snelheid volgens mij :/

en dat die kabels bestaan geloof ik best, ik heb ze ook gehad ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Moning2 op 20-05-2006 00:20 ]

• EvilVoicez942
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
Handleiding al doorgenomen??

P4°2.0blablablablabla

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kabel vervangen?
Wat doet het systeem als je de HDD op IDE1 MASTER zet en je CD/DVD op IDE1/SLAVE?

(en dus ook je CD/DVD jumpert?)

[ Voor 16% gewijzigd door Exorcist op 20-05-2006 13:36 ]

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Op welke schijf staat (of zou moeten staan) windows? Op de IDE of SATA?

Mogelijk komt dit omdat de boot-volgorde van je schijven niet klopt. Standaard staat de IDE schijf als eerst. Als je dan opstart en daar inderdaad geen OS op staat of die niet in belangrijke mate overeenkomt met de chipset enzo van je mobo, krijg je inderdaad de melding "no boot disk". Dit dien je in de bios aan te passen. Dit vind je terug onder Main - IDE configuration - Enhanced mode support on [S-ATA] Daarbij zou je een aantal keuzemogelijkheden moeten hebben om op te starten met zowel een PATA (IDE schijf) en SATA schijf. Meer info vind je ook terug in de handleiding pagina 4-14 en verder.

Dat van dat ledje dat altijd blijft branden, kan ook zijn omdat je de het plugje op je mobo omgekeert hebt staan. Normaal staat er een klein pijltje dat op de +-pool moet komen.

Dat van die jumpers heb je in principe niet nodig. Je moederbord ondersteunt het overklokken met en zonder jumperns (handleiding pagina 4-17)

[ Voor 32% gewijzigd door wols op 20-05-2006 19:01 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Ik denk dat het hier gaat om master/slave jumpers.
Ik zou gewoon eerst één optical aan proberen te sluiten als master, en dan toevoegen tot hij niet meer wil, dan weet je waar het probleem zit :).

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

is de voeding wel goed, staat er wel 5 volt of 12 volt op.
ik denk dat er 1 ontbreekt ,ik denk de 12 volt

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
VIPER2001 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:59:
is de voeding wel goed, staat er wel 5 volt of 12 volt op.
ik denk dat er 1 ontbreekt ,ik denk de 12 volt
Lijkt me onzin, anders zou de sata schijf en het mobo ook niks doen. TS mag btw wel vermelden wat de voeding is, maar het lijkt me sterk dat dit de oorzaak is.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik zou met het moederbord teruggaan naar de winkel waar je het hebt gekocht, en daar laten testen. Lijkt me dat als je kabels goed zitten, en je geen configuratiefoutje in de BIOS hebt gemaakt (dit moet je controleren aan de hand van de handleiding) de meest logische verklaring voor de symptomen die je hebt een kapot moederbord.

Hier kon uw advertentie staan

Pagina: 1